اخبار اخبار اقتصادی

شکسته شدن رکورد ۱۶ ساله سرمایه گذاری خارجی در دولت سیزدهم

تبلیغات بنری


به گزارش اقتصاد ایران، سید احسان خاندوزی – وزیر امور اقتصادی و دارایی – امروز در آخرین جلسه شورای دولت سیزدهم با تشریح اقدامات انجام شده و عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم، گفت: ابتدا باید بگویم که هر دستاورد مثبتی که به دست آوردیم با حمایت رئیس جمهور بود.

تکمیل پروژه حساب واحد خزانه و عدم اخذ درخواست از بانک مرکزی

وی گفت: در حوزه های مهم وزارت اقتصاد ابتدا باید به خزانه داری اشاره شود در دولت سیزدهم پروژه حساب یکپارچه خزانه برای همه نهادها و شرکت های دولتی از 76 هزار حساب به 14 هزار حساب تکمیل شد. با نرخ پوشش 100. با اتمام پروژه، حساب واحد خزانه تکمیل شد و خزانه برای اولین بار هیچ درخواستی از بانک مرکزی دریافت نکرد.

کاهش استقراض دولت

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: اجرای کامل پرداخت به ذی نفع نهایی حتی برای پیمانکاران پروژه های عمرانی از واریز حدود 100 هزار میلیارد تومان به حساب ها جلوگیری کرد. تکمیل شناسایی دو سوم املاک شرکت های دولتی در سامانه ای که از 400 هزار ملک در ابتدای دولت به بیش از یک میلیون و 100 هزار ملک افزایش یافت.

خاندوزی به کاهش استقراض دولت اشاره کرد و خاندوزی گفت: سهم اوراق قرضه و استقراض از درآمدهای بودجه در سال 1398 بالغ بر 32 درصد بوده و در سال 1402 هجری شمسی به 15 درصد کاهش یافته و در سال 1403 به 10 درصد خواهد رسید. اولین بار است که صورتهای مالی دولت ارائه شده است.

حوزه مالیاتی از کاهش مالیات تولید تا افزایش سهم مالیات در بودجه را شامل می شود

وی به تشریح اقدامات انجام شده در حوزه مالیاتی در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: در حوزه مالیاتی در سطح استانداری به صورت بی سابقه ای مودیان جدید از طریق سامانه ها شناسایی شدند و تعداد مودیان کشور از 5.5 میلیون نفر افزایش یافت. نفر در سال 1399 به 12.5 میلیون نفر در سال 1402 ه. در دو سال متوالی نرخ مالیات شرکت‌های تولیدی از ۲۵ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافت و در عین حال میزان مالیات وصولی و سهم مالیات در تأمین هزینه‌های جاری دولت افزایش یافت. از 40% تا 56% در پایان سال 1402 ه.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: معافیت مالیاتی سرمایه گذاری در شرکت های بورسی منجر به تشکیل بیشترین میزان سرمایه گذاری مجدد در سرمایه بورس کشور به مدت دو سال شد. – اعمال بدون محدودیت قانون انبارها و نظام دولایه که پیشرفت آن پس از 10 درصد در ابتدای دولت به 95 درصد و در پایان دولت سیزدهم به 95 درصد رسید.

خاندوزی ادامه داد: لغو فرآیند کاغذی و برخورد با مالیات بر ارزش افزوده که دامنه وسیعی را در بر می گرفت، منجر به ثبت 370 هزار اظهارنامه الکترونیکی به طور کامل در سامانه مالیاتی شد. 35 درصد از درآمد مالیاتی را تنها با تمرکز بر 700 شرکت بزرگ جمع آوری کنید، نیمی از مالیات های تجاری و اتحادیه های کشور را با تمرکز بر 1 درصد از مالیات دهندگان واقعی جمع آوری کنید، مالیات 88 درصد از مالیات دهندگان واقعی را تأیید کنید و سهم پرداخت های شهرداری را از یک درصد افزایش دهید. به طور متوسط ​​سالانه 25 درصد تا 135 کاهش زمان رسیدگی در مرکز عالی رسیدگی به دعاوی مالیاتی از 42 ماه به 12 ماه از دیگر اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم است.

ساده سازی و شفافیت صدور مجوز

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه کسب و کار گفت: ساده سازی و شفاف سازی تمامی شرایط برای 4700 مجوز تجاری، فعال سازی درگاه ملی صدور مجوز کشوری، صدور دو میلیون و 200 هزار مجوز الکترونیکی برای اولین بار بدون حضور فیزیکی و کاغذی. تبدیل نزدیک به سه میلیون پروانه کاغذی به هویت متمایز حذف 1100 شرط دشوار یا امضای طلایی از شرایط مندرج در مجوزهای کسب و کار، اجرای 34 مصوبه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، کمک به حل 100 کارخانه و صنعت برق. مطالبات دولت، شکستن انحصار دلالان گمرکی پس از هفت سال، رشد 100 درصدی کارگزاران، شکستن انحصار مشاوران مالیاتی که چندین سال به طول انجامید با افزایش 175 درصدی تعداد اعضای گمرک. جامعه مشاوران رسمی مالیاتی و شکستن انحصار موسسات بورسی از 760 موسسه به بیش از هزار موسسه از جمله دستاوردهای وزارت کشور در حوزه تجارت است.

کاهش زمان استعلام از گمرکات همجوار

وزیر اقتصاد و دارایی افزود: در حوزه گمرک می توان زمان استعلام از گمرکات همجوار را از میانگین 10.5 روز به 6.5 روز در دولت سیزدهم کاهش داد، یعنی کاهش 50 درصدی تعداد بخشنامه ها در حوزه تجارت خارجی و گمرک کشف معادل 40 درصد از کل دولت های گذشته توسط شرکت های دانش بنیان داخلی که منجر به افزایش 38 درصدی کشفیات قاچاق شده است، حکایت از افزایش بی سابقه ترانزیت به میزان 38 درصد دارد. . ثبت 18.5 میلیون تن در سال 1402 هجری قمری که در تاریخ اقتصاد کشور بی سابقه است.

13 برابر رشد سرمایه گذاری های خارجی قابل اعتماد نسبت به دولت قبل

خاندوزی گفت: شکستن رکورد سرمایه گذاری خارجی در 16 سال و رشد 13 برابری سرمایه گذاری های معتبر نسبت به دولت قبل و آغاز به کار 750 پروژه به ارزش حدود 12 میلیارد دلار در دولت سیزدهم به جز پروژه های بزرگ نفتی. با تبدیل شدن چین و روسیه به دومین بسته مالی رسمی چین در قالب نفوذ و پرداخت اقساط ایران به بانک توسعه اسلامی که منجر به تامین مالی 11 پروژه منطقه ای شد، اقدامی دیگر در حوزه سرمایه گذاری خارجی.

انتشار صورتهای مالی شرکتهای دولتی در سال 1384

انتشار صورت‌های مالی سال 1384 شرکت‌های تحت مدیریت دولتی و ارگان‌های دولتی که برای اولین بار موجب افزایش سودآوری تمامی بانک‌های دولتی به جز یک بانک، افزایش 275 درصدی سرمایه بانک‌های دولتی شد. مالکیت بانک های دولتی و افزایش واگذاری سهام غیرمرتبط به بانک ها با تاکید بر افزایش تسهیلات خرد برای مردم با سه برابر شدن تسهیلات قرد حسن و افزایش سهم مردم از تسهیلات از 13 درصد به بیش از 18.3 درصد. در سال 1402 هجری قمری از دیگر اقدامات وزارت اقتصاد در زمینه بانک های دولتی بود.

دولت سیزدهم از بازار سرمایه حمایت می کند

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تشریح دستاوردهای این وزارتخانه در حوزه سرمایه و بورس گفت: افزایش سهم بورس در تامین مالی جدید بخش‌های غیردولتی، تعیین تکلیف اعضای هیات مدیره سهام کرسی در مراکز بورس و افزایش بیش از 60 شرکت در بورس و خارج از بورس، کوتاه شدن حداکثر زمان پرداخت سود سهام به سهامداران خرد از 8 ماه به 4 ماه به صورت کاملا الکترونیکی و سیستماتیک و افزایش ارزش سهام. تأمین مالی از بازار سرمایه از 245 هجری قمری در ابتدای دولت تا سال 413 هجری قمری در سال 1402 هجری قمری در عصر دولت سیزدهم.

خصوصی سازی بزرگ در دولت سیزدهم

خاندوزی ادامه داد: واگذاری 12 درصد از شرکت بزرگ پتروشیمی خلیج فارس، واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به هلدینگ های بانکی و پتروشیمی برای اولین بار به صورت شفاف و بورس که آرزوی ورزش در جهان بود. کشور برای سال 2018. برای سالیان متمادی توسعه دارایی های دولت از جمله این اقدامات بود.

وی افزود: رشد 600 درصدی حراج های آنلاین سراسری که برای همه مردم قابل دسترسی است، منجر به افزایش 430 درصدی فروش کالا، افزایش 1000 درصدی بازگشت کالاهای متروکه به چرخه اقتصاد و افزایش 2000 درصدی شد. در تمدید … انبارها ایجاد سامانه ثبت الکترونیکی ورود کالا که از طریق اینترنت به تمامی استانداری های کشور ارسال شد از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی است.

مبارزه با پولشویی در اقتصاد

وزیر امور اقتصادی و دارایی در تشریح دستاوردهای 13 گانه دولت در حوزه مراقبت های اجتماعی گفت: از 35 واحد کشف پولشویی در ابتدای دولت، در سال 1402 به 500 واحد پولشویی رسیدیم که راه اندازی 40 سامانه اطلاعات اقتصادی که 100 هزار واحد را شناسایی کردند. میلیارد تومان تراکنش برای افراد مظنون به انجام پولشویی، کاهش چند هزار حساب بانکی تخریب کننده بازار ارز یا قاچاق کالا با کمک بانک مرکزی، ایجاد سند ملی ارزیابی ریسک، پیوستن به ایران به عنوان کشور ناظر در شورای مبارزه با پولشویی مشترک المنافع و عضویت در شورای مبارزه با پولشویی کشورهای مشترک المنافع، عضویت در شورای مبارزه با پولشویی کشورهای عربی خلیج فارس و در نهایت اجرای اصلاحات. سیاست های مربوط به اصل 44 را باید دستاوردها و اقدامات اقتصادی دولت سیزدهم دانست.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال