اخبار اخبار عمومی

ماهیگیری سوداگران در مرداب قیمت‌ها

تبلیغات بنری



به گزارش مجله توژال؛ قیمت ارز در هفته های گذشته به ویژه در روزهای اخیر و همزمان با تحولات کشورهای منطقه به ویژه لبنان و فلسطین اشغالی با ثبات نسبی همراه بوده است و برخلاف قیمت های قبلی. زمانی که تنش‌های سیاسی به وجود آمد، اولین و سریع‌ترین واکنش در بازار ارز به‌خاطر گرانی‌ها نبود.

طبیعتاً هر زمان که تنش های سیاسی به کشور برسد، بازار چند روزی متلاطم خواهد شد، اما آنچه در اینجا مهم است این است که این آشفتگی زیاد دوام نیاورد و وضعیت بلافاصله به ثبات برسد.

در حالی که بازار ارز طی چند روز گذشته و همزمان با تشدید تحولات منطقه شاهد ثبات نسبی بود. به نظر می رسد فعالان بازار با زیرکی مانع از صید دلالان شدند.

این همان اتفاقی است که در جریان شهادت اسماعیل هنیه در تهران نیز رخ داد. قیمت دلار همزمان با شهادت اسماعیل هنیه در بازار تهران به 62 هزار تومان رسید اما در عرض چند روز با کاهش همراه شد و در روزهای اخیر به کانال 58 تا 59 هزار تومان بازگشت دلار در کانال 59 هزار تومانی با وجود تشدید تنش های منطقه ای نوسان داشت، البته فعالان بازار انتظار دارند در صورت اعلام اخبار مثبت این نرخ به کانال های پایین تری نیز برسد.

ثبات بازار ارز بر اساس رویکرد متغیرهای بنیادی و مورد انتظار قابل بررسی است. چند اتفاق در متغیرهای بنیادی رخ داده است که کمک زیادی به ثبات بازار ارز کرده است. از جمله این متغیرها می توان به افزایش حدود 9 درصدی عرضه ارز برای واردات نسبت به سال گذشته اشاره کرد.
این افزایش عرضه چه در کالاهای اساسی مانند دارو و تجهیزات پزشکی و چه در بازگشت ارز و فیض صادراتی مشهود است، بنابراین رشد عرضه یکی از دلایل مهم ثبات بازار ارز در کشور محسوب می شود در ماه های اخیر در عین حال مدیریت تقاضا که با همکاری بانک مرکزی انجام شد، تعادلی بین عرضه و تقاضا در بازار ایجاد کرد و بر این اساس، تعادل نسبی بین عرضه و تقاضا باعث ایجاد بازار غیررسمی شد. همچنین به سطح تعادل برسد زیرا مازاد تقاضا به این بخش نمی رود.

در حوزه تورم، سیاست‌های سیاست‌گذار پولی برای کنترل رشد نقدینگی باعث کاهش نرخ تورم در شهریور ماه شد. آخرین آمار مرکز آمار از تورم نیز موید این موضوع است. بر اساس اعلام مرکز آمار، نرخ تورم در شهریورماه به ۳۴.۲ درصد رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۶ واحد درصد کاهش داشته است.

از میان متغیرهای بنیادی موثر بر بازار ارز، دو عامل ذکر شده در بالا از اهمیت بالایی برای دستیابی به ثبات در این بازار برخوردار است.

علاوه بر ثبات نسبی در بازار ارز، در ماه های اخیر شاهد تعادل عرضه و تقاضا در بازار طلا و سکه بوده ایم. برای تحلیل وضعیت این بازار نمی توان تاثیر حراج سکه و شمش از طریق مرکز مبادلات را نادیده گرفت زیرا اطمینان ایجاد شده در بازار برای عرضه سکه و طلا باعث شد تا بازار طلا به درستی مدیریت و متعادل شود. این بخش؛ پیش از آن بازار طلا و سکه بلافاصله تحت تاثیر نوسانات قیمت ارزهای جهانی و طلا قرار گرفت اما می توان گفت حراج ارز و شمش در مرکز مبادلات باعث شد با وجود آن شاهد نوسان متعادلی در بازار طلا باشیم. رشد 20 درصدی برای هر اونس طلا از ابتدای سال. با وجود رشد 20 درصدی اونس طلا، شاهد افزایش قیمت کمتر در بازار داخلی طلا و ارز نسبت به بازارهای جهانی بودیم. افزایش اخیر قیمت طلا و سکه ارتباط مستقیمی با افزایش قیمت جهانی طلا دارد و نوسانات ارزی نقشی در این امر ندارد.

در حوزه انتظارات نیز می توان گفت که بازار به این نتیجه رسیده است که رویکرد دولت جدید به سمت تعامل است و همین امر بازار را به خوش بینی نسبت به آینده برانگیخته است. انتظارات مثبتی در بازار ایجاد شد. به گفته فعالان بازار ارز، دیگر سفارش های سفته بازی و سفته بازی که بازار ارز را به هم می زد در بازار وجود ندارد.

توازن در مناقشات منطقه ای نیز حاصل شده است که نشان می دهد جامعه به این درک رسیده است که ایران با درایت و دوراندیشی عمل می کند و مسائل را به درستی مدیریت می کند. در زمان‌های مشابه بلافاصله درگیری‌ها به بازار ارز رسید و در قیمت دلار تخلیه شد، اما اکنون جامعه متوجه شده است که جمهوری اسلامی ایران محتاطانه رفتار می‌کند و وارد بازی‌های سیاسی دشمنان نمی‌شود.

طبیعتاً نباید از سهم و نقش فعالان بازار ارز ایران در ثبات ایجاد شده در این بخش غافل شد زیرا عملکرد بازیگران اصلی بازار در این مدت نشان داد که با درایت و زیرکی افرادی را که قصد دستگیری افراد را دارند فریب می دهند. . ماهی از آب گل آلود و با تنش در بازار سود زیادی به دست آوردند و نخوردند. فعالان بازار به درستی متوجه شدند که روند آینده مثبت است، بنابراین به لطف هوش این افراد، بازار به ثبات رسید.

اکثر اقتصاددانان اذعان دارند که بازارها دیگر فریب دلالان و معامله گران را نمی خورند و این در روزهای اخیر ثابت شده است. از عصر دیروز با تشدید تنش های نظامی و حملات رژیم صهیونیستی به لبنان، عده ای درصدد افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت دلار نسبت به چند روز پیش هستند، اما هیچ معامله ای از روی ارز صورت نگرفت. فعالان بازار در برهه‌ای که قیمت‌ها افزایش یافت و این نشان می‌دهد که با وجود تنش‌ها، فعالان بازار به تداوم ثبات و حتی کاهش قیمت‌ها در بازار امیدوارند چرا که این روزها چشم‌های بازار و فعالان اقتصادی تنها به چشم دوخته نیست. منطقه، بلکه در نیویورک.

البته کارشناسان اقتصادی بارها اعلام کردند که مدیریت خوب و موثر بانک مرکزی از این تنش های سیاسی و اقتصادی در امان نمانده است. این رویکرد باعث شده تا بازار ارز نسبت به تنش های سیاسی سال گذشته واکنش شدیدی نشان ندهد.

منبع: تسنیم

تبلیغات بنری