اخبار اخبار سیاسی

روشی جدید برای تولید نانوذرات از آنزیم‌ها

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال. محققان دانشگاه هوکایدو روشی جدید و قابل انطباق برای ایجاد نانوذراتی که اندازه آنها قابل کنترل است را توسعه داده اند. نتایج کار آنها در مجله Nanoscale Horizons منتشر شده است. یوتا تاکانو، یکی از محققان این پروژه می‌گوید یکی از امیدوارکننده‌ترین کاربردهای این روش، ایجاد مجتمع‌هایی از نقاط کوانتومی به اندازه‌ای کوچک است که خواص آنها تحت تأثیر اثرات مکانیکی کوانتومی ظریف قرار گیرد.

این روش از آنزیم ها برای شکستن پیوندهای شیمیایی خاص در کمپلکس های مولکولی که توسط پیوندهای آلی (مبتنی بر کربن) به هم متصل شده اند، استفاده می کند. انواع مختلفی از آنزیم‌های طبیعی می‌توانند بخش‌های اتصال را از درشت ساختارهای بومی حذف کرده و آنها را به نانوذراتی با اندازه‌ها و شکل‌های دلخواه مختلف تبدیل کنند.

تنوع لیگاندها و اجزای هسته ای که توسط لیگاندها در کنار هم نگه داشته می شوند، امکان ایجاد طیف گسترده ای از نانوذرات مختلف را فراهم می کند که هر کدام دارای خواص شیمیایی و فیزیکی متفاوت و اندازه های متفاوت هستند.

محققان انواع مختلفی از نانوذرات را تهیه کرده اند. به عنوان مثال، آنها نقاط کوانتومی ایجاد کرده‌اند که خواص نوری و الکترونیکی آن‌ها می‌تواند در کاربردهای فناوری از جمله محاسبات مولکولی، دستگاه‌های ذخیره‌سازی داده با چگالی بالا، فوتوکاتالیست‌ها و سلول‌های خورشیدی مفید باشد.

به گفته ستاد نانو، آنها همچنین نانوذراتی با اثرات شیمیایی را که می‌توان برای کشتن سلول‌های سرطانی یا باکتری‌های عامل بیماری خاص مورد استفاده قرار داد، بررسی کردند. یکی دیگر از کاربردهای این روش در زمینه پزشکی است که می توان دارو را به نانوذرات چسباند و مستقیماً به محل مورد نظر در بدن فرستاد.

این روش پتانسیل بالایی دارد و می توان از انواع آنزیم های طبیعی برای طراحی و تولید نانوذرات استفاده کرد.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال