اخبار اخبار فرهنگی

«روز تابستانی» از نگاه یک نقاش

تبلیغات بنری


به گفته این اقتصاددان ایرانی، برت موریسو (1895-1841) در همه نمایشگاه‌های امپرسیونیسم به جز یکی شرکت کرد و «روز تابستان» یکی از آثاری بود که او در سال 1880 به نمایش گذاشت. موریسو با کامو پیسارو و ادگار دگا خوش‌گذرانی می‌کرد. ادوارد مانه یک دوست و ستایشگر مادام العمر شد. موریسو در برخی از آثار مانه مانند بالکن (9-1868) به عنوان مدل ظاهر می شود و مانه چندین بار پرتره او را نقاشی کرد. اگرچه مانه اغلب با امپرسیونیست ها همراه بود، اما هرگز آثار خود را با آنها به نمایش نمی گذاشت. از برخی جهات، شاید تعجب آور باشد که موریسو، که از سال 1864 آثار خود را با موفقیت در سالن به نمایش گذاشته بود، مانه را دنبال نکرد.

موریسو روز تابستان را در تابستان 1879 در پارک دو بولونی ایجاد کرد، پارکی که موریسو اغلب با دخترش جولی و خدمتکارش به پیاده روی می رفت.

هنرمندان همیشه به صورت خالص نقاشی می‌کرده‌اند، اما آنچه امپرسیونیست‌ها را از دیگر هنرمندان متمایز می‌کرد، گرایش آن‌ها به نقاشی با هوای آزاد بود. موریسو اغلب در فضای باز در فضاهای خصوصی مانند باغ خود کار می کرد، اما برای یک زن بسیار دشوار بود که بدون مزاحمت در یک فضای عمومی نقاشی کند. او آبرنگی از یک روز تابستانی را در باغ بولونیز خلق کرد که اکنون گم شده است، اما تابلویی که امروز وجود دارد در خانه او کشیده شده است، اگرچه کیفیت بودن در لحظه را تداعی می کند.

نقاشی صحنه های پارو زدن و قایق سواری موضوع محبوب امپرسیونیست ها بود: پیر آگوست رنوار و گوستاو کایلبوت و همچنین مانه تصاویری از مردم در قایق خلق کردند. کلود مونه حتی استودیوی شناور خود را داشت که به او اجازه می داد انواع صحنه های رودخانه را از روی قایق نقاشی کند. در مورد موریسو، نقاشی روی قایق به او حریم خصوصی و امنیت می داد و کار روی قایق به این معنی بود که تماشاگران کنجکاو کمتر مزاحم او می شدند.

ضربات قلم موی موریسو حتی بر اساس استانداردهای امپرسیونیستی متفاوت است. در حالی که مونه و رنوار عمدتاً با قلم موهای منظم، کوچک و خط مانند رنگ می کردند، کاربرد رنگ موریسو متنوع تر است. او اغلب از ضربات سینوسی استفاده می کرد که به آثارش پویایی واقعی می بخشید.

مورخان هنر جنبش امپرسیونیستی آثار او را مورد انتقاد قرار دادند، بنابراین او به زودی به عنوان یک هنرمند کمتر اخراج شد، بیشتر به دلیل تبعیض جنسی تا کیفیت هنر یا جایگاه موریسو در جنبش! با این حال، خوشبختانه امروز، نگرش منصفانه و علاقه به دستاوردهای خلاقانه او در حال رشد است.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال