اخبار اخبار اقتصادی

سقوط و لغزیدن؛ بیشترین علل حوادث ناشی از کار

تبلیغات بنری


به گزارش مجله توژال، امروزه با افزایش حوادث شغلی، بیماری های ناشی از کار نیز افزایش یافته و این موضوع باعث نگرانی بین المللی شده است. گزارش ها حاکی از آن است که سالانه بیش از یک میلیون نفر در جهان بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می دهند و بسیاری از افراد دچار آسیب های جدی می شوند.

بر اساس آمار سازمان بین المللی کار، در سال 2023، حدود 340 میلیون تصادف در جهان رخ داده و باعث 160 میلیون بیماری شغلی شده است. .

گزارش ها حاکی از آن است که بیشترین تعداد حوادث کار مربوط به فعالیت های ساختمانی است به طوری که تقریباً 40 درصد حوادث کار در کشور در بین کارگران ساختمانی رخ می دهد.

حوادث کار در ایران نیز از دیدگاه اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می دهد که در سال 1401، شیوع آسیب های شغلی منجر به فوت 11 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. سال 1400. تعداد جراحات شغلی منجر به فوت در سال 1400 حدود 768 و در سال گذشته حدود 711.

در سال‌های اخیر موضوع حفاظت از منابع انسانی به یکی از دغدغه‌های مهم وزارت کار تبدیل شده و کاهش حوادث ناشی از کار در دستور کار بازرسان کار قرار گرفته است در کشور و در کارگاه های بیش از 25 نفره با هدف حمایت از نیروی کار تشکیل شده است که طی خودارزیابی در کارگاه از نیروی کار و سرمایه گروه حمایت می کند.

بررسی گزارش ها حاکی از آن است که بیشترین تعداد حوادث کار مربوط به فعالیت های ساختمانی است به طوری که تقریباً 40 درصد حوادث کار در کشور در بین کارگران ساختمانی رخ می دهد.

در همین راستا احمدرضا پرنده – مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با مجله «توژال» از انجام حدود 400 هزار بازرسی از کارگاه ها در سال گذشته توسط بازرسان کار خبر داد. گفت: کاستی‌های بی‌اساس را به اطلاع کارفرمایان رساندند.

وی با اشاره به وجود 26 هزار کمیته ایمنی و بهداشت حرفه ای در محیط کار در کشور گفت: با همکاری کارگران، کارفرمایان و مسئولان ایمنی کار نظارت در کارگاه ها با جدیت پیگیری می شود.

افتادن و لیز خوردن.  شایع ترین علل حوادث کار

به گفته مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بررسی های انجام شده توسط بازرسان کار نشان داده است که بیشترین تأثیرگذار در وقوع حوادث منجر به فوت ناشی از کار، مربوط به لغزش و سقوط است. به همین منظور و به منظور کاهش و کنترل این گونه حوادث، طرح های بازرسی کار به صورت تخصصی اجرا شده است تا ایمنی کار در ارتفاعات و کارگاه های ساختمانی تامین شود.

بررسی های انجام شده توسط بازرسان کار نشان می دهد که موثرترین عوامل در حوادث منجر به مرگ ناشی از کار، عوامل لغزش و سقوط است.بارانده از کارفرمایان خواست تا توصیه های ایمنی را در محل کار رعایت کنند و شرایط ایمن را برای کارگران فراهم کنند.

پیش از این معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به 712 مورد حوادث کار در سال 1400 اشاره کرد و گفت: این تعداد در سال 1402 به 680 مورد فوت کاهش یافته است که با توجه به تلاش وزارت کار در صیانت و صیانت است. نیروی کار، حوادث ناشی از کار در دو سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل 9.7 درصد کاهش داشته است.

طبق ماده 91 قانون کار، کارفرمایان موظفند تجهیزات و امکانات ایمنی لازم را برای تأمین حفاظت و سلامت کارگران در محیط کار تهیه و فراهم کنند. همچنین کارگران موظفند در محیط کار خود از بهداشت فردی و تجهیزات حفاظتی مناسب استفاده و نگهداری کنند و دستورالعمل های مربوطه را رعایت کنند.

برای گزارش دادنبه گزارش مجله توژال، رعایت توصیه های ایمنی، تامین تجهیزات حفاظتی در محیط کار، گسترش و فعال سازی کمیته های بهداشت حرفه ای و حفاظت فنی، بهبود و تقویت آموزش های ایمنی و ترویج فرهنگ ایمنی مبتنی بر آموزش از جمله راهکارهایی است که می تواند حوادث ناشی از آن را کاهش دهد. کار. . کمک می کند.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال