مسیر کوتاه و قیمت نجومی تاکسیهای اینترنتی!
به گزارش سایت توژال، امروزه فناوری بر نحوه رفت و آمد شهروندان تاثیر گذاشته است زیرا با در دسترس بودن خدمات تاکسی آنلاین، مردم می توانند در هر زمان و هر مکان تاکسی رزرو کنند و دیگر مجبور نباشند ساعت ها منتظر بمانند. برای اطلاعات بیشتر، اصطلاح تاکسی اینترنتی معمولاً به استفاده از فناوری آنلاین و اینترنت برای ارائه خدمات تاکسی یا حمل و نقل اشاره دارد.
پرداخت به روش های مختلف، دسترسی به تاکسی اینترنتی 24 ساعته، اطلاع از مدت زمان سفر، پشتیبانی و ایمن نگه داشتن سفر و کارآفرینی رانندگان از جمله مزایایی است که تاکسی های آنلاین نسبت به تاکسی های قدیمی دارند.
اما شاید مهمترین ویژگی که این سرویس را از روش سنتی متمایز می کند، در دسترس بودن تاکسی آنلاین به صورت 24 ساعته باشد. در واقع سامانه آنلاین 24 ساعته این امکان را به رانندگان داده است که در هر ساعتی از شبانه روز کار کنند و به همین ترتیب مسافران می توانند در هر ساعتی سفارش خودرو را ثبت کنند و در سریع ترین زمان ممکن به مقصد برسند؛ برخلاف سیستم حمل و نقل مسافر مدرن، گروهی از تاکسی های قدیمی به صورت شبانه روزی کار می کنند.
اگرچه تاکسی ها در ابتدای پیدایش اینترنت توانستند تا حد زیادی تردد شهروندان را تسهیل کنند، اما وجود برخی نارضایتی ها در بین شهروندان و مسافران، فعالیت آنها را زیر ذره بین قرار داد که هشداری برای آنها تلقی شد.
به عنوان مثال در پایان سال گذشته پس از شکایت کاربران، گزینه “عجله دارم” از تاکسی های آنلاین حذف شد که پس از آن قیمت و کرایه ها افزایش یافت. البته بعد از این مشکل العقاب نسبت به کاهش سرویس یا افزایش قیمت تاکسی های آنلاین که مصداق تخلف است هشدار داد و از مردم خواست در صورت مواجه شدن با این مشکلات با سامانه 135 تماس گرفته و شکایت کنند.
اما بخشی از نارضایتی های این روزها به عدم تعادل بین نرخ ها و قیمت ها مربوط می شود. مسافران می گویند مسیر نسبتا طولانی که تا چند ماه پیش قیمت مناسبی داشت، دو تا سه برابر افزایش یافته است. به گفته مسافران این امر در مورد مسیرهای نزدیک که انتظار کرایه و هزینه کمتری دارند نیز صدق می کند و آنها معتقدند که در صورت ادامه این روند، ممکن است محبوبیت تاکسی های آنلاین آسیب ببیند.
شناسایی متولی مشخص برای تاکسی های آنلاین ضروری است
اگرچه بخشی از وقوع چنین مشکلی به تاکسی های آنلاین مربوط می شود، اما عدم شفافیت در مورد اینکه چه کسی مسئول قیمت گذاری است نیز در این زمینه موثر است. به عنوان مثال، یکی از اعضای کمیته شهروندی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در خردادماه اعلام کرد که وزارت کشور باید برنامه ای را در نظر بگیرد تا شهرداری ها اختیارات و سازوکارهایی برای نظارت بر تاکسی های آنلاین داشته باشند به گونه ای که انجام این کار اختلالی ایجاد نکند. عملکرد ملی شرکت ها
اعتقاد بر این است که نظارت بر تاکسی ها به صورت آنلاین در این دوره از مدیریت شهری برای شورا و شهرداری امکان پذیر است. اما مشکل اینجاست که شرکت های اینترنتی در تمام شهرهای کشور خدمات ارائه می دهند. اگر نظارت بر شرکت های تاکسی اینترنتی برای هر شهر شکل بگیرد، با توجه به شرایط آن شهر، مدل نظارتی متفاوتی شکل می گیرد و سوالی که مطرح می شود این است که شرکت اینترنتی باید با چه بخشی هماهنگ شود؟ ما باید شرایط شرکت های تاکسی اینترنتی را نیز در نظر بگیریم. ما نمی گوییم که معتقد نیستیم شهرداری ها باید بر این تاکسی ها نظارت داشته باشند، اما اینکه چگونه این موضوع هنوز مشخص نیست.
در همین راستا یکی از اعضای کمیته سازندگی شورای اسلامی تایید کرد که انتظار می رود سازمان تاکسیرانی نظارت بر تاکسی ها از طریق اینترنت را بر عهده بگیرد تا دیگر شاهد قیمت گذاری های خودسرانه در این حوزه نباشیم. باید بپذیریم که متولی هر اتحادیه یک گروه است اگر سازمان تاکسیرانی در کشور وجود داشته باشد اما این سازمان مجوز نظارت بر تاکسی را به صورت آنلاین نداشته باشد، چگونه می توان انتظار داشت که قیمت گذاری به درستی انجام شود.
بر این اساس، به گفته تحلیلگران، اگر بخواهیم وضعیت تاکسی های آنلاین را در سطح کشور سامان دهیم، لازم است متولی این حوزه در سطح دولتی یک آژانس واحد باشد. تاکسی اینترنتی تعریفی دارد اما طبق قوانین سازمان تاکسیرانی نمی توان آن را در قیمت گذاری این بخش قرار داد.
در نتیجه این سوال پیش می آید که آیا برای ساماندهی تاکسی های آنلاین نیازی به مسئولیت این قشر از سازمان تاکسیرانی در کشور است؟ آیا سرپرستی فرابخشی قیمت های آشفته را اصلاح کرده و نظارت دقیقی در این زمینه انجام نداده است؟
khabarfarsi به نقل از توژال