اخبار اخبار اقتصادی

دو پیش‌بینی مهم درباره قیمت مسکن در پایان سال ۱۴۰۳

تبلیغات بنری


دو پیش بینی مهم در مورد قیمت مسکن در پایان سال 1403 هجری قمری

به گزارش مجله توژال؛ معاملات آپارتمان در تهران به یک چهارم نرمال رسیده است، نرخ رشد قیمت مسکن نصف تورم عمومی و به دلیل رکود معاملات، تعداد مشاوران املاک رو به کاهش است. بنابراین شرایط فعلی نشان می دهد که بازار مسکن در حال حاضر جذابیتی برای سرمایه گذاری ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، بازار املاک و مستغلات فصل حرکت را در رکود سپری کرد. در دو ماه نخست تابستان امسال معاملات مسکن در تهران حدود 3 هزار واحد بوده که رقم پایینی است.

شش روز مانده به پایان شهریور، خرید و فروش ملک دل شکسته نیست. تورم آپارتمان ها نیز کاهش چشمگیری داشته است. رشد سالانه قیمت مسکن در شهر تهران در مردادماه سال گذشته به 77 درصد رسید و در مردادماه امسال به 17 درصد رسید که نسبت به تورم عمومی 35 درصد کاهش چشمگیری را نشان می دهد. تورم مسکن به نصف سایر کالاها رسیده است اما به طور کامل متوقف نشده است.

در مردادماه امسال قیمت مسکن در تهران با 1.2 درصد افزایش نسبت به تیرماه به متری 88.5 میلیون تومان رسید. این رقم نسبت به ابتدای سال جاری 8.4 درصد افزایش داشته است. نسبت به مرداد ماه سال گذشته 16.8 درصد افزایش نشان می دهد.

تعداد معاملات آپارتمان در تیر و مرداد امسال به ترتیب به 3559 و 3665 رسید. به طور معمول حدود 15000 واحد مسکونی در تهران خرید و فروش می شود. بنابراین آمارها حاکی از آن است که تعداد معاملات به یک چهارم عادی رسیده است. بیشترین تعداد معاملات ماهانه طی سه سال گذشته حدود 14000 تراکنش در خرداد 1401 هجری قمری بوده و اکنون به حدود 3700 تراکنش کاهش یافته است. اعداد و ارقام حاکی از عدم جذابیت بازار مسکن در مقطع فعلی برای سرمایه گذاران است. در عین حال مصرف کننده جایی برای خرید ندارد.

بررسی های میدانی از دلالان املاک نشان می دهد که بیشتر معاملات خرید و فروش از نوع نقل و انتقال است. برخی از متقاضیان مصرف، دوره فعلی را فرصت مناسبی برای خرید واحدهای بزرگتر با کیفیت بالاتر با سال ساخت کوتاه‌تر می‌دانند، اما بازار ظرفیت کافی را ندارد و همین امر منجر به خروج تدریجی مشاوران املاک از املاک شده است. بخش بازار مسئولان اتحادیه املاک تهران می گویند به دلیل رکود مسکن و هزینه های صنفی کارگری، تعداد ابطال مجوز برای مشاوران املاک بیش از تعداد پروانه های صادر شده افزایش یافته است.

نرخ تورم سالانه مسکن در پایتخت به 17 درصد رسید در حالی که نرخ رشد اجاره بها در تهران از تورم عمومی فراتر رفت و در مرداد 1403 هجری شمسی به 5/45 درصد رسید. این رقم برای مناطق شهری در کل کشور 49 درصد بوده است.

در خرداد ماه امسال پس از 78 ماه رشد سالانه، قیمت مسکن در پایتخت به 9.8 درصد تک رقمی شد. اما در دو ماه بعد کاهش فزاینده ای مشاهده شد. بیشترین نرخ رشد قیمت مسکن طی سه سال گذشته اردیبهشت 1402 هجری قمری بوده که به 107 درصد رسیده است.

تشدید رکود مسکن در تهران به شهرهای اقماری نیز سرایت کرده است. بررسی ها نشان می دهد قیمت آپارتمان های عرضه شده در شهر جدید پردیس نسبت به سال گذشته یک میلیارد تومان کاهش داشته و در شهر پرند نیز قیمت واحدهای مسکونی مهر ۶۰۰ میلیون تومان کاهش داشته است. برخی کارشناسان بر این باورند که بازار املاک و مستغلات احتمالا تا پایان سال جاری به رشد و شکوفایی خود ادامه خواهد داد.

کیانوش گودرزی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران می گوید با توجه به افزایش قیمت ها، معاملات متوقف شده و مردم نمی توانند خرید، فروش و پیش خرید کنند. زمان می برد تا مسکن برای خودش بازار ایجاد کند. من فکر می کنم یک سال دیگر طول می کشد تا بخش مسکن از رکود خارج شود. البته به شرطی که بازار مسکن وجود داشته باشد.

حسن محتشم، کارشناس بازار مسکن معتقد است که دولت چهاردهم احتمالاً سیاست های انقباضی را در پیش خواهد گرفت و نقدینگی را به سمت تولید هدایت خواهد کرد. این امر باعث می شود که بخش مسکن در وضعیت راکد باقی بماند. مدت زمان رکود به این بستگی دارد که دولت تا چه اندازه از تضعیف پول ملی جلوگیری کند. از سوی دیگر، تقاضای مصرف کننده باید به تدریج تقویت شود و تقاضای سرمایه گذاری متوقف شود. به نظر می رسد با سیستمی که از دولت جدید انتظار می رود، دوره رکودی که از حدود دو سال پیش آغاز شده است ادامه داشته باشد و ممکن است تشدید شود.

تبلیغات بنری