اخبار اخبار تکنولوژی

رنگ های نامرئی برای برخی افراد نمایان می شود

تبلیغات بنری


رنگ های نامرئی برای برخی افراد قابل مشاهده می شوند

به گزارش سایت توژال، کوررنگی پدیده نسبتاً شایعی است که از هر 12 مرد یک نفر و از هر 200 زن یک زن در سراسر جهان به آن مبتلا می شود. بیماری نادرتری به نام تتراکروماسی وجود دارد که برعکس کوررنگی است و افراد مبتلا به آن احتمالاً دنیای رنگی متفاوتی نسبت به دیگران دارند.

مردم عادی توانایی درک میلیون ها سایه رنگ را دارند. در حالی که اعتقاد بر این است که افراد مبتلا به تتراکروماتیسم توانایی دیدن 100 میلیون سایه رنگ را دارند. اما منشا این توانایی خارق العاده چیست؟

درست مانند کوررنگی، تتراکروماتیسم نیز نتیجه یک جهش ژنتیکی است. اکثر مردم با سه نوع سلول مخروطی در هر چشم متولد می شوند که به ما کمک می کند سایه های مختلف را در طیف رنگ تشخیص دهیم. از سوی دیگر، افرادی که با کوررنگی متولد می شوند دارای دو نوع هستند، در حالی که افراد مبتلا به تتراکرومات دارای چهار نوع سلول مخروطی هستند. گفته می شود که تتراکرومات ها به رنگ های نارنجی حساس ترین هستند.

کونچیتا آنتیکو در مصاحبه ای با بی بی سی فیوچر تجربه خود را از این وضعیت توضیح می دهد. او از کلاس‌های هنری که در پارک تدریس می‌کرد به یاد می‌آورد: «به نور آب نگاه کن، آیا می‌توانی آن درخشش صورتی را روی صخره در آب ببینی؟» آیا می توانید رنگ قرمز را روی لبه آن کاغذ ببینید؟ همه دانش آموزان سر خود را به نشانه پاسخ مثبت تکان می دهند. سال‌ها بعد، او متوجه شد که دانشجویان هنر، از آنجایی که بسیار مؤدب بودند، حقیقت را به او نمی‌گفتند: رنگ‌هایی که برای او آشکار بود، برای دانشجویانش نامرئی بود.

تصور می شود که تا 12 درصد از افراد دارای کروموزوم XX می توانند تتراکروماتیک باشند. با این حال، همه افراد دارای این ویژگی ژنتیکی نمی توانند دنیای رنگارنگ Anteiku را تجربه کنند. زیرا همچنین مهم است که آیا مخروط اضافی دارای تنظیم فرکانس متفاوتی نسبت به مخروط های دیگر است یا خیر و آیا کانال رنگی چهارم وجود دارد که به مغز اجازه می دهد اطلاعات رنگ اضافی را پردازش کند.

در مطالعه‌ای که در سال 2010 در مجله Vision منتشر شد، تنها یکی از 24 شرکت‌کننده با واریانت ژنتیکی مرتبط با تتراکروماتیسم رفتار تتراکروماتیک از خود نشان داد و توانست تفاوت‌ها را در تمام سایه‌های رنگ‌های آزمایش شده تشخیص دهد.

در حالی که کوررنگی به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است، اطلاعات نسبتا کمی در مورد کوررنگی وجود دارد. ما در مورد شیوع یا تأثیر آن بر بینایی اطلاعات کمی داریم.

تصور می‌شود که افراد دارای تتراکرومات ضعیف ممکن است در تشخیص سایه‌های رنگ‌ها کمی بهتر از افراد معمولی باشند و افرادی که دارای تتراکرومات قوی هستند ممکن است دنیا را در رنگ‌هایی ببینند که بقیه ما نمی‌توانیم ببینیم.

تبلیغات بنری