علل رواج شغلهای خدماتی در سالهای گذشته
به گفته این اقتصاددان ایرانی، در دنیای امروز انواع مختلفی از کسب و کارها وجود دارد که با ورود به هر یک از آنها می توان کسب درآمد کرد، یکی از این مشاغل شرکت های خدماتی هستند که با ارائه خدمات نیاز مردم را برآورده می کنند.
کسب و کارهای خدماتی شامل سازمان ها و شرکت هایی است که در زمینه ای خاص از مشتریان پشتیبانی حرفه ای می کنند، در این نوع کسب و کار محصول فیزیکی به مشتری ارائه نمی شود، بلکه شرکت یا سازمان در ازای دریافت پاداش سفارشی، فعالیتی را انجام می دهد. هزینه معین
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، بخش خدمات با 52.7 درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده و پس از آن صنعت و کشاورزی قرار دارند.
در سالهای اخیر تعداد بیشتری از افراد جویای کار به مشاغل خدماتی علاقمند شدهاند، به گفته کارشناسان و تحلیلگران بازار کار، یکی از مهمترین دلایل گسترش کسبوکارهای خدماتی، هزینه پایین ایجاد شغل در بخش خدمات و کمبود کار است. بروکراسی بیش از حد و پیچیده و تسهیل شرایط ایجاد بنگاه های خدماتی، اگرچه این دسته از بنگاه ها در مواجهه با بحران های اقتصادی از جمله بحران های رخ داده در دوران کرونا از ثبات لازم برخوردار نیستند و به سرعت تحت تأثیر قرار می گیرند.
امروزه کسب و کار خدماتی یکی از سودآورترین کسب و کارهایی است که از طریق آن خدماتی مانند نگهداری، طراحی، آموزش، مشاوره، تحویل و غیره به مشتریان ارائه می شود.
گزارش جدید مرکز آمار ایران از بررسی وضعیت اشتغال در بخشهای اصلی فعالیت اقتصادی نشان میدهد که در فروردین ماه سال ۱۴۰۳، بخش خدمات با ۵۲.۷ درصد بیشترین اشتغال را به خود اختصاص داده است. بر اساس این گزارش، بخشهای صنعت با 33.5 درصد و کشاورزی با 13.7 درصد در رتبه بعدی قرار دارند.
در سال 1403 نسبت به مدت مشابه سال قبل وزن نسبی شاغلین در بخش کشاورزی 0.1 درصد و در بخش خدمات 0.6 درصد افزایش داشته و سهم شاغلان در بخش صنعت 0.7 درصد کاهش داشته است.
در حال حاضر بخش کشاورزی شامل فعالیت های مربوط به کشاورزی، شکار، جنگلداری و ماهیگیری است. بخش خدمات همچنین شامل فعالیت هایی مانند عمده فروشی، خرده فروشی، تعمیر خودرو، موتور سیکلت، کالاهای شخصی و خانگی، فعالیت های مرتبط با هتل و رستوران، حمل و نقل، انبارداری، واسطه گری مالی، املاک، فعالیت های تجاری، آموزش، بهداشت و فعالیت های تجاری است. اجتماعی را شامل می شود.
مهم ترین دلیل گسترش بنگاه های خدماتی، هزینه های پایین سازماندهی کار در بخش خدمات، نبود بوروکراسی های بیش از حد و پیچیده و ایجاد شرایط برای تأسیس بنگاه های خدماتی است.همزمان با پیشرفت تکنولوژی و ظهور فناوری های جدید، نحوه زندگی افراد و ماهیت بسیاری از مشاغل تغییر کرده است. بازار و می تواند بستر مناسبی برای مشارکت در فعالیت های اجتماعی و اقتصادی باشد.
بیشتر کارشناسان افزایش اشتغال در بخش خدمات نسبت به بخش صنعت و کشاورزی را به این دلیل می دانند که هزینه های ایجاد شغل در بخش صنعت و در بخش صنعت به دلیل استفاده از ماشین آلات گران تر است. ، نیروی کار کمتر کار می کند.
به گفته آنها، در حوزه کشاورزی به دلیل خشکسالی، فصلی بودن برخی از کارهای مربوط به کاشت و مکانیزه شدن کار اصلی، عملا بخشی از نیروی کار بیکار هستند، بنابراین بخش خدمات با توجه به تنوع فعالیت ها، هزینه و سرمایه کم و ریسک کمتر از دو بخش صنعت و کشاورزی برای جویندگان کار مطلوب ترند.
به گفته این اقتصاددان ایرانی، کسب و کار خدماتی یکی از انواع کسب و کارهایی است که امروزه بسیار سودآور است و در بخش های مختلف قابل اجرا است، هدف از این نوع کار جذب مخاطب و ارتباط با مشتری است و این کار انجام می شود. با تمرکز و ارائه خدمات و محصولات.