سرپرست دانشگاه تربیت مدرس سیاستهای این دانشگاه را تشریح کرد
به گزارش خبرنگار گروه علمی اقتصاددانان ایرانی از دانشگاه علوم تربیتی مدرس، روز دوشنبه چهلمین نشست روسای گروه های آموزشی این دانشگاه با حضور هیات مدیره، روسای دانشکده ها و اعضا برگزار شد. هیات علمی در این زمینه تاثیر هوش مصنوعی در فرآیندهای آموزشی و پژوهشی در سالن اجتماعات شهید چمران این دانشگاه برگزار شد.
یوسف حجت رئیس دانشگاه در این همایش به تشریح سیاست های کلی دانشگاه در 10 مورد پرداخت و بر نقش مدیران گروه در پیگیری و اجرای این سیاست ها تاکید کرد و گفت: اولین نکته تلاش برای رفع مشکلات بزرگ کشور است. . . با توجه به درخواست دولت و اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه دانشگاه ها باید مشکل را حل کنند، باید به کشور کمک کنیم و پیشنهاد حل مشکل را بدهیم.
وی افزود: دانشگاه آموزش و پرورش مدرس در چهل سال فعالیت خود توانست به رتبه و جایگاه خوبی در سطح ملی و بین المللی دست یابد. به عنوان نکته دوم باید این جایگاه را حفظ و ارتقا دهیم. برای رسیدن به این هدف باید تلاش های زیادی به طرق مختلف از جمله مقاله نویسی، انجام تحقیقات با کیفیت بالا و … انجام شود و ما هم همین را از مدیران گروه های آموزشی می خواهیم.
رئیس دانشگاه افزود: نکته سوم تلاش برای ارتباط با زمانه است. جهان به سرعت در حال تغییر است و ما باید خود را با این تغییرات وفق دهیم وگرنه عقب خواهیم ماند. این رشد باید در دانشگاه اتفاق بیفتد و به سمت هوش مصنوعی و کوانتومی حرکت کند. مدیران گروه های آموزشی باید به این مسائل بپردازند.
تحصیل 600 دانشجوی خارجی در دانشگاه آموزش و پرورش مدرس
وی تاکید کرد: نکته چهارم تلاش برای بین المللی شدن دانشگاه و جذب دانشجویان خارجی است. اکنون 600 دانشجوی خارجی داریم. اما باید در این زمینه بیشتر فعال باشیم. همچنین باید فعالیت های علمی و آموزشی مانند برگزاری دوره های مشترک در دانشگاه های خارجی انجام دهیم.
حجت تلاش برای ایجاد فضای زندگی با روابط انسانی خوب و قوی را نکته پنجم خواند و خواستار ایجاد و تقویت روابط بهتر بین معلمان و دانش آموزان شد.
وی گفت: نکته دیگر تلاش برای مشارکت در مدیریت دانشگاه است. همه باید با هم دانشگاه را اداره کنیم. همه ما باید نظرات خود را بیان کنیم و با ارائه پیشنهادات و راه حل های ممکن مشکلات را حل کنیم.
سرپرست دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: از ایده های خوب استقبال می کنیم و سعی می کنیم در حد توان آنها را اجرایی کنیم. موضوع مهم دیگر به عنوان نکته هفتم، تلاش برای جذب اساتید جوان و فعال در حوزه های علمی جدید از جمله هوش مصنوعی و کوانتومی است. دانشگاه نباید قدیمی و عقب مانده شود. با حضور معلمان جوان و مدرن این مشکل حل می شود.
یوسف حجت، نفر اول از سمت راست.
سرپرست دانشگاه تصریح کرد: باید تلاش کنیم فعالیت های میان رشته ای را گسترش دهیم. به عنوان نکته هشتم توصیه می کنم با استفاده از پتانسیل های موجود در جهت افزایش همکاری های بین رشته ای، رشته های مختلف فعالتر شوند.
وی با تاکید بر جلوگیری از هدر رفت منابع و صرفه جویی در مصرف آب، برق و گاز، استفاده بهینه از منابع انرژی را نکته 9 عنوان کرد و تصریح کرد: همه در یک کشتی نشسته ایم، سرنوشت ما یکی است، به هم کمک کنید. به طوری که همه ما جلو برویم. به عنوان نکته 10 از شما می خواهم که مخالف یکدیگر نباشید. زیرا با کمک یکدیگر می توانیم دانشگاه را پیش ببریم و به موفقیت برسیم.
چین و ایالات متحده در خط مقدم کشورهایی هستند که از هوش مصنوعی در آموزش استفاده می کنند
در بخش دیگری از این جلسه حمید بیگی یکی از اعضای کادر آموزشی دانشگاه صنعتی شریف به ارائه سخنرانی با عنوان هوش مصنوعی و نقش آن در آموزش و پژوهش پرداخت هنگام تعریف هوش مصنوعی و تبیین مدل های هوش مصنوعی و تمایز آن در رابطه با کاربرد هوش مصنوعی در آموزش و پژوهش گفت: یادگیری شخصی، ارزیابی و بازخورد خودکار، یادگیری مبتنی بر داده و دستیار مجازی از جمله برنامه های مصنوعی است. هوش در آموزش برای استفاده کنندگان از هوش مصنوعی در پژوهش می توان به تحلیل داده ها، پیش بینی و مدل سازی، اتوماسیون فرآیند، تجزیه و تحلیل متن و داده های بدون ساختار، بهبود کیفیت پژوهش و تسهیل همکاری های بین رشته ای اشاره کرد.
بیگی در ادامه به ارائه آمار و ارقام پرداخت و گفت: چین و آمریکا در صدر کشورهایی هستند که از هوش مصنوعی در حوزه آموزش استفاده می کنند.
وی همچنین درباره فرصت ها و تهدیدهای هوش مصنوعی می گوید: شخصی سازی یادگیری، دسترسی به منابع آموزشی و تجزیه و تحلیل داده ها، نقاط قوت و افزایش نابرابری، وابستگی به فناوری، عدم ارتباط انسانی و مسائل مربوط به هوش مصنوعی. اما توسعه مهارت ها، آموزش فراگیر، تحقیق و نوآوری، و همچنین گسترش یادگیری آنلاین، فرصت هایی برای بهره مندی از هوش مصنوعی در آموزش و پژوهش هستند. ایجاد بی اعتمادی، خطر از دست دادن شغل، محدودیت های اخلاقی و قانونی نیز از جمله تهدیدات در استفاده از هوش های مختلف است.
بیگی در پایان تنظیم اصول اخلاقی و حقوقی در حوزه هوش مصنوعی را توصیه و بر لزوم برنامه ریزی صحیح در این زمینه تاکید کرد.