اخبار اخبار تکنولوژی

رنگ جدیدی که داخل و بیرون خودرو را خنک می‌کند

تبلیغات بنری


رنگ جدید و خنک داخل و خارج ماشین

به گزارش مجله توژال؛ خودروساز ژاپنی نیسان رنگ جدیدی را برای خنک نگه داشتن خودروها در گرمای سوزان تابستان توسعه داده و آزمایش کرده است.

فناوری این رنگ جدید با خنک کردن فضای داخلی خودرو و کاهش وابستگی به سیستم تهویه مطبوع با گرمای تابستان مقابله می کند.

نیسان برای توسعه این رنگ جدید با کارشناسان فناوری خنک کننده Radi-Cool همکاری کرد.

این پوشش جدید دمای بیرون را 22 درجه فارنهایت (12 درجه سانتیگراد) و دمای داخل را تا 9 درجه فارنهایت (5 درجه سانتیگراد) در طول آزمایش کاهش داد.

سوسومو میورا، مدیر توسعه پوشش و مدیر ارشد و کارشناس مواد پیشرفته و مرکز تحقیقاتی نیسان، گفت: «رویای من این است که خودروهایی بسازم که خنک‌تر و بدون مصرف انرژی باشند. این امر به ویژه در عصر خودروهای برقی که بار ناشی از تهویه مطبوع در تابستان می تواند تأثیر قابل توجهی بر وضعیت شارژ این نوع خودروها داشته باشد بسیار مهم است.

رنگ آمیخته با متا مواد

با افزایش دمای بیرون، اتومبیل ها و وسایل نقلیه به طور فزاینده ای در معرض گرمای بیش از حد قرار می گیرند.

در حالی که رنگ خنک کننده تابشی معمولاً در ساختمان ها استفاده می شود، قوام ضخیم و پوشش گچی آن این نوع رنگ را برای وسایل نقلیه نامناسب می کند. از این رو نیسان برای غلبه بر این محدودیت ها تصمیم به تولید نسخه خودرویی با پوشش شفاف و قابلیت اسپری شدن این رنگ گرفت.

این رنگ خودروی جدید حاوی «فرا مواد»، مواد مصنوعی مهندسی شده با خواص بازتابی منحصر به فرد است. این پوشش جدید از دو مولکول تشکیل شده است که با نور تعامل دارند و به روش های منحصر به فردی با نور تعامل دارند.

یکی از ذرات موجود در این رنگ، نور خورشید تولید کننده گرما را منعکس می کند و رنگ را خنک نگه می دارد. اما نوآوری واقعی در ذره دوم نهفته است، که امواج الکترومغناطیسی ایجاد می کند که در برابر نور خورشید مقاومت می کند و انرژی حرارتی را از خودرو منحرف می کند.

مولکول های موجود در رنگ ممتاز نیسان با هم کار می کنند تا از نفوذ گرما به سطوح بیرونی خودرو جلوگیری کنند.

تست عالی رنگ نیسان

نیسان در نوامبر 2023 آزمایش فناوری رنگ جدید را بر روی یک خودروی خدماتی در فرودگاه هوندا توکیو آغاز کرد. محیط فرودگاه شرایط ایده آلی را برای آزمایش عملکرد این رنگ در دماهای شدید فراهم کرد.

این پوشش سرد در آزمایش های اولیه بهتر از پوشش های معمولی عمل کرد و دمای سطح خارجی را تا 12 درجه سانتی گراد و دمای داخلی را تا 5 درجه سانتی گراد کاهش داد.

محققان در بیانیه ای اعلام کردند که عملکرد خنک کنندگی این پوشش به ویژه زمانی که خودرو برای مدت طولانی در زیر نور خورشید پارک می شود، قابل توجه است. یک ماشین یخچال دار نه تنها لذت بیشتری دارد، بلکه به زمان کمتری برای راه اندازی کولر خودرو نیاز دارد و باعث کاهش مصرف برق در خودروهای برقی و مصرف بنزین در خودروهای معمولی می شود.

این به معنای فشار کمتری بر سیستم تهویه مطبوع و خنک کننده خودرو است که در نتیجه راندمان سوخت بهبود یافته و هندلینگ نرم تر می شود. این امر به ویژه برای خودروهای الکتریکی مهم است، زیرا تهویه مطبوع می تواند به طور قابل توجهی بر عمر باتری تأثیر بگذارد.

این پوشش جدید در برابر نمک، تراشه، پوسته شدن، خراشیدگی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مقاومت نشان داده است. این تیم همچنین در حال بررسی فرمول‌های نازک‌تر با حفظ خواص خنک‌کنندگی پوشش هستند.

در حالی که این رنگ هنوز در حال توسعه است، تیم امیدوار است که در نهایت آن را در رنگ‌های مختلف برای مشتریانی که این ویژگی را می‌خواهند ارائه کند.

وسایل نقلیه تجاری مانند ون، کامیون و آمبولانس به ویژه برای این فناوری مناسب هستند، زیرا این وسایل نقلیه زمان زیادی را در خارج از منزل می گذرانند.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال