اخبار اخبار اقتصادی

سامانه خودنویس جلوی نرخ‌گذاری‌های صوری را می‌گیرد؛ حذف واسطه از قراردادهای بین مردم

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، سیستم خود نویسی دارای مزایای بسیاری است و از جنبه های مختلف حائز اهمیت است. این سیستم از نظر کاهش هزینه های خانواده حائز اهمیت است. استفاده از آن منجر به کاهش 1600 میلیارد تومانی هزینه های مردم در زمینه عقد قرارداد شد. اما به عقیده بسیاری مهمترین اثر این سیستم پایان دادن به اقدامات واسطه گری و اخلالگرانه در بخش مسکن است که به گرانی دامن می زند.

بسیاری فعالیت های سفته بازی را مهم ترین عامل افزایش بی رویه قیمت املاک و مسکن می دانند. وظیفه دولت است که به این موضوع رسیدگی کند و زمینه تعادل قیمت ها را فراهم کند.

مقررات در دنیای معاصر ابزاری است که در اختیار دولت هاست. این سیستم‌های هوشمند می‌توانند کارها را سرعت بخشند و کنترل بیشتری بر روی موضوعات مختلف فراهم کنند.

افرادی که قبلاً از فضای تاریک به نفع خود استفاده می کردند اکنون در برابر توسعه این سیستم ها مقاومت می کنند و فضای منفی علیه آنها ایجاد می کنند. این وظیفه دولت است که در مقابل این مقاومت بایستد و اقدامات لازم را برای تامین منافع عموم مردم انجام دهد.

ویژگی های سیستم امضا

ابراهیمی نماینده اراک، خنداب و کامیجان در گفتگو با توژال خاطرنشان کرد: بر اساس قانون جهش تولید مسکن، کلیه قراردادهای خرید، فروش، پیش فروش و اجاره مسکن و املاک مسکونی و غیرمسکونی باید در سیستم خود امضا و دریافت کد رهگیری. وی گفت: در حال بررسی است تا با هدف نظارت بر بازار مسکن و تنظیم امور در این حوزه، سامانه خودنویس ایجاد شود. این موضوع یکی از مسائل مهمی بود که همه دولت ها بعد از انقلاب با آن مواجه بودند.

وی ادامه داد: دولت شهید رئیسی به موضوع ساماندهی امور در حوزه مسکن توجه ویژه داشت و اقدامات مناسبی در دولت وی در این زمینه انجام شد. جلوگیری از فرار مالیاتی و مدیریت تورم در بخش مسکن بسیار مهم است. یکی دیگر از اهداف ایجاد یک سیستم خودنویس حذف بستر سود و پایان دادن به سفته بازی در این زمینه است.

مشکلات احتمالی سیستم در اجرا باید شناسایی شود

نماینده مردم اراک، خنداب و کمگان در مجلس خاطرنشان کرد: سامانه خود امضای می تواند بخش قابل توجهی از مشکلات کشور در حوزه مسکن را حل کند و اساس سفته بازی را در این بخش از بین ببرد. بررسی های لازم باید در عمل برای رفع مشکلات احتمالی سیستم شناسایی شده در حین اجرا انجام شود.

پول مردم را پس انداز کنید

ابراهیمی درباره صرفه جویی در هزینه های مردم با استفاده از سیستم خودنویس گفت: مسکن یک موضوع چندوجهی است. موضوع مهم در این حوزه بحث تامین هزینه های خانواده و عدم پرداخت هزینه هایی است که معمولا واسطه ها از طرفین معامله به صورت غیرواقعی می گیرند. ایجاد یک سیستم خودنویس از این نظر یک مزیت دارد. در شرایطی که خانواده ها به دلیل هزینه های بالای مسکن دچار ناراحتی می شوند، کاهش هزینه های آنها بسیار مهم است.

تأیید مالکیت و احراز هویت

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین موضوعات مربوط به سامانه خودتألیف بحث احراز مالکیت و سند است. این سیستم حاوی پیش بینی های لازم در رابطه با این مشکل است و می تواند مفید باشد. نیاز به بررسی جنبه های پرداخت و رفع نواقص احتمالی است که برخی را به دنبال سود سوق می دهد.

با سیستم خودنویسی، از حدس و گمان نیز جلوگیری می شود

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: استفاده از سیستم ها در الکترونیکی شدن امور بسیار حائز اهمیت است. لازم است به امنیت این سیستم ها توجه ویژه ای شود تا اجازه سوددهی به برخی افراد داده نشود.

ابراهیمی گفت: با استفاده از سامانه امضا از یک سو هزینه های مردم کاهش یافت و از سوی دیگر سرعت انجام کارها افزایش یافت. زمینه برخی تخلفات از جمله فروش های متعدد و سریالی و برخورد با سفته بازی در حوزه مسکن نیز حذف شد.

مشاوران املاک باید بر مشاوره تمرکز کنند نه قیمت گذاری

وی ادامه داد: راه اندازی سامانه خود امضای یکی از مهم ترین مصوبات قانونی برای بهبود وضعیت پیمانکاری بین مردم است. این سیستم همچنین هزینه امضای اجاره نامه یا خرید ملک را برای مردم رایگان می کند. تعیین قیمت از وظایف مشاور املاک نیست. برخی از مشاوران املاک خود طرف معامله هستند و متاسفانه با انجام اقدامات تخریبی زمینه سودجویی را فراهم می کنند. با استفاده از سیستم خودنویسی می توان تا حد قابل قبولی از بروز این مشکلات جلوگیری کرد. یکی از اثرات مثبت این سیستم جلوگیری از قیمت های تقلبی است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم با استفاده از این سامانه مشاوران املاک را راهنمایی کنیم و از واسطه گری آنها در این بخش جلوگیری کنیم، اتفاقات خوبی خواهد افتاد. همه باید به وظیفه خود عمل کنند.

تبلیغات بنری