اخبار اخبار اقتصادی

شورای فقهی رکن پنجم بانک مرکزی است

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، غلامرضا مصباحی مقدم در نشست خبری شورای فقهی بانک مرکزی که با هدف تبیین رویه ها و مصوبات شورای فقهی بانک مرکزی برگزار شد، گفت: موضوع امروز حدود 6 سال از آغاز به کار شورای فقهی بانک مرکزی می گذرد و نتیجه تصویب برنامه ششم توسعه با هدف اطمینان از انطباق آنچه در بانک ها در حوزه پولی رخ می دهد، تشکیل شد. شرع و جلوگیری از تعارض با شرع.

وی افزود: در قانون جدید بانک مرکزی که سال گذشته تصویب و از خرداد ماه سال جاری لازم الاجرا شد، ماده 18 برای شورای قضایی بانک مرکزی محفوظ بود. در این قانون بار دیگر تاکید شده است که به منظور اطمینان از انطباق بانک ها و بانک مرکزی با شرع، شورای حقوقی تشکیل و در قانون جدید بانکداری بانک مرکزی، جایگاه شورای حقوقی بانک مرکزی. بانک مرکزی به عنوان رکن پنجم بانک مرکزی ارتقا یافته است.

مصباحی مقدم گفت: 5 حقوقدان معتبر شورای نگهبان در این شورا فعالیت می کنند و با تایید رئیس کل بانک مرکزی فعالیت می کنند.

وی به ماهیت و عملکرد این شورا برای جلوگیری از مشکلات فقهی در نظام بانکی کشور اشاره کرد و گفت: بدون شک عملکرد این شورا می تواند با اقدامات انجام شده در سال های اخیر نگرانی های مختلفی را که در سال های اخیر به وجود آمده برطرف کند. سال ها، این نگرانی ها در حال کاهش است.

رئیس سازمان فقهی بانک مرکزی افزود: تصمیمات این نهاد از طریق بانک مرکزی به بانک ها و ساختارهای بانک مرکزی ابلاغ می شود. امروزه این ناظران هیئت مدیره در اکثر بانک ها جا افتاده اند.

مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: ناظران شورای فقهی در بانک ها توسط مدیران اداری بانک ها به شورای فقهی بانک مرکزی معرفی می شوند و پس از اطمینان از صلاحیت شورای فقهی می توانند در مرکز استان مستقر شوند. بانک‌ها و نظارت بر عملکرد آنها و تشکیل دستگاه‌های نظارت فقهی که دارای ابعاد مختلف آموزشی، قانونی و نظارتی است، به‌ویژه ارائه گزارش‌ها و گزارش‌ها از سوی ناظران فقهی در بانک‌ها و در فواصل زمانی مختلف در مورد آنها ارائه می‌شود. عملکرد بانک ها

وی گفت: شورای فقهی بانک مرکزی طی شش سال گذشته مصوبات مختلفی را اخذ کرد. به عنوان مثال 17 تصمیم در خصوص تخصیص منابع به مشتریان شبکه بانکی ابلاغ و این تصمیمات از سوی شورای فقهی به بانک مرکزی و از طریق بانک مرکزی به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

از مهمترین مصوبات در این خصوص می توان به تصویب لیزینگ مجدد، حساب سپرده و وضعیت سپرده، مقایسه طبیعی تسهیلات اعطایی بانک های اسلامی، قرارداد خرید بدهی و تامین مالی شرکت های لیزینگ اشاره کرد به تعویق افتادن مطالبات، امکان استفاده از قراردادهای مرابحه و فروش اقساطی و انتشار اوراق قرضه و اوراق معدن که گواهی اعتبار تولید است، از ابزارهای مهم تامین مالی زنجیره تولید اشاره کرد.

رئیس شورای حقوقی بانک مرکزی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات شورای حقوقی، اوراق سپرده بانک مرکزی است که با این اوراق، امروز بانک مرکزی توانست نرخ رشد نقدینگی را به کمتر از 25 درصد برساند. و از طریق استقراض از بانک مرکزی بازار بین بانکی شکل گرفت که یکی از عوامل حفاظتی افزایش تورم است.

مصباحی مقدم در خصوص چشم انداز فقهی اعطای و دریافت سود و نرخ سود گفت: از نظر فقهی روش های محاسبه اعطای سود امروز در سیستم بانکی ما، سود تعهدی در نظر گرفته شده است نرخ تعلق می گیرد.

وی افزود: نحوه توزیع سود تسهیلات بانکی بین شرکت ها به روش حسابداری و حسابرسی بانک ها برمی گردد و امروز روش حسابرسی بانک های ما منطبق بر بانکداری اسلامی نیست و در راستای بانکداری ربوی است و نیازمندیم. کار جدی در این زمینه

رئیس شورای حقوقی بانک مرکزی در خصوص موضوع فروش زودهنگام اوراق با قیمت کمتر گفت: سوالی که گاهی مطرح می شود مربوط به انتشار پیش از موعد اوراق به قیمت کمتر از تاریخ تعهد این اوراق است. . از نظر حقوقی، فروش اوراق قبل از سررسید، یعنی تنزیل بدهی اوراق، از نظر شرعی و فقهی حرام نیست، زیرا سررسید افزایش نمی‌یابد. تاریخچه اوراق، فقط تخفیف داده می شود.

تبلیغات بنری