اخبار اخبار فرهنگی

عاشقانه‌ای برای سفر درونی طوبی

تبلیغات بنری


سریال تاریخی «توبی» به کارگردانی و تهیه کنندگی سعید سلطانی سید حمید الحسینیکه این روزها از شبکه یک پخش می شود و داستانش را در طول سه دهه روایت می کند. این مجموعه 50 قسمتی شامل یک داستان خانوادگی است که شخصیت دختری به نام توبی را در بر می گیرد که در دهه 1430 به عراق می رود و در آنجا در یک رمان تاریخی ازدواج می کند. بسیاری از اتفاقات بین ایران و عراق بر زندگی او تأثیر عمیقی می گذارد و در نهایت در مراسم پیاده روی اربعین خانواده اش راوی فراز و نشیب های زندگی اش می شود. سناریوی «توبی» از واقعیت در فضایی دراماتیک الهام گرفته شده است.

داستان عاشقانه سفر درونی توبی

آنچه در این اثر جلب توجه می کند، علاوه بر نمایش هنری وحدت و همدلی ملت های ایران و عراق در طول سه دهه، اقتباس آن از رمان «چهل توبی» است. سید محسن امامیان ساخته شده داستانی است که حاصل دیدار و آشنایی نویسنده 44 ساله کتاب با شخصیت خلیل بتول در اولین سفر چهل ساله اش در سال 1394 است.

این سریال در بسیاری از لوکیشن ها و شهر غزالی جلوی دوربین رفت و از بازیگران سرشناس و هنرمندان جوان خوش ذوق بهره برد. در حالی که پرداختن به اربعین در دهه گذشته تنها به تولید مستند، گفتگوی ترکیبی و … در صدا و سیما محدود می شد، این بار شاهد استفاده از قابلیت های بالای پیاده روی اربعین در صحنه ای اکشن دراماتیک هستیم. فضایی که می‌تواند بستری برای بازی مسائل مختلف باشد، در طول سال‌ها به شکل‌های ساده و کم‌محتوا محصور و تکثیر شده است. اما مجموعه «توبی» می‌تواند سرآغازی برای نگارش و تولید فیلم‌ها و سریال‌هایی باشد که فرصتی برای گرفتن ایده‌های نو از دریای اربعین فراهم می‌کند.

کارگردان داستان درجه یک

جنبه دیگر موفقیت سریال «توبی» را باید در حضور کارگردان باتجربه و سرشناس آن دید. سعید سلطانی یکی از کارگردانانی است که بیشتر به خاطر ساخت سریال های موفق تلویزیونی چون «پس از باران»، «خانه ای در تاریکی»، «شوکرانا» و سه گانه «ستایش» به یادگار مانده است. او در حالی که محوریت و قهرمان اصلی همه این آثار زن هستند، نشان داده است که با شناخت مناسبی که از مخاطب زن دارد، می تواند داستان را برای این طیف جذاب کند.

سریال «توبی» می تواند سرآغازی برای تولید فیلم ها و سریال هایی باشد که فرصتی برای گرفتن ایده های نو از دریای اربعین فراهم می کند.

سلطانی در «توبی» با واگذاری نقش سریال به او شبنم ایثاراین بازیگر که بیشتر با فیلم‌های «عشق کوفی» و «سیمرغ» شناخته می‌شود و سال گذشته برای بازی کوتاه اما مؤثر در نقش همسر شهید زین‌الدین در این فیلم برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشنواره فیلم فجر شد. «مجنون» این موفقیت را تکرار کرد.

سعید سلطانی به‌عنوان کارگردان، داستان‌های خانوادگی را به‌گونه‌ای مناسب روایت می‌کند و تجربه‌اش در ملودرام‌های اجتماعی و سریال‌های خانوادگی بر هیچ‌کس پوشیده نیست فیلمنامه اقتباس شده توسط امیر جهانی و راوی خوبی باشید.

کارگردان با سناریویی که وحدت فرهنگی و مذهبی ایران و عراق را بررسی می‌کند، علاوه بر تمرکز بر باورهای مذهبی و فرهنگی مشترک، مجموعه‌ای راهبردی در حوزه تولیدات مذهبی و خصوصی را در زمینه مسائل انسانی و خانوادگی کارگردانی خواهد کرد. او همچنین داستان خود را توسعه داد و آن را به یک اثر فوق العاده متشکل از 50 قسمت تبدیل کرد.

گروهی از بازیگران حرفه ای

«توبی» ترکیب نسبتاً بی نقصی از بازیگران را گرد هم آورده است تا داستان عشق تاریخی خود را منتقل کند. در کنار قربانی، بازیگرانی مانند رحیم نوروزی، فریبا اشماهار، پرویز ولاحی پور، داریوش ارجمند، هومن پارک نورد، امین زنگدانی، فرهاد آئیش، رامین راستاد، مهدی سلوکی، سودابی بیضایی. شما همچنین یک چیدمان جالب ایجاد کرده اید.

در دهه گذشته، کار با چهل تنها به تولید مستند و برنامه های گفتگو محور محدود می شد، اما این بار شاهد بهره برداری از توانایی چهل در نمایش هستیم.

هر کدام از این بازیگران گرمای حضور در مقابل دوربین تلویزیون را دارند و مخاطب را به خود جذب می کنند. اگر برقکار نقش کوتاهی در این کار دارد; اما شخصیت عماد، پدر توبی، در نقش پدر خوبی که پسر می‌خواست و اکنون سه دختر دارد، به خوبی ارائه شده و باورپذیر است. فرهاد آئیش که حتی حضور کوتاهش در هر اثری را می‌توان به حساب آورد، این بار در «توبی» به‌عنوان یک شیخ خانواده با ویژگی‌های پیچیده، چنان می‌درخشد که مخاطبش را مسحور خود می‌کند.

حضور امین زنگدانی و رحیم نوروزی که با نقش‌های مثبت و دیگری با نقش‌های منفی در اکثر سریال‌های تلویزیونی باورپذیر شده‌اند، در این سریال نیز گنجینه است و بازی‌های باورپذیر و زمینی آن‌ها که به داستان کمک می‌کند. جریان مخاطب را جذب خواهد کرد. مخاطب همکاری بار دیگر سعید سلطانی با داریوش ارجمند که در سه گانه «ستایش» نقش محوری داشت و پیش از این در سریال دیگری به نام «یاور» این کارگردان حضور داشت، حکایت از علاقه این کارگردان به بازیگر قدرتمند و پیشکسوت تلویزیون و سینما دارد.

تزئینات دائمی بسازید

سید حمید الحسینیتهیه کننده سریال «توبی» در کمتر از یک سال کار سخت و چالش برانگیزی داشت. گستردگی رویدادها و رویدادهای سریال در مجموعه چند قسمتی و نیاز به لوکیشن های مرتبط با ایران و عراق که بیش از 150 لوکیشن تخمین زده می شود، آنها را به شهر غزاله کشاند و مجموعه های دائمی و عظیمی را ساخت که نشان دهنده معماری و حال و هوای دهه های گذشته ایران و عراق در واقع که اساس آن با ایجاد مجموعه های «توبی» ایجاد شد، زمینه ساز ساخت سریال های مشترک با عراق و دیگر همسایگان عرب آن شد که اتفاق زیبایی است.

داستان عاشقانه سفر درونی توبی

نکته دیگر اینکه سایر بازیگران «توبی» به جز کارگردان و بازیگران، از بازیگران مطرح و قدرتمند تلویزیون و سینما نیز هستند. علی رضا زرندست سینماگر پیشکسوت و پیشکسوت سینمای ایران که بیشتر در سینما فعالیت می کند و پیش از این فیلمبرداری قسمت هایی از سریال «در چشم باد» را کارگردانی کرده بود، با کارگردانی فیلمبرداری این سریال به تلویزیون بازگشت.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال