اخبار اخبار فرهنگی

سوگواره هنر عاشورایی افتتاح شد

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، آهنگر هنری آشوری ظهر امروز سه شنبه 28 تیرماه با حضور محمد اللهیاری مدیرعامل بنیاد رودکی در ورودی شرقی مجتمع فرهنگی هنری آزادی افتتاح شد.

سوگواره هنرمندانه عاشورایی به مناسبت آغاز ماه محرم الحرام برگزار شد. افتتاحیه این مراسم با اجرای نمایشی «لالایی مادر شهید» در ورودی مجتمع فرهنگی هنری برج آزادی همراه بود.

در این میان سه نقاش بر روی تابلوهایی که در همان مکان قرار داده شده بود، آثاری با موضوع ماه محرم الحرام نقاشی می کردند.

سپس مراسم با اجرای دو کودک هنرمند ادامه یافت.

در ادامه مراسم عاشورایی خوانی و عزاداری در محوطه تالار آیینه این مجموعه برگزار شد.

مدیرعامل بنیاد رودکی همچنین پس از پایان مراسم از نمایشگاه پوسترهای با موضوع عاشورا و الحرام در این مجموعه بازدید کرد.

نمایش بوی سیب و بازدید از نمایشگاه عکس برپا شده در کافه نمایشگاه این مجموعه از دیگر برنامه های این مراسم است. هنرمندان این گروه خوشنویسی می کردند و هنرمند دیگری نی می زد.

محمد اللهیاری در جمع خبرنگاران درباره برگزاری این مراسم گفت: امروز سه شنبه سومین روز از ماه محرم الحرام سلسله تعزیه های فرهنگی و هنری در برج آزادی برگزار شد.

وی به برگزاری نمایشگاه عکس در همین زمینه اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه عکس مراسم عزاداری در سراسر کشور، عزاداری اقوام و فرهنگ های مختلف به نمایش گذاشته شد. از طریق یک تور کوتاه، می توانید ببینید که چگونه مردم در سراسر کشور ارادت خود را به خانواده خدا به تصویر می کشند.

وی با اشاره به اینکه سنت حجاب خوانی به فراموشی سپرده شده است، گفت: در بخشی از این مراسم محجبه خوانان نیز حضور دارند. می توان تصور کرد که سنت حجاب خوانی به فراموشی سپرده شده است و یکی از اقدامات انجام شده احیای حجاب است.

الهیاری تاکید کرد که بازدید از چنین رویدادی باعث می شود کودکان و نوجوانان با وقایع عاشورا به شکل واقعی تری آشنا شوند.

وی گفت: ادامه این فعالیت ها نیز برنامه هایی است که در تالار وحدت و بنیاد رودکی پیش بینی شده است.

به گفته وی مراسم تازی شبانه در بانه رودکی برگزار می شود.

مدیرعامل بنیاد رودکی در پایان تاکید کرد: واقعه عاشورا اتفاق بزرگی است که هنرمندان همواره برای نشان دادن قطره ای از این دریای زندگی انجام داده اند. امروزه می بینیم که هنرمندان ما در رشته های مختلف مجموعه ای از آثار هنری خلق کرده اند.

وی افزود: در آینده کار مشترک دیگری با مرکز هنرهای نمایشی انجام می شود و در برج آزادی اجرا می شود.

وی ادامه داد: از دهه اول مرداد ماه به مدت 20 شب در تالار الوحدت شاهد نمایش خواهیم بود و با برخی از هنرمندان عرصه موسیقی هماهنگی هایی صورت گرفته تا شاهد اجرای موسیقی مذهبی و سنت چهارپایی باشیم.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال