اخبار اخبار تکنولوژی

ساعت مچی هوشمند جان انسان را نجات می‌دهد

تبلیغات بنری


ساعت هوشمند جان انسان را نجات می دهد

به گزارش مجله توژال؛ اخیرا رسانه های فرانسوی نوشته اند که الوادی، زن 35 ساله اهل لیون، در پستی در فیس بوک روایت کرده که چگونه با کمک ساعتش جان خود را نجات داده است.

وب سایت هلث چلنج از صحبت های این زن نوشت که او تصمیم گرفت بعدازظهر روز دوشنبه 23 سپتامبر به دلیل احساس خستگی و سرگیجه، چرت بزند. بدون نگرانی تصمیم گرفت چرت بزند و در همان لحظه ساعتش زنگ خورد.

الوادی می گوید: «حدود یک ساعت و نیم خوابیدم تا اینکه با زنگ ساعت هوشمند خود بیدار شدم در هر دقیقه، که معادل ضربان قلب یک ورزشکار در اوج فعالیت است.

برخی از ساعت‌های هوشمند اخیراً به نمایشگر ضربان قلب مجهز هستند. در آن روز، الودی یک ساعت هوشمند روی مچ دست داشت که در سال 2024 عرضه شد و او یکی از این نمایشگرها را داشت. این ابزار قادر است به طور مداوم نبض کاربر را کنترل کند.

خونریزی داخلی جدی تشخیص داده نشده

العلودی توضیح داد که پس از دریافت اخطار، فعالیت های خود را تا پایان روز متوقف کرده و به استراحت پرداخته است. اما وقتی در خانه دراز کشیده بود، زنگ هشدار او همچنان به صدا درآمد. این بار او با حالتی نگران با پزشک خود تماس گرفت تا او را راهنمایی کند.

بسیاری از ساعت‌های هوشمند جدید مجهز به اکسی‌متر برای اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون در بدن هستند. این گجت قادر است با استفاده از ال ای دی هایی که در پایین قاب ساعت قرار دارند میزان اشباع اکسیژن خون را اندازه گیری کند. علوی با استفاده از این دستگاه میزان اشباع اکسیژن خون خود را به پزشک گزارش داد. پزشک بلافاصله تصمیم گرفت با اورژانس تماس بگیرد و شهروند به بیمارستان منتقل شد.

پزشکیان اورژانس ابتدا تصور می کردند که این یک حمله قلبی است، اما در واقع یک خونریزی روده ای است که تشخیص آن آسان نبود و نیاز به تزریق خون داشت.

ساعت هوشمند به طور خاص برای تشخیص خونریزی داخلی طراحی نشده است. اما این دستگاه مجهز به سنسورهایی است که قادر به تشخیص تغییرات ناگهانی در وضعیت سلامتی کاربر است. بسیاری از بیماری ها را می توان با مشاهده ضربان قلب تشخیص داد، مانند سکته مغزی، پرکاری تیروئید یا آمبولی ریه.

این اولین بار نیست که یک ساعت هوشمند به نجات جان یک کاربر کمک می کند. در اینترنت می توانید موارد زیادی را پیدا کنید که افراد به دلیل هشدارهای مربوط به این ساعت نجات یافته اند.

متخصصان قلب استفاده از این ساعت ها را به ویژه برای افراد مسن توصیه کرده اند. دکتر ریچارد بیکر، متخصص قلب دانشگاه آکسفورد در سال 2022 گفت: “من فکر می کنم همه باید ساعتی داشته باشند که ضربان قلب آنها را ردیابی کند، به خصوص افراد مسن و افراد در معرض خطر.”

ساعت هوشمند جان انسان را نجات می دهد

مزایای دیگر

مزایای ساعت هوشمند نسبت به گوشی هوشمند از ابتدای اختراع آن مشخص بوده است. به عنوان مثال، کاربران می دانند که با استفاده از این ساعت مچی، دیگر نیازی به بیرون آوردن گوشی و نگه داشتن آن برای دریافت پیام و پاسخ دادن به تلفن ندارند. موسیقی، پیش بینی آب و هوا، ساعت زنگ دار، مکان و سایر عملکردهای موجود در تلفن هوشمند نیز در ساعت هوشمند موجود است.

اما نکته جالب در مورد نسل جدید این دستگاه این است که در صورت بروز مشکل در ضربان قلب، حتی زمانی که فرد در حالت استراحت است، بلافاصله یک هشدار به صدا در می آید.

نکته دیگر این است که اگر فردی بی هوش شود، کاملا آرام شود یا فعالیت و تکلم خود را از دست بدهد، افراد نزدیک یا امدادگران نیز می توانند از وضعیت زنگ ساعت مچی او باخبر شوند.

برخی از این نوع ساعت ها دارای ویژگی های کاربردی دیگری مانند نظارت بر دمای بدن، اکسیژن خون و خواب هستند.

تبلیغات بنری