اخبار اخبار اقتصادی

مسکن کوچک‌متراژ نسخه مناسبی برای ایران نیست

تبلیغات بنری


به گزارش مجله توژال، هفته گذشته بار دیگر خبر ساخت واحدهای 25 متری در رسانه های کشور مطرح شد. تلویزیون پایش برای بررسی این پرونده با فرشید ایلاتی کارشناس املاک گفت و گو کرد. وی در این برنامه توضیح داد که قوانین بالادستی کشور اجازه ساخت واحدهای 25 متری را نمی دهد. همچنین این موضوع اصلا در دستور کار دولت چهاردهم نیست. به گفته وی، طرح موضوع ساخت خانه 25 متری باعث گرانی مسکن می شود. علاوه بر این مشکلات اجتماعی و فرهنگی زیادی برای کشور ایجاد می کند. الاتی همچنین خاطرنشان کرد که ساخت و سازهای کوچک مدولار هیچ ربطی به فرهنگ ایرانی ندارد.

قوانین مانع در برابر مسکن 25 متری

ایلاتی در پاسخ به این سوال که آیا قوانین بالادستی اجازه ساخت خانه های با ارتفاع 25 متر را می دهد، توضیح داد: ضوابط و استانداردهای طراحی ساختمان ها و اصول معماری و شهرسازی اجازه ساخت خانه هایی با ارتفاع 25 متر را نمی دهد. 25 متر.” . پایتخت ها مشخص است. برای هر نفر 30 تا 35 متر در نظر گرفته می شود یعنی 60 تا 70 متر برای دو نفر. یکی از گروه های تعاونی از سال گذشته و در چند بازه زمانی موضوع ساخت خانه 25 متری را مطرح کرده بود. اخیراً در استان البرز گفته شد که می خواهند خانه ای 25 متری بسازند که قرار است مجتمع مسکونی باشد. دلیل مطرح شدن این موضوع در رسانه ها منافع شخصی و آسیب رسانه ای است.

وی ادامه داد: ایرانی‌ها تا سه چهار دهه گذشته در خانه‌های بزرگ با حیاط زندگی می‌کردند نسبت به دهه‌های گذشته کوچک‌تر شده‌اند، اما در بسیاری از شهرها ارتفاع کمتر از 80 متر در تهران وجود دارد مشهد، 40 درصد منازل در قم و 43 درصد در کرج و سایر شهرها بیش از 80 متر ارتفاع دارند و مشکلات مسکن به همین میزان افزایش یافته است راه حل مناسبی نیست.»

خانه های کوچک گران ترند

این کارشناس مسکن گفت: اگر بخواهیم از منظر اقتصادی به این موضوع نگاه کنیم، منطقی به نظر نمی رسد که هر چه زمین کوچکتر باشد، قیمت آن بیشتر است دلیل این امر این است که زمین یا خانه مازاد بر تقاضا منجر می شود، بنابراین نباید اجازه دهیم که زمین کوچکتر شود و این مشکل را حل نمی کند. اما معرفی آن خانه را گران‌تر می‌کند، این آمار مربوط به سال 2015 است. و این دلیل افزایش قیمت خانه است.»

باید قدرت خرید مردم افزایش یابد

ایلاتی در بخشی دیگر از سخنان خود خاطرنشان کرد: کوچک سازی در دستور کار دولت قبل و دولت فعلی نیست. چرا این موضوع مطرح شد؟ می گویند چون قدرت خرید مردم کم شده است. خب ما نباید راه حلی ارائه کنیم که به جیب مردم می خورد. شاید بعداً قدرت خرید مردم کمتر شود. باید راهی برای افزایش قدرت خرید مردم پیدا کنیم. اخیراً یک سری ابزارهای مالی مانند تراست های سرمایه گذاری املاک و مستغلات ایجاد شده است که برای مثال صاحب خانه ای به مساحت 50 متر مربع هستند. خریدار فقط می تواند 25 متر مربع از آن خانه را خریداری کند. این صندوق 25 متر دوم را خریداری و به شرط تملیک به عنوان اجاره به خریدار می دهد. خریدار 10 یا 15 سال اجاره می دهد تا در نهایت صاحب خانه شود. باید با استفاده از ابزارهای مالی قدرت خرید مردم افزایش یابد.

وی در پایان گفت: در تایوان، فیلیپین و سنگاپور، خانه‌های کپسولی 6 متری در حال ساختن است و این فرهنگ رایج در آن کشورهاست و چون جزایری هستند، دیگر ندارند راه حل مشکل مسکن، کاهش وسعت شهرها و روستاها نیست دستور پخت توسط بهانفر در ایران.

به گفته ایلاتی، خانه 25 متری هیچ ربطی به فرهنگ ایرانی ندارد.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال