اخبار اخبار اقتصادی

مشاغل اداری هم جزو کارهای سخت و زیان‌آور هستند؟

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، بدون شک شغل بر کیفیت زندگی افراد تاثیر می گذارد، بنابراین مشاغلی که سلامت جسمی و روحی افراد را به خطر می اندازند، مشاغل سخت و زیان آور محسوب می شوند.

طبق تبصره 2 ماده 76 قانون بیمه تامین اجتماعی، کارهای سخت و زیان آور به مشاغلی گفته می شود که در آن عوامل فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی محیط کار غیراستاندارد بوده و فرد با انجام این کار دچار آسیب جسمی شود. و استرس روانی فراتر از ظرفیت طبیعی است و در نتیجه به بیماری و عوارض آن آسیب می رساند.

اولین مقاله از فهرست مشاغل سخت و زیان آور این مشاغل را که سختی کار برای آنها به دو دسته تقسیم می شود تقسیم می کند:

الف مشاغل سخت و زیان آور به ماهیت شغل بستگی دارد، اما سختی و زیان آور بودن آنها با اعمال اقدامات بهداشتی، ایمنی و فنی مناسب توسط کارفرما قابل رفع است.

برای مشاغلی که ذاتا سخت و زیان آور هستند و با استفاده از تدابیر بهداشتی، ایمنی و فنی کارفرما از کیفیت سخت و زیان آور آن کاسته می شود اما همچنان سخت و زیان آور است. اقدامات ایمنی و تلاش کارفرمایان باعث کاهش سختی کارها می شود.

در حال حاضر کار در معادن، حفر کانال و چاه، کارهای مربوط به کوره های ذوب، عملیات مربوط به جمع آوری و دفن زباله، کار در مکان هایی که ارتعاشات صوتی حاکم بر محیط برای سیستم شنوایی مضر است و کارهای مربوط به سمپاشی و ضدعفونی کردن. کار: کارهای اطفاء حریق و غواصی که در معرض فشارهای غیرطبیعی محیطی هستند و کارهایی که در معرض تشعشعات رادیواکتیو هستند، سخت و مضر هستند.

علاوه بر کارهای سخت و زیان آور مشخص شده در مصوبات شورای عالی حفاظت فنی و موارد مصوب کمیته های استانی، به عنوان کارهای سخت و زیان آور نیز شناخته می شود.
1- مشاغلی که ارتباط مستقیم با زندانیان در اصلاحات و زندان دارد.
2- مشاغل مرتبط با بیماران روانپزشکی در مراکز روانپزشکی.
3- فشار دهید

تبصره – رسیدگی به پرونده های خبرنگاران با تصویب کمیته اول ماده (۸) صورت می گیرد.

آیا مشاغل اداری جزو مشاغل سخت و زیان آور هستند؟

آیا مشاغل اداری نیز در گروه مشاغل سخت و زیان آور قرار می گیرند؟

اگر آلاینده های محیطی بیش از حد مجاز محل کار متقاضی را تحت تاثیر قرار دهد، ممکن است این مشاغل سخت و مضر تلقی شوند.

اما یکی از سوالات متداول این است نحوه پرداخت حقوق در کارهای سخت و زیان آور این چطوره؟

معمولاً در کارهای سخت و زیان آور یکسری مزایا برای افراد شاغل در این زمینه در نظر گرفته می شود و میزان پرداخت آن بر اساس سختی کار در مواد 52 و 65 قانون کار تعیین می شود کسانی که در کارهای سخت و زیان آور مشغول به کار هستند و حقوق فوق العاده سختی نیز پیش بینی می شود به طوری که اگر کارگاه دارای طرح طبقه بندی مشاغل باشد، با توجه به ماهیت کار یا کار فوق العاده سختی پرداخت می شود. محیط زیست

طبق ماده 52 قانون کار، در کارهای سخت، زیان آور و زیرزمینی ساعات کار نباید از شش ساعت در روز و 36 ساعت در هفته تجاوز کند.
تبصره – کارهای سخت، زیان آور و زیرزمینی به موجب آیین نامه ای خواهد بود که توسط شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار و شورای عالی کار تهیه و به تصویب وزرای کار، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد رسید.

آیا مشاغل اداری جزو مشاغل سخت و زیان آور هستند؟

نحوه درخواست بازنگری برای مشاغل سخت و زیان آور

تعیین میزان سختی و آسیب کار یا مشاغل بر اساس بررسی سوابق و شرایط محیط کار و توسط کمیته کارشناسان موضوع ماده (2) آیین نامه اجرایی و سپس کمیته استانداری مطابق ماده (2) تعیین می شود. (8) آیین نامه اجرایی. آیین نامه اجرایی مربوطه.

به درخواست کارگران، کارفرمایان، سازمان ها، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی، سختی و زیان آور بودن مشاغل در هر کارگاه با بررسی سوابق، انجام بازدید، بررسی شرایط و با تصویب کمیته های استانی.

لازم به ذکر است که اگر برخی از روزها در طول قاعدگی خود کارهای سخت و زیان آور انجام دهند، سابقه ای از پرداختن فرد به کارهای سخت و زیان آور محسوب می شود.این روزها عبارتند از:

مرخصی هفتگی، تعطیلات رسمی، روزهای مرخصی استحقاقی، روزهای استفاده از مرخصی ازدواج یا فوت شوهر، پدر، مادر و فرزندان به مدت 3 روز با دستمزد مشمولان قانون کار و روزهای استفاده مرخصی استعلاجی یا استراحت پزشکی، از جمله اینکه دستمزد روزهای فوق توسط کارفرما پرداخت می شود یا اینکه بیمه شده برای تمام یا بخشی از خدمت سربازی در خط مقدم نبرد حق علیه باطل از دستمزد ایام بیماری استفاده کرده باشد، یا حضور داوطلبانه در جبهه، در زمان اسارت یا اعتقاد سیاسی بیمه شده مبنی بر اینکه بنا به درخواست خود آزاد شناخته می شود.

سوابق کاری در مشاغل سخت و زیان آور یک و نیم برابر محاسبه می شود و افراد با 20 سال سابقه کار مستمر و یا 25 سال سابقه کار متناوب در مشاغل سخت، زیان آور و پر استرس حق بیمه را از تاریخ مذکور به تامین اجتماعی واریز می کنند. یک سازمان امنیتی این کار را کرده است، آنها می توانند برای بازنشستگی خود اقدام کنند.

هزینه کار در مشاغل سخت و زیان آور

کارفرمایان در کارگاه های مشمول قانون تامین اجتماعی نیز موظفند قبل از انتساب کارگران خود به کارهای سخت و زیان آور معاینات پزشکی لازم را انجام داده و میزان توانایی و آمادگی جسمانی کارگران را نسبت به نوع کار بسنجند و تکرار نمایند. معاینات پزشکی دوره ای

همچنین کارفرما موظف است پس از احراز شرایط بازنشستگی بیمه شدگان شاغل در کارگاه خود، بر اساس این نظام معادل 4 درصد مستمری سنوات کار بیمه شده در کارگاه خود را به سازمان پرداخت کند. مشاغل سخت و زیان آور محاسبه شده و درخواستی سازمان تامین اجتماعی در صورتی که بیمه شده دارای شرایط استفاده از بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان آور باشد سازمان تامین اجتماعی موظف است از تاریخ خروج از کار نسبت به تثبیت مستمری وی اقدام کند.

سیستم جدید مشاغل سخت و زیان آور srk.mcls.gov.ir مدتی از نهایی شدن نظام جامع روابط کار و ارائه خدمات در زمینه مشاغل سخت و زیان آور می گذرد. متقاضیان مستمری سختی کار پس از مدارک باید بر اساس هویت حقیقی یا حقوقی خود وارد سامانه شوند تا از طریق لیست مورد نیاز ثبت نام کنند.

به گزارش سایت توژال، ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی بر بازنشستگی پیش از موعد تاکید دارد و هدف آن حمایت از سلامت افراد پس از بازنشستگی است. کارهای سخت و زیان آور به دلیل شرایط حساس زیر ذره بین قانون قرار می گیرد و از آنجایی که کارگران این مشاغل همواره در معرض خطرات جدی و صدمات شغلی و جسمی هستند، قانون رویکردی پیشگیرانه را برای این دسته از کارگران در پیش گرفته است.

تبلیغات بنری