راهی برای رهایی از پیامک و تماسهای تبلیغاتی وجود دارد؟
به گزارش مجله توژال، در سال های اخیر با توجه به نفوذ تلفن همراه به جامعه، ارسال پیامک تبلیغاتی رواج زیادی پیدا کرده است و سامانه پیامکی با ارسال انبوه تبلیغات، امکان تبلیغات ارزان و گسترده را فراهم کرده است. اس ام اس.
اما افزایش پیامک های تبلیغاتی و شکایات کاربران از دریافت به موقع و بدون زمان این پیام ها، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را بر آن داشت تا سامانه 195 را برای مسدودسازی این پیام ها راه اندازی کند پایان یافت.
در واقع پس از مسدود کردن شمارههای پیامکی، برخی شرکتها از شماره شخصی برای ارسال پیامک استفاده کردند و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات، سامانه *800* را برای شناسایی و مسدود کردن این شمارهها راهاندازی کرد. در عین حال اپراتورهای تلفن همراه همچنان مقداری پیامک تبلیغاتی ارسال می کنند و البته راه حلی برای غیرفعال کردن این پیامک ها وجود دارد.
بر اساس مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات، ارسال پیامک تبلیغاتی از طریق شماره های شخصی ممنوع است و این سازمان با استفاده از سامانه های هوشمند خود این سیم کارت ها را شناسایی و مسدود می کند. اما با کاهش پیامک های تبلیغاتی، شرکت ها تصمیم گرفتند با روش جدیدی به نام تماس های صوتی تبلیغاتی جایگزینی برای آن بیابند که بیشتر از پیامک آزاردهنده است.
تقریباً همه کاربران حداقل یک بار با تماسی مواجه شده اند که پس از آن یک پیام صوتی از پیش تعیین شده پخش می شود و سبک این گونه تماس ها معمولا بازاریابی و تبلیغات یک محصول یا خدمات است.
البته کار به همین جا ختم نشد، چرا که وقتی تماس های تبلیغاتی به تلفن ثابت می رسید، آسایش مردم را در خانه هم سلب می کردند. بنابراین در زمان استراحت تلفن منزل زنگ می زند و کاربر گوشی را برمی دارد و یک تماس تبلیغاتی دریافت می کند که ممکن است اصلاً به آن سرویس نیاز نداشته باشد.
به گفته وزیر ارتباطات، اقدامات لازم برای مدیریت تماسهای تبلیغاتی و پیامکها انجام شده است زیرا این امر موجب ناراحتی مردم شده است و با توجه به تاکید رئیسجمهور بر اولویت رضایت مردم، امیدوارند این مزاحمتها برای مردم کاهش یابد.
در همین راستا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ماه گذشته ممنوعیت تماس های تبلیغاتی را اعلام کرد. در این تصمیم، رگولاتوری محتوای صوتی با ارزش افزوده تبلیغاتی را محتوای صوتی تعریف کرد که بهطور خودکار یا غیرخودکار توسط مشترک یک دارنده مجوز به منظور تبلیغ محصول به مشترکان همان دارنده پروانه یا سایر دارندگان مجوز ارسال میشود.
در بخشی از ماده 2 این تصمیم آمده است که دارندگان مجوز موظفند سامانه تشخیص تماس های محتوای صوتی تبلیغاتی مزاحم و ناخواسته را مطابق با استانداردهای ابلاغی سازمان راه اندازی و از ورود این گونه تماس ها به شبکه خود جلوگیری کنند.
تصمیم وزیر ارتباطات برای رسیدگی به پیامک ها و تماس های تبلیغاتی
اما با وجود این تصمیم و ممنوعیت آن، همچنان گلایه هایی مبنی بر تماس های تبلیغاتی وجود دارد که سید ستار هاشمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا در حاشیه جلسه شورای دولت در این خصوص شفاف سازی کرده و دستور انجام آن را به نهاد نظارتی داده است. بنابراین تمام می شود. وی گفت: صحبت در مورد تماس های التبلتی به ما منعکس شد و وظیفه ویژه ای به رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی داده شد تا بر این موضوع نظارت ویژه داشته باشد.
الهاشمی تصریح کرد: گزارشی که به من ارائه کردند حاکی از آن است که اقداماتی را برای مدیریت این موضوع آغاز کردند زیرا نارضایتی مردم را برانگیخت و به دلیل تاکید رئیس جمهور مبنی بر اینکه رضایت مردم برای ما در اولویت است، این کار به صورت ویژه انجام می شود. ما پیگیری می کنیم و امیدواریم بتوانیم این مزاحمت ها را برای مردم کاهش دهیم.
دیری نپایید که رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پس از اعلام ماموریت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر رفع مزاحمت پیام های تبلیغاتی ناخواسته برای مردم، با تماس های تبلیغاتی صوتی و ارسال کنندگان پیام های اسپم تبلیغاتی برخورد کرد.
حمید فتحی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به مصوبه اخیر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص ممنوعیت تبلیغات تماس صوتی گفت: به منظور حفظ حقوق کاربران در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، آیین نامه حاکم بر این موضوع خدمات محتوای صوتی با ارزش افزوده تبلیغاتی بر اساس مسدود کردن تماس های صوتی تنظیم شده است.
به گفته فتحی، بر اساس مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، کلیه دارندگان پروانه خدمات تلفن همراه موظفند سامانه شناسایی تماس های صوتی مزاحم و ناخواسته تبلیغاتی را بر اساس مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایجاد و از ورود این گونه تماس ها جلوگیری کنند. کشور همچنین اپراتورها موظف به راه اندازی سامانه تشخیص تخلف پیامکی و شناسایی و مسدودسازی سیم کارت های متخلف هستند.
چگونه دریافت پیامک های تبلیغاتی را محدود کنیم؟
همچنین کاربران می توانند با مراجعه به سامانه 195 به نشانی https://195.cra.ir شکایات خود را در خصوص دریافت پیامک تبلیغاتی و همچنین تماس صوتی تبلیغاتی ثبت کنند تا به شکایات خود رسیدگی شود. مشترکین تلفن همراه می توانند با شماره گیری کد دستوری *800 یا مراجعه به اپلیکیشن های اپراتور در منوی مدیریت پیامک، دریافت پیامک را غیرفعال یا فعال کنند.