اخبار اخبار اقتصادی

سود بانکی از قله پایین می‌آید؟

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، یکی از برنامه های دولت قبل افزایش نرخ سود بانکی برای کنترل تورم بود. بر این اساس، دولت سیزدهم نرخ سود سپرده ها را از 18 درصد به 22.5 درصد رساند که بالاترین نرخ سود در دولت های پس از انقلاب است.

دولت چهاردهم اعلام کرد که درصدد کاهش نرخ سود بانکی است اما تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. وزیر اقتصاد تاکنون حداقل دو بار از افزایش نرخ سود بانکی انتقاد کرده است.

عبدالناصر همتی اواخر شهریورماه گذشته در مراسم معارفه رئیس جدید بورس گفت: وقتی نرخ سود را افزایش می دهید، منجر به ناهماهنگی بیشتر، نقدینگی و تورم بیشتر و البته افزایش می شود. بازار سرمایه را نابود خواهد کرد.»

وی در روزهای اخیر در حاشیه جلسه شورای دولت گفت: سود بانکی باید کاهش یابد و انتظارات فعلی غیرقابل تحمل است. اگر نرخ سود بانکی در بلندمدت بالا باشد، قطعا بر تورم تاثیر می گذارد و تلاش وزارت اقتصاد و بانک مرکزی کاهش نرخ سود بانکی است.

افزایش نرخ سود بانکی پیامدهای ناخوشایندی از جمله کاهش تسهیلات بانکی، کاهش تولید ناخالص داخلی و در نتیجه کاهش رشد اقتصادی به دنبال دارد. کارشناسان همواره نسبت به افزایش سود بانکی هشدار می دهند اما معمولا به عنوان داروی ضد تورم در دستور کار سیستم بانکی قرار می گیرد.

هیات پول و اعتبار حداکثر نرخ سود بانکی را در بهمن ماه سال گذشته 22.5 درصد اعلام کرد، اما به بانک ها اجازه داد تا گواهی سپرده ویژه با نرخ سود 30 درصد صادر کنند. در واقع نرخ سود بانکی در واقع به 30 درصد رسیده است.

با توجه به اینکه نرخ تورم حدود 34 درصد است، شاید سود 22.5 درصدی بانک چندان منطقی نباشد، اما عده ای هستند که چندان اهمیتی به سرمایه گذاری در بازارهای طلا، ارز و بورس و سپرده گذاری پول خود در آن نمی دهند. بانک.

اگرچه دولت چهاردهم از کاهش نرخ سود بانکی خبر داده بود، اما هنوز تصمیمی در شورای پول و اعتبار اتخاذ نشده است و حتی بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی، نرخ سود بین بانکی در پایان هفته چهارم و نخست در اکتبر 1403 هجری قمری 0.04 افزایش یافت و این نسبت به 23.72 درصد رسید، اما ممکن است دولت در آینده نزدیک اقدامات لازم را برای کاهش نرخ سود بانکی انجام دهد.

تبلیغات بنری