اخبار اخبار فرهنگی

ماجرای تمجید کوروساوا از کیارستمی چه بود؟

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، آکی راکوراساوا تقریبا به اتفاق آرا به عنوان یکی از مهم ترین کارگردانان تاریخ سینما شناخته می شود و می توان گفت بدون نقش ارزشمند او، سینما آن چیزی که امروز است نمی شد. این نویسنده ژاپنی با سبک و رویکرد منحصر به فرد خود به هنر، نه تنها شاهکارهای بزرگ بسیاری را در طول دوران حرفه ای خود خلق کرد، بلکه الهام بخش چندین نسل از کارگردانان مشتاق سینما نیز بود.

با آثار جاودانه‌ای مانند راشومون و هفت سامورایی، تأثیر هنری کوروساوا بسیار فراتر از چشم‌انداز سینمایی کشورش بود، و از جورج لوکاس و استیون اسپیلبرگ گرفته تا تقریباً تمام افرادی که در فیلم‌های اکشن مدرن کار می‌کردند، آزمایش‌های سینمایی کوروساوا با فرم بسیار دلچسب بود.

در حالی که بسیاری از کارگردانان آمریکایی از دیدگاه کوروساوا در مورد ادبیات سینمایی و همچنین آثار منحصر به فرد او الهام گرفته بودند، خود کارگردان بزرگ ژاپنی زمانی که برای اولین بار در این صنعت شروع به کار کرد تحت تأثیر سینمای آمریکا و در موارد متعدد جان فورد و برخی دیگر از آمریکایی‌ها قرار گرفت. کارگردانان او منبع دائمی شگفتی بود.

در واقع این جان فورد بود که به کوروساوا کمک کرد تا مفهوم تصویر سینمایی را به درستی درک کند و از شیوه کارگردانی کارگردان فیلم «دالیجان» درس گرفت. متأسفانه، کوروساوا در مورد جانشینان فورد که سعی می کردند خود را با زمان های در حال تغییر و حساسیت های مخاطبان مدرن وفق دهند، چنین احساسی نداشت.

کوروساوا در مصاحبه‌ای در دهه 1990 که در مجله Cinephilia & Beyond منتشر شد، ناامیدی شدیدی را که هنگام تماشای فیلم‌های آمریکایی معاصر احساس می‌کرد که در چارچوب‌ها و ژانرهای علمی تخیلی کار معنی‌داری انجام ندادند، بیان کرد.

کوروساوا توضیح داد: «در مورد سینمای آمریکا، می توانم بگویم که در گذشته فیلم های بسیار بهتری تولید شده است. سینمای آمریکا امروز خدمات نادرستی به مردم انجام می دهد. خشونت و تصادفات رانندگی اغلب دیده می شود. تماشای چنین صحنه هایی چه لذتی دارد؟ فیلم های قدیمی آمریکایی مشکلات انسانی را به خوبی بیان می کردند، اما سینمای آمریکا این روزها مشکل دارد.

وی در مقایسه آثار کلاسیک هالیوود که رویکرد متفاوتی داشتند، افزود: در جذابیت فیلمی مانند پارک ژوراسیک شکی نیست، اما در گذشته فیلم‌های تاثیرگذارتری وجود داشته است، از طرفی فیلم‌هایی مانند آثار کیارستمی دل‌نواز هستند. و بسیار زیبا.» این اکشن جدید خوب است، اما سینما نیست.

می‌توان تصور کرد که کوروساوا در مورد فیلم‌های اکشنی که این روزها از طریق سرویس‌های پخش پخش می‌شوند، چه فکری می‌کند که صرفاً اکشن به منظور انتقال و عاری از واقعیت‌های دراماتیک هستند.

آکیرا کوروساوا کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه نویس مشهور سینمای جهان است که در کارنامه کاری خود برنده نخل طلای کن، شیر طلایی ونیز، جایزه اسکار، سزار، بافتا و … شده است. در سال 1924 به عنوان دستیار کارگردان در یک استودیو فیلم ژاپنی کار کرد و اولین تجربه کارگردانی خود را با فیلم سانشیرو سوگاتا تجربه کرد.

اگرچه فیلم‌های بعدی کوروساوا تحت نظارت دقیق دولت ژاپن در زمان جنگ ساخته شد و اغلب مضامین ملی‌گرایانه داشت، اما او در اولین فیلم پس از جنگ خود به نام «بی ترحم برای نوجوانان ما» از دولت ژاپن انتقاد کرد.

کوروساوا فیلم‌های زیادی درباره ژاپن از جمله «فرشته مست» و «سگ ولگرد» کارگردانی کرد، اما شهرت بین‌المللی این کارگردان با کارگردانی فیلم «راشومون» که برنده جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز شد، به دست آمد. موفقیت بزرگ. نام این کارگردان در جهان

او همچنین در ساخت فیلم‌هایش از آثار ادبی روسی مانند «احمق» داستایوفسکی و «صومعه اعماق» اثر ماکسیم گورکی استفاده کرد. با این حال، رمان «مرگ ایوان ایلیچ» اثر لئو تولستوی بیش از دیگران بر او تأثیر گذاشت.

درسو اوزالا که در اوایل قرن بیستم در صربستان در اتحاد جماهیر شوروی سابق تولید شد، تنها فیلم کوروساوا بود که در خارج از ژاپن و به زبان غیرژاپنی تولید شد. این فیلم برای او جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی را به ارمغان آورد.

کوروساوا متعاقباً با جورج لوکاس و فرانسیس فورد کاپولا به عنوان تهیه کننده اجرایی در ساخت فیلم کاگه موشا همکاری کرد که در سال 1980 برنده نخل طلای جشنواره فیلم کن شد.

اما بزرگترین پروژه سینمایی این کارگردان در سال های اخیر بدون شک فیلم «آشوب» بود که نسخه سینمایی شاهکار شکسپیر «شاه لیر» به حساب می آمد. این فیلم که کوروساوا را نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی کرد، بسیاری از منتقدان آن را آخرین شاهکار کوروساوا می دانند.

او در دهه 1990 سه فیلم دیگر را کارگردانی کرد که شخصی تر از کارهای قبلی او بودند. “رویاها” که بر اساس مجموعه ای از توصیفات بر اساس رویاهای او ساخته شده است، “هیجان انگیز در ماه اوت”، خاطرات او از بمباران اتمی ناکازاکی، و آخرین فیلم او، “مادایو”، داستان یک معلم بازنشسته و سابقش. دانش آموزان.

کوروساوا در 6 سپتامبر 1998 در سن 88 سالگی بر اثر سکته مغزی در توکیو درگذشت. پس از مرگ او، آخرین پروژه او، پس از باران، توسط نزدیکترین دوستش، تاکاشی کونرو، تولید شد.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال