اخبار اخبار سیاسی

روایت عراقچی از رهاوردهای اجلاس سران بریکس و نخستین حضور رسمی ایران + فیلم

تبلیغات بنری


به گزارش اختصاصی خبرنگار توژال عباس عراقچی، شامگاه چهارشنبه 2 مرداد 1403 هجری شمسی در دیدار با جمعی از خبرنگاران رسانه های ایرانی مقیم روسیه در کازان به صدور بیانیه پایانی شانزدهم اشاره کرد. اجلاس بریکس وی در بند 134 گفت: در این بیانیه حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در سوریه محکوم شد.
وی تصریح کرد: در این بیانیه حملات رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان را محکوم و بر توقف این حملات تاکید می کنیم.
وزیر امور خارجه همچنین گفت: در این بیانیه شرایط قوی وجود دارد که هر کشوری که به گروه بریکس می‌پیوندد – چه به عنوان عضو و چه به عنوان شریک – نباید تحریم‌های یکجانبه آمریکا را بپذیرد و این نشان می‌دهد که اجماع برجام. 9 عضو بریکس در این سطح مخالف اقدامات یکجانبه هستند.

ارزیابی نتایج دیدارهای دوجانبه رئیس جمهور: بسیار خوب بود
عراقچی شامگاه چهارشنبه در بخشی دیگر از این گفتگو گفت: اجلاس بریکس در این دوره از نظر اهمیت دیدارها و دیدارهای دوجانبه رئیس جمهور اسلامی ایران به شکل دیروز و امروز از ویژگی خاصی برخوردار بود. فردا دوره مهمی در سیاست خارجی است.
وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور از بدو ورود به کازان، دیدارهای جداگانه ای با روسای جمهور روسیه، چین، آفریقای جنوبی و مصر، نخست وزیران هند و اتیوپی و نخست وزیر امارات متحده عربی به عنوان گروه اصلی داشته است. کشورهای بریکس وی به کشورهای عضو گفت: دیدارهای دوجانبه بسیار خوب بود.
وزیر امور خارجه گفت: در این دیدارها مسائل دوجانبه با هر کشور بررسی شد. جمهوری اسلامی ایران برنامه های دوجانبه مهمی با این کشورها دارد.
وی افزود: در دیدارهای پزشکیان با سران این کشورها درباره گسترش روابط، توسعه تجارت، استفاده از روش های نوین در تجارت و کنار گذاشتن تحریم ها بحث و تبادل نظر شد.
عراقچی همچنین خاطرنشان کرد: در این دیدارها مسائل منطقه ای، ضرورت کاهش تنش در منطقه، توقف جنایات رژیم صهیونیستی، رسیدگی به وضعیت آوارگان و حمایت از آفریقای جنوبی برای ادامه روند محاکمه اسرائیل در منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. دادگاه بین المللی دادگستری به اتهام نسل کشی در غزه.
وی تصریح کرد: امروز در دیدارهایی که با سران کشورهای عضو بریکس داشتیم، از پیوستن جمهوری اسلامی ایران به برجام استقبال کردند و اعلام کردند که عضویت ایران برجام را قوی‌تر کرده است.

رمان عراقچی اجلاس بریکس و اولین حضور رسمی ایران + فیلم

دیدگاه بریکس
وزیر امور خارجه درباره اهمیت و چشم‌انداز جنبش بریکس نیز گفت: برجام به یک بلوک قدرت جدید در صحنه بین‌المللی متشکل از کشورهای مخالف یکجانبه‌گرایی و خواستار نظم جهانی عادلانه‌تر مبتنی بر چندجانبه‌گرایی بدون انحصار است. از نهادهای غربی.
وی خاطرنشان کرد: گروه بریکس این سازمان را با هدف اصلاح نظام های موجود عمدتاً در حوزه های اقتصادی و سپس در عرصه های سیاسی و شکستن انحصار کشورهای غربی به ویژه در نظام های مالی بین المللی تشکیل داد.
عراقچی گفت: کشورهای بریکس به دنبال این هستند که با کمک کشورهای غیرغربی و به اصطلاح کشورهای جنوب جهانی در روابط و نظام های بین المللی صدای خود را داشته باشند و این نظام ها را از یکجانبه گرایی آمریکا و دیگران خارج کنند. کشورهای غربی
وی خاطرنشان کرد: این همان هدفی است که پنج کشور اول تشکیل دهنده گروه بریکس را گرد هم آورد و بعدها تصمیم گرفتند این گروه را گسترش دهند و به چهار کشور دیگر از جمله جمهوری اسلامی ایران بپیوندند.

رمان عراقچی اجلاس بریکس و اولین حضور رسمی ایران + فیلم

ادامه مطلب

به گزارش سایت توژال، رئیس جمهور روز سه شنبه 10 آبان 1403 هجری شمسی به دعوت ولادیمیر پوتین و به منظور شرکت در شانزدهمین اجلاس سران بریکس وارد شهر کازان، محل برگزاری این اجلاس در روسیه شد.
این اجلاس که به طور رسمی از روز چهارشنبه 11 آبان ماه با اجلاس سران اصلی آغاز شد، روز پنجشنبه 12 آبان با برگزاری اجلاس بریکس پلاس که متشکل از سران کشورهای بریکس و کشورهای علاقه مند به همکاری با این اجلاس است، به پایان می رسد. گروه
وی در نشست اصلی سران بریکس بعدازظهر چهارشنبه ضمن تشریح توانمندی های دوجانبه همکاری های برجام و ایران، پنج پیشنهاد مهم در راستای تحقق اهداف تشکیل این ائتلاف مطرح کرد و گفت: پیگیری این پیشنهادات بسیار دشوار خواهد بود. . برنامه های متنوع در داخل گروه بدون داشتن دبیرخانه کوچک و چابک.

گروه BRICS در سال 2009 در یکاترینبورگ روسیه با مشارکت برزیل، روسیه، هند و چین تاسیس شد. یک سال بعد آفریقای جنوبی به این گروه پیوست. سپس جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی نیز از ابتدای سال 2024 برابر با ژانویه 1402 به این گروه پیوستند.

روسیه از ژانویه 1402 هجری قمری به مدت یک سال ریاست گروه بریکس را برعهده داشت و در این زمینه بیش از 250 رویداد را در یک سال (2024) شامل حدود 200 رویداد با مشارکت کشورهای عضو برنامه ریزی کرده است. حوزه های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، مالی، فرهنگی و ارتباطات بشردوستانه برگزار شد.

تبلیغات بنری