اخبار اخبار اقتصادی

صدور و تمدید بیش از ۴۴ هزار مجوز آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای

تبلیغات بنری


به گزارش سایت «توژال»، آموزش های مهارتی موثرترین راه برای ایجاد فرصت های شغلی تلقی می شود و سرمایه گذاری در آموزش های مهارتی ضمن تربیت افراد متخصص و ماهر، نیاز شرکت ها به نیروی ماهر را برطرف می کند.

در کشور ما نیز سازمان آموزش فنی و حرفه ای به عنوان متولی ارائه آموزش های مهارتی غیررسمی، نقش موثری در تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز نهادهای اقتصادی و جذب افراد ماهر به بازار کار ایفا می کند.

مقایسه گزارش عملکرد سازمان فنی و حرفه ای در دولت دوازدهم و سیزدهم نشان می دهد که ارائه آموزش های مهارتی در دولت سیزدهم با رشد مضاعف همراه بوده و صدور مجوز به آموزشکده های فنی و حرفه ای آزاد افزایش چشمگیری داشته است رشد 33 درصدی داشته و در این مدت بیش از 5 میلیون و 400 هزار نفر آموزش دیده اند.

نظام آموزش فنی و حرفه ای در 34 ماهه دولت سیزدهم دوره های آموزشی برای 5 میلیون و 437 هزار و 104 نفر در بخش های دولتی و غیردولتی برگزار کرد، این در حالی است که در دولت دوازدهم حجم آموزش های ارائه شده به 4 میلیون و 197 هزار و 843 نفر رسید. که نشان دهنده رشد 22 درصدی است.

در اداره سنجش مهارت ها و صلاحیت های حرفه ای در دولت سیزدهم برای بیش از 4 میلیون و 819 هزار نفر دوره های آموزشی برگزار شد در حالی که در مدت مشابه دوره قبل برای بیش از 3 میلیون و 212 هزار نفر دوره برگزار شد و رشد 50 درصدی داشت. .

تعداد واحدهای دریافتی در فضای واقعی کار در دولت دوازدهم به 21 هزار و 889 واحد رسید و در دولت سیزدهم به 30 هزار و 996 واحد رسید.

صدور و تمدید بیش از 44000 پروانه آموزشکده فنی و حرفه ای باز

در مورد اداره صدور و تمدید پروانه آموزشکده های آزاد فنی و حرفه ای نیز تعداد پروانه های تحصیلی در دولت دوازدهم به ۱۴۲۱۵ مورد رسید در حالی که در سه سال دولت سیزدهم به ۴۴۵۲۹ مورد رسید که رشد بی سابقه ۲۱۳ درصدی را نشان می دهد.

مقایسه حجم گواهینامه های مهارتی در دو دولت نیز نشان می دهد که در دولت دوازدهم 2 میلیون و 122 هزار و 366 مجوز صادر شده است که در دولت سیزدهم به 3 میلیون و 992 هزار و 947 رسید که رشد 88 درصدی را در این بخش نشان می دهد. .

در سه سال دولت سیزدهم، تعداد صدور و تمدید آموزشکده های فنی و حرفه ای آزاد به 44 هزار و 529 مورد رسید که رشد 213 درصدی را نشان می دهد.

مهرداد عظیمی – معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای در گفت و گو با مجله توژال درباره اقدامات انجام شده در حوزه مهارت آموزی در دولت سیزدهم می گوید: در دولت سیزدهم مجوزهایی صادر شد. رشد 1194 درصدی تأسیس آموزشکده های فنی و حرفه ای در حال حاضر تعداد مجوزهای صادره یا تمدید شده برای تأسیس آموزشگاه در دولت سیزدهم به بیش از 44 هزار مورد رسیده است.

وی همچنین از رشد 33 درصدی در حوزه آموزش فنی و حرفه ای در سال گذشته خبر داد و گفت: ارزیابی صلاحیت های حرفه ای در سال گذشته 38 درصد رشد داشته و انتقال آموزش های مهارتی به بخش خصوصی نیز 1140 درصد رشد داشته است.

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای، ایجاد 2.5 میلیون فرصت شغلی و کاهش نرخ بیکاری به 8.1 درصد از اقدامات موثر و مهم در سال گذشته بود و یکی از وعده های دولت شهید آیت الله رئیسی در حوزه آموزش و پرورش استخدام

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به وجود 40 هزار مربی و 8 هزار کارگاه آموزشی در بخش دولتی گفت: این امر نشان دهنده اهمیت و اثربخشی موسسه آموزش فنی و حرفه ای در حوزه تولید و ارتقای مهارت و مهارت است. قابلیت استخدام .

در حال حاضر یکی از برنامه های مهم سازمان آموزش فنی و حرفه ای در راستای تحقق شعار سال، افزایش تعداد مراکز آموزشی در جوار کارگاه هاست تا ظرفیت مراکز مجاور کارگاه ها این افزایش یابد. سالانه 50 درصد به منظور کمک به بخش های صنعتی و اقتصادی. ارتقای مراکز کارگاهی محله ای، آموزش و شایستگی در اولویت برنامه های سازمان فنی و حرفه ای در سال جاری است.

بر اساس آمار، 23 هزار آموزشگاه مستقل در کشور فعال است و بیش از 60 درصد آموزش های سازمانی فنی و حرفه ای توسط بخش خصوصی ارائه می شود.

به گزارش توژال، سازمان آموزش فنی و حرفه ای دارای امکانات و قابلیت های فراوانی است و با 658 مرکز، 4800 کارگاه آموزشی، بیش از 40 هزار مربی دولتی و غیردولتی، 23 هزار آموزشگاه آزاد فعال و بیش از 4 هزار مرکز کارگاهی بسیار است. در توانمندسازی افراد جامعه و حل مشکل اشتغال مهم است.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال