اخبار اخبار سیاسی

فرصتی برای تعمیق همکاری‌ها و تعاملات درون آسیایی

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: تهران این هفته میزبان نشست وزرای خارجه کشورهای عضو گفتگوی همکاری آسیایی موسوم به «ACD» است. وزیران و مقامات ارشد 35 کشور عضو مجمع به همراه سران سازمان های منطقه ای و چندجانبه آسیایی در این نشست شرکت خواهند کرد.
این رویداد مهم چندجانبه در حالی برگزار می شود که جمهوری اسلامی ایران در سوگ از دست دادن و شهادت دو تن از رهبران عرصه چندجانبه گرایی، آیت الله رئیسی رئیس جمهور و دکتر امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه سوگوار است. نشست آتی در تهران نیز با چشم انداز بلند و حمایت هر دو نفر برنامه ریزی شده است.

در دولت سیزدهم رئیس جمهور و شهید وزیر امور خارجه با عدم اتکا به غرب و نگاه به شرق تلاش جدی و بزرگی برای تقویت هویت آسیایی انجام دادند و در نهایت سیاست همسایگی در خدمت توسعه و امنیت جمعی است. شکی نیست که تقریب منطقه‌ای در چارچوب عضویت فعال در سازمان‌های منطقه‌ای و جهانی، ریشه‌کنی جهانی شرارت‌های نظام هژمونیک را به همراه خواهد داشت و به چندجانبه‌گرایی به عنوان راه‌حلی برای تحقق عدالت در عرصه بین‌المللی می‌انجامد. توجه ویژه دولت سیزدهم به سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس را می توان ارزیابی کرد که با رسمی شدن عضویت جمهوری اسلامی ایران در این دو سازمان بین المللی بر اساس چندجانبه گرایی آغاز شد و به مشارکت فعال خود ادامه داد. در آنها. از این منظر. در مسیر چندجانبه گرایی نیز باید به هویت و آرمان ها توجه کرد و ACD پاسخ این نیاز ضروری را در بر می گیرد. حضور نیروهای نوظهور در این گروه، حرکت مضاعفی را برای هویت بخشیدن به این گروه و افزایش امید به آینده روشن آن فراهم می کند.
آسیا و جهان از ادامه جنایات و نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه عمیقاً متأسف هستند. بیش از 8 ماه از فاجعه انسانی در فلسطین می گذرد و جامعه جهانی به دلیل موانع ناشی از این رژیم نتوانسته است جلوی حملات به مردم بی گناه به ویژه زنان و کودکان را بگیرد. در همین حال، اعضای ACD به صورت جداگانه تلاش می کنند تا به این جنایات پایان دهند، آتش بس برقرار کنند و کمک های بشردوستانه به غزه ارسال کنند. تلاش جمعی در این راستا یک ضرورت و گامی در جهت دستیابی به اهداف این مجمع است و در نشست تهران مورد تاکید قرار خواهد گرفت.
باید به خاطر داشته باشیم که در اواسط ژوئن، زمانی که در نشست وزرای خارجه OECD در ترکیه شرکت کردیم، شاهد تلاش کشورهای عضو آن سازمان برای اتخاذ مواضع جمعی برای توقف حملات و توقف حملات بودیم. پایان دادن به نسل کشی در غزه
مجمع گفتگوی همکاری آسیایی که در سال 2001 تأسیس شد، منطقه وسیعی از قاره پهناور آسیا را پوشش می دهد. 35 کشور عضو این مجمع در مجموع 56 درصد از جمعیت جهان و 35 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را از طریق گفتگو و مشارکت در تلاش برای توسعه روابط در زمینه های مختلف مانند حمل و نقل و ارتباطات تشکیل می دهند. علم، فناوری و نوآوری؛ آموزش و توسعه منابع انسانی؛ امنیت غذایی، امنیت انرژی و امنیت آب؛ فرهنگ، گردشگری و توسعه جامع و پایدار هستند. جمهوری اسلامی ایران در سال 2003 به عضویت مجمع گفتگوی همکاری آسیایی درآمد و یکی از اعضای فعال آن است. از مهر 1402 هجری قمری ریاست این شورا به وزیر فقید امور خارجه واگذار شد. علاوه بر جمهوری اسلامی ایران، تایلند، اندونزی، مالزی، فیلیپین، برونئی، سنگاپور، کامبوج، ویتنام، میانمار، لائوس، نپال، روسیه، ترکیه، ژاپن، چین، مغولستان، کره جنوبی، هند، افغانستان، پاکستان، این انجمن شامل اعضایی در بنگلادش، سریلانکا، بوتان، کویت، بحرین، عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی، عمان، فلسطین، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان است.
یکی از اهداف این انجمن تشکیل «جامعه آسیایی» است. با توجه به غنای فرهنگی و ارزش‌های ماندگار آسیا و نیز پتانسیل قوی و پایه‌های بالفعل اقتصادی و فناوری این قاره، در صورتی که عقل سلیم کشورهای قاره آسیا مبنی بر تعلق به یک جامعه آسیایی اهمیت بیشتری پیدا کند. در ظاهر، آنها قطعاً برکات و عنایات زیادی خواهند داشت و این امر همچنین دولت‌های آسیایی را به ایجاد اتحادهای آسیایی و البته «اتحادیه آسیایی» در زمان مناسب تشویق می‌کند. مجمع گفتگوی همکاری آسیایی می تواند نقش مهمی در این راستا ایفا کند. در عین حال، نباید تأثیر تعاملات بین مردم و نقش بخش خصوصی در دستیابی به این اهداف ارزشمند را نادیده گرفت. گردشگری و مبادلات فرهنگی بین کشورهای آسیایی و همچنین حضور پررنگ بخش خصوصی در کشورهای عضو در تعاملات اقتصادی و تجاری بین کشورهای آسیایی، محرک های موثری در این مسیر است.
جمهوری اسلامی ایران در دوره ریاست مجلس در هر دو حوزه فوق گام های خوبی برداشت. اعلام یزد به عنوان «پایتخت گردشگری گفت‌وگوی همکاری‌های آسیایی در سال 2024» بستر مناسبی را برای برگزاری برخی از فعالیت‌ها و برنامه‌های گردشگری فرهنگی آسیایی فراهم کرده است. همچنین در سال جاری نشستی با وزرای گردشگری کشورهای عضو در یزد خواهیم داشت و وزرای محترم درباره همکاری های آتی تصمیم گیری خواهند کرد. اصفهان همچنین در اردیبهشت ماه سال جاری میزبان اتاق های بازرگانی کشورهای عضو مجمع بود که در خصوص برخی اقدامات مشترک آتی به توافقاتی دست یافتند و سند «منشور اصفهان» را منتشر کردند.
سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران شامل چندجانبه گرایی، همسایگی و توسعه جمعی از طریق منطقه گرایی است. بنابراین مقابله با یکجانبه گرایی و هژمونی و حمایت از سازمان های چندجانبه منطقه ای و غیرمنطقه ای از اولویت های دیپلماسی کشور است. به همین دلیل ما از فرصت ریاست خود بر ACD برای تقویت و تثبیت ساختارهای گفتگو و همکاری استفاده کرده ایم و با حمایت کشورهای عضو و دبیرخانه ACD گام های موثر و مثبتی در این زمینه برداشته شده است. جهت. نشست وزرای خارجه کشورهای عضو در تهران برخی از این اقدامات و ابتکارات را مورد بحث و بررسی قرار داده و درباره آن تصمیم گیری خواهد کرد.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال