اخبار اخبار فرهنگی

ماجرای سرقت اسناد مرتبط با اسرای ایرانی توسط آمریکا

تبلیغات بنری


به گزارش مجله توژال، آمریکا در اسفند 1382 (1381 شمسی) عراق را به گونه ای بمباران کرد که بخش های زیادی از این کشور را ویران کرد و زمینه را برای اعزام نیروهای نظامی آمریکایی به بغداد فراهم کرد. گفته می شد که مبنای حمله آمریکا به عراق این بود که صدام حسین مخفیانه انباری از سلاح های کشتار جمعی داشت. در حالی که چنین ادعایی ثابت نشده است. در نتیجه حمله آمریکا، صدام سرنگون شد.

پس از این جنگ، ناصر حمود، معاون وزیر فرهنگ عراق در آن زمان در سال 2008 اعلام شد که بیش از 48000 جعبه حاوی اسناد مهم دولتی عراق در اختیار ارتش آمریکاست. از آن سال، ارتش آمریکا از بازگرداندن اسناد بسیار مهم دولت عراق که پس از سقوط رژیم بعث در سال 2003 به سرقت رفته بود، خودداری کرده است.

همچنین نیروهای آمریکایی که به بهانه جستجوی سلاح های کشتار جمعی وارد عراق شده بودند از عراق خارج شدند. اما نه با سلاح های کشتار جمعی، بلکه با گنجینه گرانبهایی که قیمت آن قابل تعیین نیست و آن چیزی نبود جز گنجینه فرهنگی و تاریخی به جا مانده از سرزمین تاریخی بین النهرین (عراق فعلی) که تعداد آن به بیش از چندین هزار مقاله و کاغذ می رسید. 80 هزار شیء و در این گنج غارت شده «آرشیو یهودیان عراق» قرار دارد که صهیونیست ها سال ها به آن چشم دوخته اند.

در این رابطه دکتر سعد اسکندر رئیس مرکز ملی اسناد عراق در آن زمان گفت: پس از حمله آمریکا به عراق، بیش از 60 درصد اسناد تاریخی عراق از جمله اسناد مربوط به حکومت جمهوری از سال 1958 تا 1979 از بین رفت. اکنون که امنیت وضعیت در عراق بهبود یافته است، افراد بیشتری برای استفاده و مطالعه این اسناد به این مرکز مراجعه می کنند.

البته در این بین بسیاری از اسناد مربوط به حکومت صدام ناپدید شده و به گفته دکتر اسکندر، آمریکایی ها این اسناد را که بالغ بر ده ها میلیون می شود از عراق خارج کرده و اکنون در اختیار سیا و سیا است. سازمان اطلاعات مرکزی پنتاگون آمریکا هنوز به درخواست های رئیس مرکز اسناد ملی عراق برای بازگرداندن این اسناد توجه نکرده است.

این در حالی است که به دلیل دزدی آمریکا در عراق، به جمهوری اسلامی ایران نیز آسیب وارد شد. برای پاسخ به این سوال باید به دوران دفاع مقدس که هشت سال به طول انجامید اشاره کرد، زیرا بر اساس اظهارات امیر دریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش در 29 مرداد ماه جاری، 39000 اسیر آزاد در عراق وجود داشت و عراقی ها بیش از 72000 اسیر در ایران داشتند که 19000 نفر مربوط به عملیات بیت المقدس بودند. طولانی ترین دوران اسارت مربوط به شهید لشکری ​​به مدت 18 سال بود که سرانجام در سال 1377 به ایران بازگشت.

بر همین اساس علی اکبر تابده چی دبیر ستاد اسارت در تهران بزرگ می گوید: از وزارت امور خارجه و ستاد کل نیروهای مسلح می خواهیم که بستر را برای بازگشت پیکرهای شهدا از اسارت فراهم کنند. چون زمانی که آمریکایی ها عراق را اشغال کردند، پادگان های خود را در محل دفن اجساد شهدای ما مستقر کردند. ما هم می خواهیم اسناد شهدای اسیر را که الان در دست آمریکایی هاست به ما بدهند. ما این درخواست را با سازمان ملل و صلیب سرخ در میان گذاشتیم. چون آمریکایی ها تمام مدارک موجود در وزارت دفاع عراق را با خود بردند.

آن طور که محمد جواد زمراردیان، دبیر همایش ملی شهدای غریب توضیح می دهد، شهدای غریب، شهدایی هستند که در اسارت به شهادت رسیده اند. در این راستا 1830 شهید گمنام در طول هشت سال دفاع مقدس کشور شناسایی شدند که از این تعداد هزار و 137 قطعه اطلاعات در دست است.

این دزدی یا چپاول آمریکایی ها باعث شد تا برخی از خانواده های اسیران جنگی در کشورمان برای همیشه این انتظار را داشته باشند که شاید روزی خبر جسد یونس خود را که در خاک عراق دفن شده است بشنوند.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال