اخبار اخبار تکنولوژی

رادیولوژی به موبایل‌ها می‌آید!

تبلیغات بنری


پرتوها به موبایل می رسند!

به گزارش وب سایت توژال، محققان یک تراشه تصویربرداری با الهام از دید اشعه ایکس شخصیت ابرقهرمان سوپرمن ساخته اند که می تواند در دستگاه های تلفن همراه برای شناسایی اشیاء پشت دیوار یا داخل بسته ها استفاده شود.

مهندسان دانشگاه تگزاس در دالاس و دانشگاه ملی سئول بر روی ساخت این فناوری فشرده برای ادغام آن با دستگاه های تلفن همراه و در عین حال بهبود کیفیت تصویر کار کردند.

به گفته این تیم، فناوری آنها تلفن‌های همراه را قادر می‌سازد لوله‌کشی و سیم‌های پشت دیوار، ترک‌های لوله‌ها یا آنچه در داخل بسته است را تشخیص دهند.

از این فناوری در زمینه تشخیص و پیش بینی پزشکی نیز استفاده می شود.

فناوری تصویربرداری قابل حمل

این تراشه تصویربرداری یک آرایه 1×3 از پیکسل‌های ارسال/دریافت فرکانس بالا است که در محدوده 300 گیگاهرتز کار می‌کند.

این دستگاه سیگنال هایی را در محدوده موج میلی متری فرکانس های الکترومغناطیسی بین امواج مایکروویو و مادون قرمز منتشر می کند. این سیگنال ها برای چشم انسان نامرئی هستند و برای قرار گرفتن در معرض انسان بی خطر هستند.

فناوری مشابهی با استفاده از امواج مایکروویو در دستگاه‌های بزرگ و ثابت غربالگری مسافران معمولاً در فرودگاه‌ها استفاده می‌شود.

دکتر Wooyeol Choi، استادیار دانشگاه ملی سئول می‌گوید: «ما این تراشه را بدون لنز یا اپتیک طراحی کردیم تا بتوان آن را در دستگاه تلفن همراه قرار داد. پیکسل‌هایی که با تشخیص سیگنال‌های منعکس‌شده از یک شی هدف، تصاویری را ایجاد می‌کنند، 0.5 میلی‌متر مربع مساحت دارند و به اندازه یک دانه شن هستند.

علاوه بر این، محققان این فناوری را با در نظر گرفتن نگرانی های حفظ حریم خصوصی توسعه دادند. این تکنیک تنها زمانی کار می کند که از نزدیک استفاده شود و فقط در فاصله یک اینچ (2.5 سانتی متر) از بدن کار می کند.

به گفته این تیم، به عنوان مثال، اگر دزدی بخواهد محتویات کیف شخصی را اسکن کند، باید خیلی به او نزدیک می شود که احتمال لو رفتن دزد را افزایش می دهد.

اسکن با وضوح بالا با استفاده از تلفن همراه

آزمایش‌های این تیم نشان داد که دو عدد از این تراشه‌ها می‌توانند بدون نیاز به لنز از یک هدف در فاصله حدود یک سانتی‌متری از یک پوشش مقوایی عکس بگیرند و تصویر به دست آمده از کیفیت و وضوح بالایی برخوردار است.

علاوه بر این، با ترکیب مراحل آرایه فرستنده، محققان می توانند جدایی بین جفت فرستنده و گیرنده را حدود 10 دسی بل و تا حدود 70 دسی بل بهبود بخشند.

محققان تأیید می‌کنند که این بهبود در مقایسه با استفاده از جفت‌های تک پیکسل با دیوار رسانا، تداخل را کاهش می‌دهد و محدوده توقف را افزایش می‌دهد.

این تیم می‌گوید نسخه بعدی تراشه تصویربرداری باید بتواند تصاویر را تا فاصله 5 اینچی بگیرد و دیدن اجسام کوچک‌تر را آسان‌تر کند.

محققان امیدوارند که پیشرفت آنها در تصویربرداری کوتاه برد راه را برای کاربردهای پیشرفته در زمینه های مختلف هموار کند.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال