اخبار اخبار اقتصادی

ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت فارغ‌التحصیلان بیکار کشاورزی

تبلیغات بنری


به گزارش مجله توژال، امروزه با توجه به توسعه روستایی، برای دستیابی به امنیت غذایی و پیشرفت جوامع محلی، لازم است رده های مختلف کشاورزان در قالب گروه ها و تشکل های مختلف محلی ساماندهی شوند.

از دیدگاه بسیاری از کارشناسان، فرم تعاونی بهترین سازوکار برای ایجاد یک پروژه تجاری به ویژه به کارگیری دانشجویان و فارغ التحصیلان در رشته های کشاورزی است و از طریق شبکه تعاونی می توانند محصولات خود را تولید، عرضه و به فروش برسانند.

تعاونی ها سازمان های مستقلی متشکل از افرادی هستند که به طور داوطلبانه برای رفع نیازهای مشترک اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اعضا ایجاد می شوند و فعالیت های خود را با مشارکت و مدیریت دموکراتیک انجام می دهند.

تعاونی‌های تولید روستایی به کشاورزان خرده‌مالک کمک می‌کنند تا ظرفیت تولید و بازاریابی خود را افزایش دهند. این سازمان ها قدرت چانه زنی کشاورزان را افزایش داده و هزینه های مربوط به تولید، حمل و نقل، بازاریابی و فرآوری محصولات را کاهش می دهند.

تعاونی‌ها در حال حاضر اهرم مناسبی برای توسعه اقتصادی هستند، زیرا می‌توانند در بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی مردم مطابق با سیاست‌های دولت و کاهش هزینه‌های دولت تا حد زیادی موثر باشند و نقش تعاونی های کشاورزی در توسعه و تقویت آن بیش از پیش در کشور احساس می شود.

به گفته کارشناسان، شکل تعاونی بهترین سازوکار برای ایجاد مشاغل به ویژه اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان در رشته های کشاورزی است و از طریق شبکه تعاونی می توانند محصولات خود را تولید، عرضه و به فروش برسانند.

در همین راستا ارسلان قاسمی، رئیس کمیته کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران در گفت و گو با مجله توژال به عدم تعادل نیروی انسانی در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگترین چالش ها در حوزه کشاورزی است. بخش، انباشت نیروی انسانی متخصص بیکار در این بخش است، به اعتقاد من اگر محدودیت های تولید در بخش کشاورزی برطرف شود، این بخش یکی از بخش هایی است که می تواند منجر به مشارکت بالای مردم شود.

وی با یادآوری اصل 43 قانون اساسی می گوید: در این اصل دولت متعهد شده است برای همه فعالانی که امکان کار دارند اما سرمایه در گردش ندارند، فضای کار را فراهم کند و این امر در چارچوب تعاونی ها امکان پذیر است.

فارغ التحصیلان رشته کشاورزی که سرمایه لازم برای راه اندازی کسب و کار را ندارند می توانند تشکل های تعاونی تشکیل دهند و زنجیره ارزشی برای عرضه، تولید، توزیع، بازاریابی و صادرات ایجاد کنند.این فعال تعاونی با اشاره به نامگذاری شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری، بر لزوم ایجاد بستری برای ساماندهی فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی که سرمایه لازم برای ایجاد کسب و کار را ندارند، در قالب تعاونی ها تاکید کرد. سازمان ها و زنجیره ارزش تامین، تولید، توزیع، بازاریابی، بازاریابی و صادرات.

از نظر قاسمی، اگر اختلافات در بخش کشاورزی به ویژه در حوزه نیروی انسانی حل شود، امنیت غذایی پایدار حاصل می شود و بیشتر مشکلات اقتصادی کشور در چارچوب فعالیت های تعاونی حل می شود.

بسیاری از کارشناسان و فعالان تعاونی خواستار خروج بخش کشاورزی از وضعیت سنتی شده اند و معتقدند فارغ التحصیلان رشته کشاورزی در حال حاضر بیشترین جویای کار را در میان فارغ التحصیلان رشته های دانشگاهی دارند بر همین اساس نیاز به فارغ التحصیلان رشته کشاورزی است آشنایی بیشتر با الگوها و تاکید بر روش های جدید رو به افزایش است. بخش تعاونی از قابلیت های بالایی در ساماندهی بازار، تهیه و تولید مواد اولیه و مصرفی و کاهش هزینه های مصرفی از طریق شبکه تعاونی ها می توان نیاز به واردات را کاهش داد و برای صادرات غیرنفتی در مقیاس بزرگ برنامه ریزی کرد.

به گزارش سایت توژال، تعاونی ها در حال حاضر اهرم مناسبی برای توسعه اقتصادی هستند که می تواند در بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی مردم همسو با سیاست های دولت و کاهش بسیار زیاد هزینه های دولت موثر باشد. از این منظر، ضرورت پرداختن به مقوله حساس کارآفرینی و نقش تعاونی های کشاورزی در توسعه و تقویت آن با توجه به شرایط کنونی جامعه بیش از پیش ملموس شده است.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال