اخبار اخبار جهان

راز ۱۰۰ سال طول عمر با این چهار عمل

تبلیغات بنری


اگر می خواهید 100 سال عمر کنید، این چهار چیز را کشف کنید

به گزارش مجله توژال؛ مردم عمر طولانی‌تری دارند و می‌توان انتظار داشت که افراد بیشتری در سال‌های آینده به سن 100 سالگی برسند.

صد ساله‌ها نمونه‌ای از پیری موفق هستند، اغلب از بیماری‌های مزمن کمتری رنج می‌برند و تا دهه 90 زندگی خود به طور مستقل به انجام فعالیت‌های روزانه خود ادامه می‌دهند. در حالی که ژنتیک در طول عمر افراد نقش دارد، عوامل قابل تغییر بیش از 60 درصد از پیری موفق را تشکیل می دهند.

اما چه عواملی به فرد کمک می کند تا به سن 100 سالگی برسد؟ برای یافتن پاسخ، سبک زندگی و عادات سلامتی افراد بالای 100 سال یا افراد نزدیک به 95 سال (95 تا 99 سال) را در سراسر جهان مطالعه کردیم.

بنابراین، 34 مقاله منتشر شده از سال 2000 بررسی شدند، طبق تحقیقات منتشر شده در وب سایت The Conversation، چهار عامل اصلی که به طول عمر بسیار کمک می کنند، شناسایی شدند.

1- رژیم غذایی متنوع با کنترل مصرف نمک

افراد صد ساله و افراد نزدیک به صدساله معمولاً رژیم غذایی متعادل و متنوعی دارند. آنها به طور متوسط ​​57 تا 65 درصد انرژی دریافتی خود را از کربوهیدرات ها، 12 تا 32 درصد از پروتئین ها و 27 تا 31 درصد را از چربی تامین می کردند.

رژیم غذایی آنها شامل غذاهای اصلی مانند برنج، گندم، میوه ها و سبزیجات و غذاهای غنی از پروتئین مانند مرغ، ماهی و حبوبات به همراه مصرف متوسط ​​گوشت قرمز است.

این الگوی غذایی که شبیه به رژیم غذایی مدیترانه ای است، با خطر کمتر مشکلات جسمی و مرگ و میر همراه است.

اکثر افراد صد ساله نیز ترجیح می دهند از رژیم غذایی کم نمک پیروی کنند. در این مطالعه مشخص شد که میانگین مصرف روزانه سدیم حدود 1.6 گرم بوده که کمتر از حد توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی است. طبق توصیه های سازمان جهانی بهداشت، مصرف روزانه سدیم باید کمتر از 2 گرم باشد که معادل حدود 5 گرم نمک است.

رژیم غذایی سنتی اوکیناوا که توسط صدساله‌ها در جزیره اوکیناوا ژاپن دنبال می‌شود، حاوی حدود 1.1 گرم سدیم است.

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف نمک بیشتر (افرادی که غذاهای شور را ترجیح می‌دهند یا نمک اضافی به غذا اضافه می‌کنند) با خطر ابتلا به اختلال عملکرد فیزیکی 3.6 برابر بیشتر از افرادی که نمک کمتری مصرف می‌کنند، مرتبط است.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی سالم باید شامل غلات کامل، سبزیجات ریشه‌دار، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات، کاهش مصرف گوشت قرمز، روی آوردن به پروتئین‌های بدون چربی مانند مرغ، ماهی و پروتئین‌های گیاهی و کنترل چربی بدن و میزان آن باشد. نمک در غذا

2- کاهش مصرف داروها

صد ساله ها کاملاً از بیماری های مزمن مصون نیستند، اما تمایل دارند خیلی دیرتر از افراد میانسال به آن مبتلا شوند.

بیش از نیمی از افرادی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند، مشکلات رایجی مانند فشار خون بالا، زوال عقل یا اختلالات شناختی داشتند. محققان دریافتند که این افراد به طور متوسط ​​از 4.6 نوع دارو استفاده می کنند. داروهای مورد استفاده شامل داروهای فشار خون و داروهای بیماری قلبی بود.

این داده ها مشابه نتایج یک مطالعه انجام شده در اسپانیا است که نشان می دهد افراد صد ساله به طور متوسط ​​4.9 نوع مواد مخدر مصرف می کنند، اما افراد غیر صد ساله به طور متوسط ​​6.7 نوع مواد مخدر مصرف می کنند.

صد ساله هایی که داروهای کمتری مصرف می کنند ممکن است به این معنی باشد که سالم تر هستند. البته، اطلاعات مربوط به مصرف دارو معمولاً خود گزارش می شود و ممکن است دقیق نباشد.

پلی فارماسی یا استفاده همزمان از پنج دارو یا بیشتر در افراد مسن رایج است. استفاده نادرست از چندین دارو به طور همزمان ممکن است خطر عوارض جانبی مانند زمین خوردن یا اختلال شناختی را افزایش دهد.

از آنجایی که بیماران ممکن است نتوانند نوع یا تعداد داروهای تجویز شده را کنترل کنند، پزشکیان باید فقط در صورت لزوم داروها را تجویز کنند و آنها را از فواید و خطرات داروها مطلع کنند.

3- خواب کافی و آرام

کیفیت و کمیت خواب بر سیستم ایمنی، هورمون های استرس و عملکردهای قلبی عروقی مانند چاقی، فشار خون بالا و دیابت تأثیر می گذارد. خواب سالم و کافی با افزایش سلامت جسمی و روانی و کاهش خطر بیماری های مزمن مرتبط است.

بر اساس داده های این تحقیق، 68 درصد افراد صد ساله از کیفیت خواب خود راضی بودند. در مقابل، نتایج بررسی سال 2020 که در 13 کشور انجام شد نشان داد که رضایت از خواب در میان بزرگسالان بین 29 تا 67 درصد است.

میزان خواب ایده آل بین هفت تا هشت ساعت در شب است. حفظ یک برنامه منظم خواب، ایجاد محیطی آرام، انجام ورزش منظم و مدیریت استرس از جمله مواردی است که برای رسیدن به خواب مناسب توصیه می شود.

4- محیط زندگی

بیش از 75 درصد از صدساله ها و افراد نزدیک به 100 سال مورد بررسی در این تحقیق در مناطق روستایی زندگی می کنند.

این در “مناطق آبی” ظاهر می شود، که به داشتن تعداد زیادی صد ساله مشهور هستند. این مناطق عبارتند از اوکیناوا در ژاپن، ساردینیا در ایتالیا، شبه جزیره نیکویا در کاستاریکا و ایکاریا در یونان.

امید به زندگی طولانی مردم در این مناطق ممکن است تا حدی به رابطه بین طبیعت و سلامت مرتبط باشد. به عنوان مثال، زندگی در طبیعت و محیط های سبز با کاهش استرس، افسردگی، فشار خون، دیابت نوع 2 و بیماری قلبی مرتبط است که ممکن است به افزایش امید به زندگی کمک کند.

سایر عوامل مهم

در این تحقیق تمام رفتارها و عادات روزانه مرتبط با طول عمر مورد بررسی قرار نگرفت. تحقیقات نشان می دهد که سیگار نکشیدن، پرهیز یا محدود کردن مصرف الکل، و فعالیت بدنی منظم و معاشرت به افزایش احتمال رسیدن به 100 سالگی کمک می کند.

البته رعایت توصیه های قبلی تضمین نمی کند که فرد قطعاً به 100 سالگی برسد. همچنین برخی از افرادی که به 100 سالگی رسیده اند، رفتارها یا عاداتی دارند که غیرعادی به نظر می رسد.

با این حال، بسیاری از افراد مسن برای پیشگیری و مدیریت بیماری‌های مزمن سعی می‌کنند سبک زندگی سالم‌تری داشته باشند.

بنابراین، هر چه زودتر بتوانید تغییرات مثبتی در سبک زندگی و عادات خود ایجاد کنید، موقعیت بهتری برای زندگی طولانی و سالم خواهید داشت.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال