اخبار اخبار تکنولوژی

مردم اولین ضررکنندگان نبود قانون در فضای مجازی

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، رضا تقی پور درباره تاکید مقام معظم رهبری بر قانون مداری در فضای مجازی گفت: رهبر معظم انقلاب اهمیت حاکمیت فضای مجازی در کشور را کاملاً درک کرده اند، اما بسیاری از مسئولان و مدیران ارشد این موضوع را درک می کنند. این علاقه و آگاهی را نداشته باشند که بارها و بارها بر اهمیت این موضوع تاکید کنند.

وی با اشاره به تهدیدات ناشی از نبود حاکمیت قانونی در کشور، افزود: در بسیاری از کشورها، داده ها و اطلاعات به عنوان منابع اصلی و جایگزین منابع زیرزمینی مانند نفت، معادن و سایر ذخایر برای سالیان متمادی مورد توجه قرار گرفته اند. از مهمترین منابع منابع زیرزمینی است. چند سال پیش این موضوع روی جلد مجله اکونومیست نیز تایید شد و این مهم است چرا که تصویری از اقیانوس، پایگاه های استخراج نفت و نام برخی از شرکت های معروف دنیا مانند آمازون، گوگل منتشر شد. ، و مایکروسافت. متا و اپل روی این بشکه‌های نفت و پایه‌های استخراج نوشته می‌شد، یعنی بر خلاف دهه‌ها پیش، ۱۰ شرکت بزرگ دنیا شامل شرکت‌های نفتی می‌شدند، امروز شرکت‌های بزرگ فناوری این جایگاه را به دست گرفته‌اند.

تقی پور بر اهمیت داده ها در اداره فضای مجازی تاکید کرد و گفت: وقتی قانون در این فضا وجود نداشته باشد و الگوی حاکمیتی مناسب اعمال نشود در مرحله اول مردم متضرر می شوند زیرا از این داده ها و منابع عظیم هر مؤسسه اقتصادی هر گونه استثماری را دارد که بخواهند انجام دهند و به آن دست یابند.

نماینده مردم تهران در شورای اسلامی همچنین در ادامه صحبت های خود درباره تهدیدات امنیت ملی و بحث جرایم در غیاب قانون در فضای مجازی گفت: آمارها این موضوع را روز به روز در این فضا نشان می دهد چرا که پلتفرم ها از ابتدا از رمز عبور استفاده می کنند. به پایان رساندن و دسترسی محتوایی ندارد، مجرمیت متقابل در این فضا شاهد افزایش جرایم بوده و گمنامی در این فضا که ماهیت آن است، این روند را تشدید کرده است.

وی افزود: همه این دلایل در کنار بسیاری از دلایل دیگر مانند مسائل اخلاقی، محتوای مبتذل و غیره حاکی از اهمیت وجود چارچوب قانونی و قانونی در فضای مجازی و برخورد با حاکمیت مطلق صاحبان پلتفرم بر کاربران است. ، بهره برداری اقتصادی، نقض حریم خصوصی و جلوگیری از تخلفات و جرایم در این زمینه.

همه کشورهای جهان بر حاکمیت قانون در فضای مجازی تاکید دارند

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: به عنوان مثال اتحادیه اروپا پس از سال ها بحث و بررسی از سال 2016 یعنی 8 سال پیش قانون معروف GDPR (مقررات عمومی حفاظت از داده ها) را صادر کرد زیرا متوجه شد که آمریکا پلتفرم‌ها از رضایت و اجرای داده‌ها و اطلاعات شهروندان خود استفاده می‌کردند که عمدتاً شامل حریم خصوصی و حفاظت از داده‌ها می‌شود، زیرا حاکمیت داده‌ها در کنار سایر موضوعات این حوزه از جمله اطلاعات، محتوا، ارتباطات و رسانه، بحثی جدی و اساسی است.

مردم اولین کسانی هستند که در نبود قانون در فضای مجازی ضرر می کنند

تاجی پور گفت: در صورت نبود قانون و حاکمیت صحیح، قطعا مردم اولین بازنده خواهند بود و از آنجایی که این امر در واقع نقض حریم خصوصی مردم و نقض حاکمیت ملی است، مردم انتظار دارند دولت از حقوق آنها دفاع کند، بنابراین مقررات درست است آنچه شایسته است کمترین انتظار در این زمینه از سوی داوران است. این در حالی است که امروزه فضای مجازی بزرگتر، گسترده تر و عمیق تر از فضای واقعی در زندگی مردم شده است و اگر تحت هیچ قانون و مقررات و چارچوبی قرار نگیرد، وضعیت وحشتناکی ایجاد می کند و خسارات فراوانی را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: دولت وظیفه دارد از حقوق مردم دفاع کند و ارتباط بین پلتفرم‌ها و کاربران را مشخص کند. مسئولان و مدیران ارشد کشور به همین دلیل تکرار می‌کنند با توجه به اهمیت این موضوع، نتیجه آن این است که تا به امروز اکثر تریبون‌های آمریکایی بدون توجه به ارزش‌های ما و زیر پا گذاشتن ارزش‌های ملی حاکمیتی عمل کرده‌اند. در بسیاری از زمینه ها حتی با توهین به ارزش های ملی و توهین به مردم عزیز در این مناطق و نمونه آن مربوط به صفحاتی است که به شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی لینک شده است حاکمیت و توهین به ارزش‌ها روزانه اتفاق می‌افتد، به عبارت دیگر، هر محتوایی که سلیقه صاحبان پلتفرم‌ها و دولت‌های ناظر بر این پلتفرم‌ها را برآورده نمی‌کند، به راحتی فیلتر و حذف می‌شود تعبیر سانسور و فیلترینگ را می پذیرند و خود را حاکم بلامنازع این فضا می دانند و به همین دلیل است که متاسفانه در فضای مجازی کشور حالت بی قانونی، ناامنی و ابتذال ایجاد کرده است.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی کشور تاکید کرد: البته در بسیاری از کشورها حاکمیت ملی آن کشورها توسط پلتفرم ها پذیرفته شده است، به عنوان مثال، اقدامی که اخیراً ترکیه انجام داد، علیه پلتفرم اینستاگرام بود که محتوا را حذف کرد مربوط به شهید اسماعیل هنیه است و در نهایت باید شرایط این کشور را می پذیرفت. آخرین اقدام مربوط به آقای دوروف، مدیرعامل تلگرام در فرانسه نیز به این معناست که وی با پرداخت جریمه، تامین وثیقه و سایر شرایط دولت فرانسه، حاکمیت دولت فرانسه بر بستر تلگرام را پذیرفته است.

حکم فضای مجازی منطبق بر ممنوعیت شرب و حکم قرآن است

بر اساس اعلام مرکز ملی فضای مجازی، وی با اشاره به اینکه در زمان درخواست دولت ایران، چنین انتظاری پذیرفته نشد و هیچ اقدامی صورت نگرفت، تاکید کرد: کشورهای غربی و بسیاری از کشورها این قوانین را برای خود و بسترها به رسمیت می شناسند. در صورت عدم رعایت جریمه های سنگینی که از جمله جریمه های اعمال شده بر روی گوگل و فیس بوک بر اساس مقررات عمومی اتحادیه اروپا می باشد.

این نماینده شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حکم فضای مجازی منطبق بر تبعید شراب خوار است، تصریح کرد: پذیرفتن حاکمیت غیر مسلمانان در جامعه خود توسط قرآن برای مسلمانان جایز نیست. حکم از سکوهای این نوع. این در حالی است که در صورت موافقت صاحبان پلتفرم برای فعالیت در کشور با رعایت حاکمیت ملی، حضور آنها مورد استقبال قرار خواهد گرفت که گواه آن مصوبه شورای عالی فضای مجازی مورخ 23 خرداد 1395 به عنوان هسته مرکزی و بالاترین سطح است. فضای مجازی در کشور تصویب و ابلاغ شد.

مجلس دوازدهم باید کسری را که در دوره های قبل رخ داده جبران کند

تاجی پور گفت: متاسفانه در دوره های گذشته شورای اسلامی در این فضا به درستی از حقوق مردم دفاع نکرد و به وظیفه ای که در قبال مردم داشتیم و مصوبات شورای عالی فضای مجازی که مخاطبان عام دارد عمل نکرد. و نیاز به قوانین بود و یک مسیر قانونگذاری در مجلس وجود داشت، اما ما در جامعه رفتار نکردیم.

عضو رسمی شورای عالی فضای مجازی کشور ادامه داد: سیاست‌ها و مصوبات شورای عالی فضای مجازی در بخش‌های مرتبط با دولت و نهادهای حاکمیتی معتبر است، اما زمانی که موضوع مستلزم جرم‌انگاری و تشریفات قضایی باشد، طی مراحل قانونی و پاسخ قانونی به آن قطعاً در مجلس است و به همین دلیل است که من از مجلس نهم، دهم و یازدهم به دلایل مختلف از جمله ناآگاهی، عدم آگاهی، مهارت و دانش و یا بعضاً اقدام سیاسی شکایت دارم. . در بحث قانونگذاری نواقصی وجود داشت و لازم است مجلس دوازدهم به این موضوع توجه کافی داشته باشد.

نماینده شورای اسلامی گفت: با توجه به درخواست اخیر مقام معظم رهبری، وظیفه مجلس دوازدهم بسیار سنگین است و باید تلاش کنیم در مرحله اول با قانون گذاری مناسب و به موقع فرصت ها را برای شرکت ها و مردم روشن کنیم. اولویت‌های بعدی پیشگیری از آسیب‌هایی است که اساساً بیانگر نقض حاکمیت و میهن‌پرستی همراه با تحقیر و توهین به ارزش‌ها و مقدسات ماست و شور و شوق ایرانی اجرای این چارچوب‌ها و مقررات را می‌طلبد که بتوانیم آن را حفظ کنیم. عزت و حیثیت ملی ما از حاکمیت ملی، حریم خصوصی و حقوق عزیزان در مقابل تریبون ها به نحو احسن دفاع کنیم تا رضایت مردم را جلب کنیم.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال