اخبار اخبار سیاسی

ماهواره‌هایی که خود را ترمیم‌ می‌کنند

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال. علم و فناوری در ایران و جهان امروز با اخبار متفاوتی همراه بوده است. حال در این گزارش به بررسی خلاصه این خبر می پردازیم.

ساخت ماهواره با قابلیت خود ترمیم به لطف یک ماده خاص

تشعشعات فضایی می تواند به ماهواره ها آسیب برساند و مواد نسل بعدی می توانند آنها را در برابر پرتوهای کیهانی مقاوم کنند تا بتوانند خود را ترمیم کنند. در مقاله ای که در ژانویه 2024 منتشر شد، محققان یک ماده نیمه هادی نسل بعدی به نام پروسکایت متال هالید را نشان دادند که در واقع می تواند خود را از آسیب تشعشع بازیابی و التیام بخشد.

«مام کوانتوم» اولین گام معاونت علمی برای انجام تعهد قانونی است

رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی نمایندگی علمی، راه اندازی مراکز ملی نوآوری فناورانه (MAM) را یک ماموریت قانونی برای نماینده علمی دانست و گفت: از شش مرکز نوآوری، تنها مرکز نوآوری کمیت ایجاد شده است. اما اجرای این ماموریت قانونی نیازمند حمایت مالی ملی است.

سازمان ملی هوش مصنوعی افتتاح شد.

سازمان ملی هوش مصنوعی امروز سه شنبه ۲۸ تیرماه با حضور سرپرست و معاون علمی رئیس جمهور افتتاح شد.

برپایی المپیاد فناورانه چند مرحله ای و معرفی نیروی کار دانش

با اجرای برنامه المپیاد فناوری توسط پارک فناوری پردیس در 5 حوزه اصلی «هوش مصنوعی»، «برنامه نویسی»، «امنیت سایبری»، «رباتیک» و «پهپادها»، علاقمندان علاوه بر شرکت در مسابقه بخش می تواند فرصت ها را شناسایی کند کار در این زمینه ها، معرفی نیروی کار دانش بخشی دیگر از این رویداد است.

اولین “قرص” ایجاد شد.

دانشمندان می گویند که اثربخشی قرص ضد بارداری به نام OXO-001 در بهبود باروری در یک کارآزمایی بالینی فاز دوم که در 28 مرکز در اروپا انجام شد، به طور مطلوب ارزیابی شد. این دارو نتایج امیدوارکننده‌ای را در افزایش میزان موفقیت ایجاد جنین در لقاح آزمایشگاهی (IVF) نشان داده است که ممکن است منجر به افزایش قابل توجه تولدها شود.

این قورباغه با تغییر رنگ خود دانشمندان را شگفت زده کرد

برای اولین بار در جهان، یک دوزیست رنگ سبز معمول خود را به آبی روشن تغییر داد. این اتفاق دانشمندان را گیج کرده و بعید است که دوباره شاهد چنین پدیده ای باشند. جودی رولی، متصدی زیست شناسی حفاظت از دوزیستان و خزندگان در موزه استرالیا، گفت: «بسیار نادر است که قورباغه سبز رنگدانه زرد پوست خود را از دست بدهد و باعث شود که کاملاً یا بیشتر آبی شود. من ده ها هزار قورباغه را در طول سال ها و فقط یک قورباغه آبی دیده ام. هیچ چیز دوست داشتنی تر و هیجان انگیزتر از این قورباغه درختی وجود نداشت.

معرفی ماشین پلت در آمریکا!

دستگاه‌های فروش گلوله مجهز به هوش مصنوعی در ایالات متحده معرفی شده‌اند و شرکت سازنده این روش می‌گوید استفاده از این دستگاه‌ها به آسانی استفاده از دستگاه خودپرداز بانکی است. شرکتی به نام American Rounds با هدف دسترسی بیشتر به گلوله و مهمات برای مشتریان آمریکایی، دستگاه های فروش گلوله و مهمات را در فروشگاه های زنجیره ای نصب کرد.

تحریم تیم ایران برای اعزام به مرحله نهایی مسابقات جهانی رباتیک هلند

سرپرست تیم رسالت رباتیک دانشگاه خاتم با تشریح نحوه حضور تیم دانشگاهی در مرحله نهایی مسابقات جهانی رباتیک هلند گفت: برای حضور در این مسابقات جهانی به دلیل تحریم ها با چالش هایی مواجه بودیم و امیدواریم گمرک و دولت قادر به همکاری خواهد بود و شرکت هواپیمایی برای اعزام این تیم کمک های لازم را ارائه خواهد کرد.

اسپیس ایکس ماهواره ارتباطی ترکیه را به مدار زمین پرتاب کرد

در 8 جولای، SpaceX اولین ماهواره ارتباطی داخلی ترکیه را به مدار زمین فرستاد. یک موشک فالکون 9 فضاپیمای ترکست 6A را از پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا در ساعت 19:30 به وقت شرقی به فضا پرتاب کرد.

کیارو با فلفل به هلند می رود.

تیم کیارو از دانشگاه خاتم با ربات «فلفل» در مسابقات جهانی رباتیک 2024 هلند شرکت خواهد کرد. ربات Pepper یک ربات انسانی و اجتماعی است که هدف از طراحی و ساخت این ربات تعامل با انسان است.

شکارچی سیارک ناسا پس از 14 سال کار خود را متوقف می کند

با افزایش فعالیت خورشید، تلسکوپ NEOWISE ناسا خاموش می شود و به آرامی به سمت زمین حرکت می کند. ماموریت NEO Nearby Infrared Survey Orbiter در 31 جولای به پایان می رسد. با تکیه بر 14 سال موفقیت NEOVIS، NEO Surveyor، اولین تلسکوپ فضایی فروسرخ که برای شکار اجرام خطرناک نزدیک به زمین اختصاص یافته است، در اواخر سال 2027 پرتاب می شود و استراتژی دفاع سیاره ای ناسا را ​​پیش می برد.

یکی از قدرتمندترین ابررایانه های هوش مصنوعی جهان در استرالیا راه اندازی شد

استرالیا یک سیستم محاسباتی با کارایی بالا (HPC) توسعه داده است که در بین 500 سیستم برتر جهان در رتبه 72 قرار دارد. این سیستم 14.5 میلیون دلاری که با نام Virga شناخته می شود، اولین سیستم از نوع خود در استرالیا است و بر روی سرورهای Dell PowerEdge XE9640 ساخته شده است.

ما در هفته های آینده آماده پرتاب ماهواره خواهیم بود

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: با تلاش جوانان و دانشمندان ایرانی، ماهواره‌های زیادی آماده پرتاب هستند و مانند سال‌های گذشته به فضا پرتاب می‌شوند و امیدواریم در آینده شاهد پرتاب‌های جدید باشیم. سال.” هفته های آینده به ترتیبات و برنامه ها بستگی دارد.»

کشف سیاره ای که بوی تخم مرغ گندیده می دهد

اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب، یکی از نزدیک ترین سیارات به زمین را مشاهده کردند که بویی شبیه به تخم مرغ های گندیده منتشر می کند. به‌اصطلاح «مشتری داغ» به خاطر بارش‌های شیشه‌ای مرگبار، دمای شدید و بادهای 8046 کیلومتر در ساعت مشهور است، اما این کشف جدید آن را حتی خشن‌تر نشان می‌دهد.

رادار جدید چینی 10 موشک مافوق صوت را به طور همزمان ردیابی می کند

دانشمندان چینی ادعا می کنند که یک سیستم راداری جدید ساخته اند که می تواند چندین موشک مافوق صوت را که با سرعت حداکثر 20 ماخ حرکت می کنند، ردیابی کند.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال