اخبار اخبار تکنولوژی

عدالت و شفافیت در نظام حقوقی و قضایی با تحول دیجیتال در حال انجام است

تبلیغات بنری


برای گزارش دادن گروه علوم و معارف اقتصاد ایران، تکنولوژی حقوقی (Legal Technology) یا فناوری حقوقی به استفاده از ابزارها و نوآوری های فناورانه برای بهبود ارائه خدمات حقوقی، افزایش کارایی فرآیندهای قضایی و در نهایت تحول دیجیتال در نظام حقوقی و قضایی اطلاق می شود.

این زمینه نوظهور شامل طیف گسترده ای از کاربردها، از جمله استفاده از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل حجم وسیعی از داده های حقوقی، پیش بینی نتایج پرونده، و حتی ارائه مشاوره حقوقی اولیه، استفاده از قراردادهای هوشمند برای خودکارسازی فرآیند قرارداد و تضمین اجرای تعهدات و استفاده از بسترهای الکترونیکی برای ارتباط وکلا و مشتریان و تسهیل دسترسی به اطلاعات حقوقی از راه دور و با استفاده از ابزارهای مدیریت پرونده. وی به ساماندهی و مدیریت موثر مسائل حقوقی اشاره کرد.

دبیر معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌آموزی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان تأیید کرد: رشد فناوری‌ها در حوزه اقتصاد دیجیتال، فرصت‌ها و قابلیت‌های خوبی را برای ایجاد تغییرات اساسی در اقتصاد دیجیتال ایجاد کرده است. سیستم های حقوقی و قضایی گفت: فناوری هایی مانند هوش مصنوعی و فناوری بلاک چین فرصت های جدیدی را برای این سیستم ها ایجاد می کند.

حسین ملازاده وی گفت: فناوری حقوقی می تواند به عنوان ابزاری موثر برای پاسخگویی به این چالش ها و بهره برداری از این فرصت ها باشد. به عنوان مثال، هوش مصنوعی را می توان برای شناسایی و تعقیب جرایم سایبری، بلاک چین برای ایجاد سوابق ایمن و قابل اعتماد، و اینترنت اشیا برای جمع آوری شواهد دیجیتال مورد استفاده قرار داد.

وی در خصوص نقش ستاد توسعه اقتصاد دانش آموزی دیجیتال در تحول دیجیتالی نظام حقوقی و قضایی کشور گفت: در راستای اهداف سند تحول قوه قضائیه; به ویژه بخش‌های مرتبط با فناوری طی دو سال گذشته اقداماتی را در زمینه توسعه فناوری‌های حقوقی و قضایی انجام داده است.

ادامه مطلب

عدالت و شفافیت در نظام حقوقی و قضایی از طریق تحول دیجیتال محقق می شود

ملازاده ادامه داد: این ستاد با محوریت حمایت از شرکت های دانش بنیان فعال در این حوزه به دنبال ایجاد و تقویت اکوسیستم نوآورانه برای ارائه راهکارهای فناورانه برای چالش های مختلف دستگاه قضایی است.

به گفته وی، اصلی ترین پشتوانه ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال در این راستا، طرح های پژوهشی و پژوهشی در حوزه فناوری های حقوقی و قضایی است تا با شناسایی چالش ها، فرصت ها و مسیرهای ایجاد یک نظام حقوقی و قضایی هوشمند در کشور با همکاری و همفکری اقدام شود. معاون راهبردی در موضوعات کلیدی از جمله ایمن سازی تراکنش های موتوری، ارتباطات الکترونیکی، خدمات حقوقی جدید، مزایده پلت فرم و هوشمندسازی فرآیندهای ثبت اسناد به قوه قضائیه منصوب شد.

معاونت توسعه اقتصاد دیجیتال دانش بنیان معاونت علمی افزود: در بحث ایمن سازی تراکنش های خودرو از طریق ایجاد تقارن اطلاعاتی، کمیته مشترکی از سوی ستاد علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و اقتصاد دیجیتال ریاست جمهوری تشکیل و پیگیری های لازم انجام شده است. در مورد دستگاه های اطلاعات خودرو که در متن قانون بودجه ذکر شد. در حال حاضر امکان پرس و جو در مورد اطلاعات خودرو و مالکیت در پلتفرم های بخش خصوصی وجود دارد. فاز دوم پروژه امکان ثبت هوشمند تراکنش ها در بسترهای بخش خصوصی و به دنبال آن ستاد است. اجرای این طرح علاوه بر توسعه اقتصاد دانش بنیان، تاثیر بسزایی در کاهش کلاهبرداری های مربوط به معاملات خودرو و کاهش پرونده های وارده به مراجع قضایی دارد.

ملازاده گفت: توسعه معاونت قضایی هوشمند (تبدیل گفتار به متن) از دیگر طرح های مورد حمایت ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال است. این ستاد در تعامل موثر با مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه از شرکت های فعال در این حوزه برای توسعه این ابزار حمایت کرد. ویژگی اصلی این ابزار این است که داده های پردازش شده برای توسعه آن داده های واقعی و ناشناس برای مسائل حقوقی و قضایی است و به همین دلیل کیفیت خدمات ویژه برای کاربران تخصصی حقوقی و قضایی به خوبی افزایش یافته است.

بستر ارسال و دریافت اطلاعیه های حقوقی و قضایی به صورت الکترونیکی از دیگر طرح های این ستاد است که دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش دیجیتال در تشریح این طرح گفت: بستر ارسال و دریافت اطلاعیه های حقوقی به صورت الکترونیکی، بستر الکترونیکی است. که به افراد و شرکت ها این امکان را می دهد که بدون نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر خدمات قضایی، اظهارنامه های حقوقی خود را برای سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی ارسال و دریافت کنند. این پلتفرم با استفاده از فناوری‌های جدید، فرآیند ارسال و دریافت داده‌ها را ساده‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر می‌کند.

به گفته وی، بستر خدمات آنلاین ثبت شرکت، سامانه ای آنلاین است که فرآیند ثبت شرکت را برای متقاضیان آسان، سریعتر و ارزان تر می کند. این پلتفرم با استفاده از فناوری های روز، تمامی مراحل ثبت شرکت اعم از ثبت نام، تکمیل اطلاعات، بارگذاری مدارک، پرداخت هزینه و اخذ مجوز حضوری را امکان پذیر می کند. موتور جستجوی محتوای حقوقی و قضایی مبتنی بر هوش مصنوعی ابزاری نوآورانه است که به کاربران کمک می کند تا با کمک الگوریتم های پیچیده هوش مصنوعی به جستجوی سریع، دقیق و آسان اطلاعات حقوقی و قضایی بپردازند.

این موتورهای جستجو به جای تکیه بر کلمات کلیدی ساده، از درک عمیق زبان حقوقی و توانایی استدلال و تجزیه و تحلیل برای یافتن مرتبط ترین و مفیدترین نتایج برای کاربران بهره می برند.

ملازاده درباره دستبند الکترونیکی هوشمند گفت: دستبند الکترونیکی هوشمند ابزار جدیدی است که با استفاده از فناوری های پیشرفته، امکان ردیابی و رصد مجرمان، افراد تحت مراقبت و سایر افراد را به صورت آنلاین و لحظه ای فراهم می کند. این دستبندها به مچ پای فرد متصل می شوند و با استفاده از دستگاه ردیاب، شبکه تلفن همراه و سایر فناوری ها به طور مداوم موقعیت فرد را کنترل می کنند. این کلاسور هوشمند برای استفاده توسط موسسه زندان ها و زندان ها با حمایت اداره توسعه اقتصاد دیجیتال ساخته شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر موارد ذکر شده، اقدامات دیگری نیز از سوی ستاد اقتصاد دیجیتال برای تقویت نظام فناورانه حقوقی و قضایی در کشور در حال انجام است. با تکیه بر عزم و اراده مسئولان و دست اندرکاران قضایی، همدلی و تعامل سازنده بین نهادهای ذیربط و بخش خصوصی و با بهره گیری از توانمندی های نوآوری و فناوری، می توان شاهد دستیابی سریعتر به اهداف سازمان بود. سند تحول قضایی و توسعه روزافزون خدمات حقوقی و دادگستری فناورانه در کشور.

ملازاده به مزیت های تحول دیجیتال در نظام حقوقی و قضایی پرداخت و تصریح کرد: افزایش دسترسی به عدالت یکی از این مزیت ها است. زیرا می تواند خدمات حقوقی مقرون به صرفه و از راه دور را به افراد و مشاغلی که در حال حاضر به خدمات حقوقی دسترسی ندارند ارائه دهد.

به گفته وی، کارایی بیش از مزایای تحول دیجیتال در سیستم حقوقی و قضایی است، فناوری می تواند به خودکارسازی وظایف، تجزیه و تحلیل داده ها، بهبود مدیریت پرونده و در نتیجه کارآمدتر کردن فرآیندهای قانونی کمک کند.

کاهش هزینه ها مزیت دیگری بود که ملازاده در تشریح این مزیت گفت: استفاده از فناوری می تواند به کاهش هزینه های ارائه خدمات حقوقی و در نهایت کاهش هزینه های دعاوی حقوقی برای افراد و شرکت ها کمک کند. افزایش شفافیت چهارمین مزیت تحول دیجیتال در نظام حقوقی و قضایی است و فناوری حقوقی می تواند به افزایش شفافیت در سیستم حقوقی و قضایی کمک کند و اعتماد بیشتری را برای ذینفعان ایجاد کند.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال