اخبار اخبار فرهنگی

رونمایی از مجموعه هفت جلدی کتاب امدادفرهنگی در دفتر تبلیغات اسلامی تهران

تبلیغات بنری


به گزارش کارشناس اقتصادی ایران، حجت الاسلام والمسلمین مخدوم در این مراسم که با عنوان «ادبیات تا تجربه» در اداره تبلیغات اسلامی تهران برگزار شد، با اشاره به روند نگارش این کتاب ها گفت: هشت سال پیش از این، رسیدگی به آسیب دیدگان فرهنگی دغدغه ما بود.
وی همچنین گفت: پرداختن به فضایل از جمله عدالت در مبانی دینی و اخلاقی ما ظهور کرده است. البته اخلاق دینی ما باید پا را فراتر بگذارد که توجه به مهربانی است.
حجت الاسلام مخدوم تصریح کرد: مساعدت فرهنگی فراتر از مهربانی معنای دیگر آن دوستی است و در حوزه فرهنگی کمک به دیگران و جلوگیری از آسیب دیدگان افق دیگری را پیش روی ما می گشاید. با این توصیف کمک های فرهنگی ابعاد گسترده ای پیدا کرده است. با این موضع که مددکاری فرهنگی تکرار مددکاری اجتماعی نیست و افق بالاتری در حیطه آموزه های دینی می یابد و افق مشترکی با امدادرسانی دارد، اما اینطور نیست و تبدیل به صیانت از احوال معنوی دیگران می شود. با تمرکز بر مبتلایان
دکتر حجت الاسلام دکتر جعفری، نماینده فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) در بخشی دیگر از این مراسم گفت: برای موفقیت در این اقدامات مربوط به امداد فرهنگی، ما در این زمینه موفق شدیم. باید شاخص های مقام معظم رهبری در حوزه امداد فرهنگی را مدنظر قرار دهد.» یک امر تبلیغی و عملی بر اساس آن شاخص ها، مثلاً باید در این زمینه «دایره المعارف کمک فرهنگی» داشته باشیم.
به گفته وی، بیش از 3 هزار کارگر در کمیته امداد مشغول به کار شده اند، اما به بیش از 20 هزار نفر نیاز داریم، البته کمیته امداد به دلیل افزایش هزینه ها به برون سپاری روی خواهد آورد.
الجعفری گفت: دفتر تبلیغات باید سامانه هایی را برای تشکیل موسسات و کمک های فرهنگی ایجاد کند. همچنین تجربیاتی در زمینه کمک های فرهنگی در اقدامات فرهنگی داخلی و بین المللی وجود دارد.
در بخشی دیگر از این مراسم برخی از نویسندگان به بیان نظرات خود پرداختند.
معصومه حریزاوی نویسنده کتاب تجارب زندگی (کمک فرهنگی به زنان) گفت: تاریخ زن شاهد فراز و نشیب هایی بوده است و انقلاب اسلامی برکات بسیاری برای زنان به ارمغان آورده است و باید از توصیه های ائمه بهره مند شوند. درود بر آنها انقلاب و حرکت به سمت جایگاه واقعی خود. در این راستا نگاه مادرانه به مسائل و مشکلات بسیار مهم است.

رونمایی از مجموعه هفت جلدی امداد فرهنگی در اداره تبلیغات اسلامی تهران
رحمان یاسی نویسنده کتاب «تجربه های زندگی روحانیون در مناطق حاشیه ای» گفت: موضوع فرهنگی و اجتماعی ذاتاً با محیط زیست مرتبط است و با دانش وارداتی کاری نمی توان انجام داد و بین فرهنگ ها تضاد وجود دارد و کمک های اجتماعی در مناطق حاشیه ای، خلاقیت، افراد کلیدی و سایر موارد مهم در زمینه حاشیه نشینی. طبیعتاً این آزمایش ها باید به صورت عملی هم انجام شود، یعنی دانش نظری تقویت شود و به دانش عملی تبدیل شود.
دکتر مهدی مولایی درباره مولفه های کمک فرهنگی گفت: در پیشرفت فرهنگی، هویت انسان هدف است. از طرفی یک امدادگر قبل از اینکه امدادگر شود باید از مسائل قانونی آگاهی داشته باشد.
علاقه به اقتصاد کمک های فرهنگی و فناوری های جدید نیز باید در نظر گرفته شود.
همچنین در این مراسم در خصوص راه اندازی بستر تخصصی مبلغان، ساخت کلیپ برای منجی ها، پیروی از روش استفاده از اعتقادات منجی و غیره صحبت شد.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال