اخبار اخبار تکنولوژی

ضرورت چاره‌اندیشی برای چالش‌های الحاد مدرن و خشونت به نام دین

تبلیغات بنری


به گزارش گروه علمی و اقتصادی ایران از شورای عالی انقلاب فرهنگی، نمایندگان اقلیت های دینی و نمایندگان شورای اسلامی با حجت اسلام و مسلمین هستند. عبدالحسین خسروبنا دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ستاد دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل جلسه داد.

ادامه مطلب

حجت الاسلام والمسلمین خسروبنا وی در این دیدار گفت: همه ادیان با دو چالش جدی مواجه هستند که بزرگان دین در کشورهای مختلف باید به فکر حل این چالش ها باشند. اولین چالش گرایش به الحاد مدرن است. البته در طول تاریخ همواره عده ای به الحاد گرایش داشته اند، اما در دو قرن اخیر با پیشرفت های علمی برخی از نظریه پردازان عرصه علم شبهاتی را در مورد الهیات مطرح کرده اند. این موضوع به ویژه در بین نسل جوانی که دروس عمومی و علوم تحصیل می کنند، مؤثر بوده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: وی یکی از چهره های علمی نامدار در این زمینه است. استیون هاوکینگ او در ابتدا از طرفداران نظریه انفجار بزرگ و کتاب بود تاریخچه زمان او معتقد بود که اگر این نظریه را بپذیریم، به نوعی می توانیم وجود خدا را بپذیریم. اما در ادامه کتاب طرح بزرگاو با طرح نظریه جهان های موازی، به نوعی استدلال نظام را برای اثبات وجود خدا به چالش کشید.

وی افزود: گرایش به الحاد مدرن در عصر حاضر به وضوح قابل مشاهده است. بر اساس برخی تحقیقات، بخش بزرگی از جمعیت جهان دارای نوعی گرایشات الحادی هستند. این مسئله منحصر به مسلمانان نیست; همچنین در میان مسیحیان، یهودیان، هندوها و پیروان ادیان دیگر یافت می شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: الحاد گاهی منشأ شبهات فکری است و گاهی علل و عوامل روانی و اجتماعی دخیل است. با این حال، این یک چالش جدی برای همه ادیان است. اگزیستانسیالیست های بی خدا مانند ژان پل سارتر آنها معتقدند که اگر انسان ایمان نداشته باشد، همه چیز بخشیده می شود. این یک پدیده جدی است که توجه جدی ما را می طلبد.

استاد خسروبنا گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم خشونت هایی است که به نام دین رخ می دهد. نمونه اش داعش است که به بهانه اسلام جنایات زیادی مرتکب شد. آنها شیعه، سنی، ایزدی و مسیحی را نمی شناختند. این پدیده در تاریخ معاصر منحصر به فرد نیست. در طول تاریخ، اعمال خشونت آمیز به نام دین، از جنگ های صلیبی گرفته تا جنگ بین مسلمانان، مسیحیان و یهودیان رخ داده است.

ضرورت چاره‌اندیشی برای چالش‌های الحاد و خشونت مدرن به نام دین

وی گفت: اعمال خشونت به نام دین تشدید شده است و از مصادیق بارز آن می توان به جنایات رژیم صهیونیستی اشاره کرد که بی رحمانه به بیمارستان ها، کودکان و زنان حمله می کند و عملاً قتل عام هایی را انجام می دهد که صهیونیست ها برای کشتن سید حسن نصرالله انجام دادند. و بیش از 80 بمب دو تنی بر سر او پرتاب شد که برخی از آنها سمی بود. این حملات عمق خشونت مدرن به نام دین را نشان می دهد که اکنون توسط آمریکا و اروپا حمایت می شود. حتی به بهانه های مختلف ایران و سایر کشورها را تحریم می کنند و همین کشورها در برابر جنایات و خشونت های رژیم صهیونیستی سکوت کرده اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بنابراین این دو چالش اساسی (یکی الحاد مدرن و دیگری خشونت مدرن به نام دین) دو موضوع مهمی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به آن بپردازد. توجه ویژه به برای بحث و بررسی این موضوعات باید از اندیشمندان، شخصیت های علمی و فرهنگی مذاهب مختلف کمک گرفت.

شورای عالی انقلاب فرهنگی یک نهاد حاکمیتی است

خسروبنا درباره کارکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی برای نمایندگان ادیان مختلف گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی نهادهای دولتی نیستند، بلکه دولتی هستند. که در آن سران سه شعبه وجود دارد. رئیس شوراهای سه گانه رئیس جمهور است. رئیس جمهور در این شوراها تنها یک رای دارد و مانند بقیه اعضا در رای گیری شرکت می کند. در این شوراها موضوعات مختلفی مطرح می شود و پس از بحث، رأی گیری به صورت علنی یا مخفی صورت می گیرد. در اکثر جلسات، دبیر شورا مسئولیت اداره جلسه را بر عهده دارد و در مرحله رأی گیری، رئیس نیز در رأی گیری شرکت می کند و اگر نظری داشته باشد، آن را مطرح می کند.

وی ادامه داد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از رای گیری و تصویب، رئیس جمهور مصوبات را امضا می کند و این مصوبات لازم الاجرا می شود. حتی برای قوه قضاییه. همچنین اگر مجلس بخواهد قانون وضع کند باید به مصوبات این شورا توجه کند.

استاد خسروبانه با اشاره به ساختار دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:البرخانه دارای چهار ستاد علوم و فناوری، اجتماعی و فرهنگی، آموزشی و تربیتی و خانواده و زنان است. هر کدام از این ستادها شوراهایی نیز دارند که در آن مسائل مطرح و مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. علاوه بر این چهار ستاد و شوراهای وابسته به آنها، شوراهای دیگری نیز زیر نظر این شورا فعالیت می کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به دو دسته اعضای حقوقی و اعضای حقیقی تقسیم می شوند. اعضای قانونی توسط مقام معظم رهبری تعیین می شوند و اعضای حقیقی که حدود 20 نفر می شوند توسط رهبری انتخاب می شوند.

استفاده از ظرفیت های پژوهشی دانشگاه ها و وزارتخانه ها در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

وی بر انعطاف بیشتر دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد و گفت: امروز دبیرخانه شورا انعطاف پذیرتر شده است و از ظرفیت های پژوهشی دانشگاه ها، وزارتخانه ها و مراکز مختلف استفاده می کنیم. به عنوان مثال در حوزه نظارت هم اکنون با 95 مرکز همکاری می کنیم و از توان آنها استفاده می کنیم. گاهی که می خواهیم تحقیق کنیم، خودمان این کار را نمی کنیم. بلکه کار را به وزارت علوم یا وزارت بهداشت واگذار می کنیم و در واقع با نهادهای مختلف تعامل مشترک برقرار کرده ایم. یکی از مراکز مهمی که در این زمینه به ما کمک می کند، مرکز پژوهش های شورا است.

خسروبنا افزود: آنچه شورای عالی انقلاب فرهنگی را متمایز می کند، حزبی نبودن آن است. یعنی متعلق به جناح خاصی نیست. اکثر چهره های شورا تحصیلکرده هستند. برخی از اعضای شورا از اساتید کل دانشگاه، برخی از مجتهدان منطقه و برخی دیگر مجتهد و اساتید کل دانشگاه هستند. این ترکیب پیچیده بحث را بدون دردسر می کند. اینطور نیست که اگر رئیس جمهور نظری دارد به آن رأی بدهد. با علم به اینکه ریاست رئیس‌جمهور در جلسه تضمینی برای تأیید نظرات وی نیست.

اقلیت های مذهبی در ایران به راحتی می توانند به زبان مادری خود صحبت کنند

در این جلسه هر یک از نمایندگان اقلیت های دینی به بیان نظرات خود پرداختند. مارنرسی بنیامین اسقف کلیسای شرق آشوری در کشور خواستار حضور نمایندگان اقلیت های مذهبی در شوراهای مختلف کشور شد.

وی همچنین گفت: نمایندگان ادیان توحیدی در مراکز مذهبی اقلیت ها; من رابطه بسیار خوبی با دولت، مجلس و قوه قضائیه دارم. نتیجه این تماس ها و خواسته های ما این بود که به زندگی در این کشور افتخار می کنیم و هویت دینی، قومی و ایرانی خود را حفظ کرده ایم. این افتخار ما و رژیم است که با تصویب قوانین و زمینه سازی برای پیشرفت، امکان رشد و ترقی ایرانیان غیرمسلمان را در کشور فراهم کرده است.

این نماینده اقلیت دینی تصریح کرد: ما به زبان مادری خود صحبت می کنیم و این افتخاری است که در کشورمان داریم. در حالی که اقلیت ها در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی با مشکلاتی مانند ناتوانی در صحبت به زبان مادری خود مواجه هستند. در ایران این مشکل وجود ندارد و نوجوانان ما به زبان مادری خود صحبت می کنند و به هویت مذهبی و قومی خود می بالند.

ژاکارد منصوریان نماینده ارامنه اصفهان و جنوب کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم، بیزاری دینی در بین جوانان است که در بین همه جوانان رایج است. ما باید راهی برای تربیت مجدد دین برای جوانان با روش های عاشقانه، روانی یا تربیتی بیابیم تا نسلی متعهد و آگاه به خدا داشته باشیم. پیشنهاد می کنم کلاس های ویژه ای برای روحانیون مذاهب مختلف برگزار شود تا روش های جدید تبلیغ دین را به آنها آموزش دهیم. بنابراین ما می توانیم با همان روش هایی که دشمنان برای دور نگه داشتن جوانان از دین استفاده می کنند، پاسخ دهیم. البته در جهت مثبت.

وی ادامه داد: جامعه ما ایرانی و متعلق به همه ماست. ما در ایران مدرسه داریم، خانه سالمندان داریم و تمام تلاش خود را می کنیم تا جوانان به ارزش های دینی خود پایبند باشند. با این حال، قوانین و مشکلاتی وجود دارد که باید از طریق گفتگو حل شود. من همیشه گفته ام که ما یک اقلیت نیستیم. ما ایرانی هستیم و باید حق داشته باشیم که کاملا ایرانی باشیم.

سایر نمایندگان اقلیت های مذهبی در شورای اسلامی بر گفتگوی بین ادیان، آسیب شناسی دینداری و امکان استخدام معلمان آشوری تاکید کردند.

تبلیغات بنری