اخبار اخبار فرهنگی

فیلم کوتاه باید بیشتر در دسترس قرار بگیرد

تبلیغات بنری


این شرکت کننده و برنده جشنواره فیلم کوتاه تهران ضمن تمجید از دو فیلم این دوره از قومیت خود و علاقه اش به فیلم کوتاه و انجمنی گفت.

امید شمس کارگردان فیلم سینمایی «برخورد خصوصی» که سابقه فیلم کوتاه دارد در گفت و گو با توژال درباره پایان یافتن جشنواره فیلم فجر گفت: چون در مرحله پیش تولید فیلم جدیدم هستم. وقت زیادی برای تماشای فیلم های جشنواره فیلم تهران نداشتم. به همین دلیل فقط دو فیلم دیده ام که در یکی از آنها مشاور کارگردان بودم. به نظر من «حکم» فیلم بسیار خوبی است و بسیاری از مخاطبانی که آن را دیدند با آن ارتباط برقرار کردند.

وی افزود: فیلم «پس از پدر» ساخته نوشین میراجی کارگردان را هم دیدم که فیلم بسیار خوبی است و نقش بسیار خوبی برای مانی مهرپور داشت. البته می‌دانستم که هر دو فیلم خوب هستند، اما دوست داشتم آن‌ها را در فضای جشنواره و در کنار تماشاگران تماشا کنم که لذت بخش بود.

شمس با اشاره به علاقه خود به جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: 15 سال پیش که هنوز خودم فیلمی نساخته بودم، حضورم در جشنواره فیلم کوتاه تهران همیشه انگیزه ساختن فیلم را در من ایجاد می کرد. الان هم که در جشنواره فیلم می بینم این حال و هوا به من دست می دهد. به همین دلیل هر زمان که فرصت داشته باشم به جشنواره می آیم و مثل خانه ام است.

وی ادامه داد: چون سینما را از انجمن سینمای جوانان ایران شروع کردم، پیشینه و بنیان ذاتی سینما به انجمن پیوند خورده است و همیشه علاقه خاصی به فیلم کوتاه و انجمن داشته ام. چه در هیئت داوران، چه در هیئت انتخاب و چه در هیئت نمایش، من همیشه آنجا هستم و با اشتیاق در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارم. هنوز فکر می کنم اگر فرصتی پیدا کنم یک فیلم کوتاه کارگردانی خواهم کرد. بالاخره ریشه من در فیلم کوتاه است.

این کارگردان جوان تایید کرد: جشنواره امسال آنقدر شلوغ بود و استقبال آنقدر خوب بود که تعجب کردم. یادم هست چند سال پیش جشنواره حس عجیبی داشت و کارگردان های معروفی در آن فیلم حضور داشتند و الان همگی در فیلم های بلند حضور دارند. امسال آنقدر جالب و منظم بود که من را به یاد احساسات آن سالها انداخت.

شمس گفت: سعی می کنم تمام تلاشم را بکنم تا برای هرکسی که می خواهد بر اساس فرصت من فیلم کوتاه بسازد و انگیزه لازم را برایش ایجاد کنم. من تجربه و فراز و نشیب هایی را که پشت سر گذاشتم به اشتراک می گذارم.

کارگردان فیلم کوتاه «جشن تولد» درباره کارگردانان جوانی که فیلم کوتاه را بستری برای رسیدن به فیلم بلند می دانند، گفت: فیلم کوتاه جایگاه و استقلال خودش را دارد و هرکس می خواهد فیلمی را شروع کند باید مدیوم فیلم را بیاموزد. فیلم کوتاه و ویژگی های آن، یادگیری و بازی در این زمینه. اگر علاقه دارد و می خواهد با عشق جلو برود، هیچ اشکالی ندارد که برای یک فیلم بلند انگیزه داشته باشد.

وی تصریح کرد: روش اشتباه زمانی است که کارگردان بخواهد صحنه یا بخشی از یک فیلم بلند را طبق استاندارد زمان کوتاه به فیلم کوتاه تبدیل کند. فیلم کوتاه نه تنها از نظر زمانی کوتاه نیست، بلکه نوع روایت، شخصیت پردازی و تجربه متفاوت است و همه عوامل تأثیرگذار تشکیل دهنده فیلم کوتاه به معنای واقعی باید در ساختار خودش باشد.

شمس در پاسخ به سوالی درباره ارتباط فیلم کوتاه با مخاطب گفت: در مجموع سلیقه ای است اما به نظر من هر اثر هنری برای مخاطب تولید می شود. ما نمی خواهیم خودمان فیلم را تولید کنیم و در کمد بگذاریم! فیلم‌ها و سینما کاملاً برای تماشاگر ساخته می‌شوند، زیرا یک صفحه نمایش بزرگ و یک تماشاگر کامل است. ذات سینما به مخاطب بستگی دارد و هر که گفت تماشاگر برایم مهم نیست حرف عجیبی زد.

وی افزود: پرداخت دیه به این معنا که کارگردان بخواهد از حد استاندارد و ایده آل خود فراتر رود و چیزی را در فیلم بگذارد که قبول ندارد و مخاطب آن را در قالب فرمول بپذیرد، اشتباه است. از طرفی برای چیزی که کارگردان می پذیرد و می خواهد در اثر جا بیفتد، حتما باید مخاطب را در نظر بگیرد.

برنده جایزه بهترین فیلمنامه از جشنواره فیلم کوتاه تهران ادامه داد: اگر فیلمسازی فقط به میل مخاطب بستگی دارد، آشکارا اشتباه است. من همیشه در نظر دارم که استانداردهایم رعایت شده و کار برای مخاطب جذاب است. به نظر من زندگی سینما بدون تماشاگر ادامه پیدا نمی کند.
کارگردان «قرار» و «جزایر» تائید کرد که این فیلم کوتاه پتانسیل زیادی برای آمیختن با ذائقه مردم ایران دارد، چرا که اکنون شاهد استقبال بیشتر جشنواره فیلم کوتاه تهران از جشنواره فیلم فجر هستیم. همه این افراد فیلمساز نیستند، اما بسیاری از آنها مخاطب هستند. در سال 2017 یک بسته نمایش هنری و تجربه داشتیم که عموم مردم را برای تماشای فیلم وارد سینما کرد. این بسته ها در سینما فروش خوبی داشتند و مدتی دوام آوردند، اما بعدا رها شدند.

وی ادامه داد: بخشی از این مشکل به مدیریت، استراتژی و خط مشی چگونگی ایجاد بستری برای نمایش و دیدن فیلم کوتاه برای عموم برمی گردد. چه روی سکو و چه در تلویزیون. مردم مطمئناً از هر بازار فیلم کوتاهی که فیلم های کوتاه را در دسترس تر می کند استقبال می کنند.

شمس در پایان گفت: این اتفاق کمک زیادی به چرخه اقتصادی فیلم کوتاه می کند تا به انجمن سینمای جوانان ایران وابسته نشویم. بالاخره بودجه انجمن محدود است و نمی تواند همه را راضی کند. عده ای هستند که به دلیل هزینه پروژه و یا شاید به دلیل اینکه کارشان از نظر فکری و محتوایی مورد تایید انجمن نیست، نمی توانند در این دوره فیلم بسازند. به همین دلیل اقتصاد فیلم کوتاه باید گسترش یابد. اگر این اتفاق بیفتد، فیلم کوتاه بزرگ‌تر می‌شود، فیلمسازان انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند و حتی این به نفع فیلم بلند خواهد بود، زیرا بسیاری از سازندگان فیلم کوتاه به سراغ فیلم بلند می‌روند و خون تازه‌ای را به رگ‌های فیلم بلند می‌ریزند.

تبلیغات بنری