اخبار اخبار تکنولوژی

ساخت نانو حسگر برای تشخیص سریع تب

تبلیغات بنری


اختراع یک نانو حسگر برای تشخیص سریع تب

به گزارش مجله توژال؛ در مقاله‌ای که اخیراً در Nature Communications منتشر شده است، محققان یک حسگر زیستی جدید ایجاد کرده‌اند که می‌تواند به عنوان جایگزینی امیدوارکننده برای تشخیص سریع و مقرون‌به‌صرفه تب مدیترانه‌ای خانوادگی (FMF) استفاده شود. این مقاله طراحی، ساخت و ارزیابی یک تراشه پلاسمونیک را توصیف می‌کند که تغییرات در سطوح پروتئین پیرن را که یک پیشرفت بزرگ در تشخیص FMF است، تشخیص می‌دهد.

FMF یک اختلال اتوزومال غالب است که عمدتاً مردم منطقه مدیترانه را تحت تأثیر قرار می دهد. تب و التهاب از شاخص های مهم این بیماری هستند. این بیماری ناشی از جهش در ژن MEFV است که پروتئین پیرین را کد می کند. پروتئین یک تنظیم کننده اصلی پاسخ های التهابی است. روش‌های تشخیصی سنتی، مانند آزمایش ژنتیک، می‌تواند زمان‌بر و پرهزینه باشد و اغلب درمان را به تاخیر می‌اندازد.

با توجه به جدی بودن علائم FMD و احتمال بروز عوارض جدی، نیاز فوری به ابزارهای تشخیصی آسان‌تر و سریع‌تر وجود دارد. حسگرهای پلاسمون که از خواص نوری منحصربه‌فرد نانوذرات فلزی استفاده می‌کنند، راه‌حلی امیدوارکننده با امکان تشخیص حساس و اختصاصی نشانگرهای زیستی مانند پروتئین پیرن در نمونه‌های بالینی هستند. هدف این مطالعه ایجاد یک بیوسنسور پلاسمونیک مقرون به صرفه برای تسهیل تشخیص و درمان به موقع، در نهایت بهبود نتایج درمان و افزایش کیفیت زندگی در افراد مبتلا به FMD است.

به گفته ستاد نانو، برای ساخت این حسگر، نانوذرات طلا بر روی یک بستر شیشه ای ساخته می شود و سپس گروهی از مواد آلی روی آن قرار می گیرد که اتصال ماده هدف به نانوذرات را تسهیل می کند. اندازه این نانوذرات 40 نانومتر است و با احیای سیترات تولید می‌شوند و تا 66 درصد از سطح شیشه را پوشش می‌دهند.

در آزمایش‌هایی برای ارزیابی عملکرد این حسگر، محققان به وضوح طیفی 0.15 نانومتر دست یافتند که پایداری و تکرارپذیری بالایی نیز دارد. این آزمایشات به مدت دو سال انجام شد. نتایج نشان داد که تغییرات در سطوح پروتئین پیرن را می توان با استفاده از این روش تشخیص داد. محققان تجزیه و تحلیل خود را با استفاده از برش های جداگانه برای هر آزمایش انجام دادند و مطمئن شدند که موقعیت رزونانس انتقال و خطوط تنها عوامل مؤثر بر محاسبات هستند.

تبلیغات بنری