اخبار اخبار سیاسی

مذاکرات هیئت حماس در قاهره درباره آتش‌بس در غزه

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، سایت قطری العربی الجدید دریافت که این دیدار که به درخواست مصر و پس از تماس تلفنی بیش از یک طرف برگزار شد، تنها حدود 5 ساعت به طول انجامید. پیشنهادات آمریکا و مصر در مورد آتش بس در نوار غزه و تبادل اسرا مورد بحث قرار گرفت.

بر اساس اطلاعات دریافتی العربی الجدید، این جنبش در دیدار با مقامات سازمان اطلاعات مصر و سرلشکر حسن رشاد، رئیس جدید آن، بر لزوم توقف فوری اقدامات نسل کشی در شمال تاکید کرد. نوار غزه قبل از آغاز مذاکرات

رسانه های حماس نیز به نقل از منابع آگاه گزارش دادند که هیئتی از جنبش به ریاست خلیل الحیه برای دیدار با حسن محمود رشاد، رئیس اطلاعات مصر وارد قاهره شده است.

یک مقام حماس به خبرگزاری فرانسه گفت که یک هیئت حماس روز پنجشنبه با مقامات مصری در قاهره در مورد پیشنهادهای آتش بس گفتگو کرد و “آمادگی” جنبش را برای توقف جنگ در صورت پایبندی اسرائیل به آتش بس، عقب نشینی از نوار غزه، بازگشت آوارگان، و… ابراز کرد. بازگشت پناهندگان وی بر تبادل اسرا و ارسال کمک تاکید کرد.

این مقام حماس که خواست نامش فاش نشود، گفت: هیئتی از جنبش وارد قاهره شد و با مقامات مصری آنجا دیدار کرد و ایده ها و پیشنهادهایی را در خصوص از سرگیری مذاکرات آتش بس و تبادل اطلاعات ارائه کرد. زندانیان مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.»

در همین راستا، رئیس جدید اطلاعات مصر یک معامله کوچک مبادله ای را پیشنهاد کرد که شامل آتش بس دو هفته ای در ازای آزادی پنج سرباز بود و پس از آن مذاکرات گسترده آغاز می شد. وی برای نهایی شدن جزئیات درخواست آتش بس 48 ساعته کرد.

رونن بار، رئیس شین بت اسرائیل، ابتکار عمل را به دولت اسرائیل ارائه کرد و برخی از وزرا، به استثنای بن ژور و اسموتریچ که مخالف آن بودند، حمایت خود را از آن اعلام کردند و از بار خواستند تا با مصری ها برای بهبود آن همکاری کند. . کار می کند تخمین زده می شود که شانس موفقیت این معامله اندک است، اما در اسرائیل آنها موافقت کردند که تلاش کنند.

همزمان، منابع جدید عربی پیشنهاد کردند که قاهره مقامات دولت آمریکا را از درک کامل پیشنهادی که اخیراً توسط آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده ارائه شده بود، مطلع کرد. یک پیشنهاد شامل استقرار نیروهای بین المللی در محور صلاح الدین (فیلادلفیا)، به موازات مرز مصر با نوار غزه، در ازای خروج ارتش اشغالگر از آنجا است.

قرار است طی چند روز آینده هیئت‌های میانجی و مذاکره‌کننده راهی دوحه پایتخت قطر شوند و دیدارهایی با حضور حسن رشاد، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر و نخست‌وزیر برگزار شود. مدیر جدید سرویس اطلاعاتی مصر، ویلیام برنز، رئیس سیا، و دیوید بارنیا، رئیس موساد اسرائیل، قرار است در این کنفرانس شرکت کنند.

تبلیغات بنری