مخاطب به قصه جوانمردان ایرانی علاقه دارد
بهروزی مفید یکی از کارگردانان پیشکسوت تلویزیون همزمان با پایان سریال «مهیر عیار» در گفت و گو با اکونومیست ایران از لزوم ساخت مجموعه های تلویزیونی که روحیه ورزشکاری را بالا می برد، گفت. : «سریال مهیر عیار» به گذشته ما جست و جو کرد. فضای غروری که ما می خواستیم و تحویلش دادند.
«مهیور عیار» مقاله ای است که توجه مخاطب را به داستان های چواری جلب می کند.
وی با اعتقاد به اینکه فضای تلویزیون از دیرباز با سریال هایی از جمله مسائل اجتماعی و پلیسی می پردازد، گفت: این گونه سریال ها تحت تاثیر شبکه های ماهواره ای ساخته می شوند. سریال «مهری عیار» در این فضا توانست به چیزی اشاره کند که قطعا حرف جدیدی نیست و ما همیشه آن را در فضای تاریخی خود داشته ایم، اما شاید کمی نادیده گرفته شده است. تلویزیون درگیر مجموعهای از داستانها بوده است که ممکن است به جای خود نیاز داشته باشند، اما بیش از حد فضای صفحه نمایش ما را پر کردهاند. از همان ابتدا که ساخت سریال «مهیار عیار» مطرح شد، چیزی که برای من نوستالژیک بود این بود که در کودکی با پدربزرگ هایمان قصه های رنگارنگ می شنیدیم. قهرمانانی که شاید برای کمک به نیازمندان خود را فدا کرده اند و همیشه مورد ستایش ما هستند.
قسمت های سریال «مهیار عیار» را می توانید مشاهده کنید:
تهیه کننده «مهیور عیار» از این سریال به عنوان حرکتی یاد کرد که نشان می دهد مخاطب چقدر به داستان های شطرنج بازان علاقه مند است و گفت: مخاطب علاقه مند به شنیدن داستان های شطرنج بازان ایرانی است. وقتی به دوره ای از تاریخ خود می رویم، ایستادن در کنار کسانی که 300 سال پیش به تجارت مشغول بودند و از پیشرفت و صنعت ایران صحبت می کنند، می تواند حس خوبی به ما بدهد. فکر می کنم تلویزیون در این راستا اقداماتی انجام داده است. بر این اساس او تولید فصل جدید این سریال را به ما پیشنهاد داده و قصد دارد سریالی مانند «دره پوریایی» را تولید کند. همه اینها به ما کمک می کند تا از گنجینه ای که داریم استفاده کنیم.
مفید گفت: ما باید وارد داستان های ادبیات خود شویم; از مولوی تا سعدی. چون این داستان ها مال ما هستند، متعلق به ما هستند و در ناخودآگاه ما وجود دارند، تاثیرشان می تواند به مراتب بیشتر از آثار خارجی باشد. متأسفانه گاهی اوقات درامهای ما تحت تأثیر فضای طنز یا امنیتی قرار میگیرد و صحنههای پلیسی از دیرباز جزء اصلی درامهای تلویزیونی بوده است. در حالی که نکته اصلی این است که بتوانیم تنوع را به مخاطب خود ارائه دهیم. متأسفانه از دیرباز در مورد خلق آثار تاریخی – نه به معنای سیاسی که البته باید در جای خود باشد – آثار تاریخی در تقابل با معنای زندگی، معنای روابط انسانی ما بوده است و اکنون می پردازیم. به سراغ شخصیتی مثل پوری ولی یا اقبال از سریال «مخیار عیار» می روند به همین دلیل به سراغ مسائل تاریخی شطرنج رفتیم.
کشور ما مهد تمدن است
این تهیه کننده با اشاره به ویژگی های سریال «مهیر عیار» گفت: این سریال فرصتی بود تا نگاهی به فرهنگ ایرانی-اسلامی خود در گذشته داشته باشیم. در زمانی که ما جزو امپراتوری های بزرگ جهان بودیم. صنعت نساجی و روابط تجاری با دنیا داشتیم. ما شاهد حضور خاورشناسان بودیم و این یادآوری برای نسل جدید ماست که کشور ما مهد تمدن فرهنگی است. در این سریال از شخصیت های تاریخی استفاده کردیم. مثل حکیمی که شاگرد شیخ بهایی بود و نسلی را به یاد آورد که دست اندرکار علم بودند و با مردم بودند. یا جوانی که تمام عمرش به راهزنی مشغول بود، اما چه تغییراتی ممکن است تحت تأثیر یک مرد عاقل اتفاق بیفتد. مهیار به عنوان قهرمان داستان ما فردی بود که سابقه دفاعی نداشت اما به دلیل تاجر بودن زندگی اش تغییر کرد. چیزی که در بزرگترین و معروف ترین داستان دنیا، «بیچارگان» با آن مواجه شدیم. اینها داستان هایی است که در گذشته زیاد شنیده ایم و خاطره آنها می تواند حس بسیار خوبی را به مخاطب القا کند و مجموعه تلویزیونی «مهیور عیار» در دل مخاطب جای داشت. ترکیبی از این موضوعات
اعلام آمادگی «سیمافیلم» برای ساخت فصل دوم
مفید با بیان اینکه شرکت «سیمافیلم» برای تولید فصل دوم «مهیور عیار» اعلام آمادگی کرده است، همچنین از نگرانی هایی که در مورد تولید فصل دوم این سریال وجود دارد، گفت: تولید فصل دوم سریال «مهیور عیار» از سوی شرکت «سیمافیلم» اعلام آمادگی کرد. با بیان اینکه ساخت فصل دوم همیشه سخت تر از فصل اول است و در عین حال گفت: تاریخ ما پر از گنج است، من نگران داستان نیستم، اما ما به دنبال داستانی برای گفتن هستیم که یک روز طول بکشد. . نسبت به فصل گذشته جلوتر بروید و تکرار نکنید
مکان های تکراری به کیفیت آثار تاریخی لطمه زده است
مفید در پایان این گفت و گو با بیان اینکه سریال «مهری عیار» اولین اثر تاریخی او پس از چندین سری مسائل اجتماعی درباره استفاده از فناوری و جلوه های ویژه در به تصویر کشیدن آثار تاریخی و جلوگیری از ایجاد آثار در مکان های تکراری است، اظهار داشت: این مجموعه به عنوان اولین اثر تاریخی او در این مجموعه مطرح شده است. سریال تاریخی ما باید در محیط استودیویی ساخته شود. اکنون نیاز مبرمی به امکانات مدرن از جمله بصری داریم در غیر این صورت این کار را در محل انجام خواهیم داد. در سریال «مهیور عیار» نیز صحنه های مربوط به نقش جهان، زاینده رود و… را با ابزار بصری به تصویر کشیدیم اما باید کار زیادی انجام شود. البته شنیدم سریال موسی در حال آزمایش این تکنولوژی است که امیدوارم جواب بدهد. به دلیل تکرار فواصل در سریال های ما، گاهی از کیفیت کارها کاسته می شد. تا زمانی که فضای استودیو و همچنین گزینه های بصری برای سریال سازی در دسترس نباشد، تکرار را در ایجاد فضا تجربه خواهیم کرد.