اخبار اخبار عمومی

سکه‌ جدید با تاریخ 1403 عرضه خواهد شد

تبلیغات بنری



به گزارش مجله توژال؛ بررسی ها نشان می دهد در دوره هشت ماهه منتهی به آبان ماه، قیمت 1403 اونس طلا 37 درصد و دلار 14 درصد رشد داشته است. رشد انواع سکه در این مدت به طور میانگین به 67 درصد رسید.

در این مدت نرخ واقعی گونه 55 درصد و حباب قیمت انواع سکه 8 درصد افزایش یافت. در سکه طرح جدید (امامی) نیز طی هشت ماهه منتهی به آبان ماه حدود 22 میلیون افزایش داشتیم که 68 درصد آن به دلیل نرخ ذاتی طلا و 32 درصد حباب بوده است.

افزایش 35 درصدی قیمت نیم سکه به دلیل ارزش ذاتی بوده است. 54 درصد از افزایش 8 میلیونی سه ماهه به دلیل ارزش ذاتی و 46 درصد به دلیل افزایش حباب بوده است.

* افزایش ریسک طلا و سکه / احتمال سقوط آنها زیاد است
تحلیلگران طلا معتقدند رشد طلای جهانی و محلی به اوج تاریخی رسیده و احتمال کاهش آن زیاد است. بنابراین احتمال کاهش 37 درصدی رشد اونس طلا و کاهش قیمت ارز داخلی به ویژه در روزهای اخیر افزایش یافته است.
اگر فردی در این سطح وارد بازار طلا و سکه شود، باید خطرات ترکیدن حباب جهانی و محلی را بپذیرد. زیرا در حال حاضر دو ریسک اصلی طلای جهانی و حباب ارز داخلی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.
اما روز گذشته همزمان با افزایش نوسانات در بازار ارز، بانک مرکزی از بسته جدیدی رونمایی کرد که براساس آن سکه های جدید با تاریخ هر سال ضرب و وارد بازار می شود.

* ارزهای جدید امسال وارد بازار می شوند
با عرضه این ارزها به بازار، حباب غیرضروری ناشی از تاریخچه ارزها از بین می رود و شاهد کاهش قیمت حباب قیمت ارز به ویژه سکه 86 خواهیم بود.
اخبار رسیده به خبرنگار تسنیم در این خصوص حاکی از آن است که سکه جدید در تاریخ سال جاری (1403) ضرب و وارد بازار می شود. سپس سکه ها برای سال های بعد ضرب می شوند و در تاریخ همان سال وارد بازار می شوند.
سیاست جدید بانک مرکزی برای مدیریت بازار سکه به گونه ای خواهد بود که تاریخ سکه وابسته به حباب و افزایش قیمت نباشد و بر این اساس سکه های تاریخ امسال نیز به زودی وارد کشور می شود.

* به 70 درصد درخواست های خرید سکه در حراج دیروز پاسخ داده شد
همچنین براساس بسته مدیریتی جدید بانک مرکزی برای بازار ارز؛ تعداد روزهای حراج هفتگی سکه نیز به سه روز (شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) افزایش یافته است.
لازم به ذکر است در حراج سکه که روز گذشته در مرکز مبادلات ارزی برگزار شد، بیش از 70 درصد تقاضای انواع سکه تحت پوشش قرار گرفت. قرار است فردا حراج بعدی سکه در این مرکز برگزار شود. بانک مرکزی در نظر دارد حداکثر پوشش تقاضای خرید ارز از طریق بازار رسمی را فراهم کند.

* ورود قدرتمند بازارساز به بازار ارز/درهم امروز به نمایش گذاشته شده است
اخبار دریافتی نیز حاکی از آن است که بازارساز در بازار ارز از عصر دیروز پیشنهاد دلاری بسیار خوبی داشته و به گفته فعالان حاضر در بازار، این پیشنهاد بی سابقه است. هر کسی که بخواهد خرید کند می تواند به راحتی خرید کند.
به منظور تقویت جنبه معاملاتی، بازارساز باید به شدت در بخش مختلط مداخله کند.
لازم به ذکر است اخبار دریافتی و گزارش های منتشر شده از سوی بانک مرکزی مبنی بر تامین ارز حاکی از آن است که در زمینه تامین منابع ارزی برای واردات کشور نه تنها کمبودی نداشته ایم بلکه رشد خوبی نیز داشته ایم و به عنوان مسئولان ارزی بانک مرکزی گفتند: این مسیر در تامین ارز برای واردات بدون تغییر ادامه خواهد داشت.
فعالان بازار و کارشناسان اقتصادی انتظار دارند که حباب قیمت طلا و سکه به زودی کاهش یابد. بارها به خریداران ارز و ارز هشدار داده شده که مراقب گرانی ها و روزهای پر نوسان باشند، زیرا ممکن است حباب ترکیده و خریداران متضرر شوند./تسنیم

تبلیغات بنری