دولت بیمنت
به گزارش «توژال» به نقل از وطن امروز، آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که بدهی خارجی ایران در دولت سیزدهم حدود 4 میلیارد دلار کاهش یافته است به طوری که بدهی خارجی ایران حدود 9 میلیارد و 142 بوده است. میلیون دلار در پایان سال 2019 افزایش یافت و در پایان ژوئن 1400 هجری قمری به 8.7 میلیارد دلار رسید. بدهی خارجی ایران نیز در آذر 1402 هجری قمری به 5 میلیارد و 142 میلیون دلار کاهش یافت.
پس از پرداخت بخشی از بدهی خارجی ایران در دولت سیزدهم، بدهی خارجی کشور به کمترین میزان خود در سه دهه گذشته رسید. با توجه به تأثیر بدهی خارجی، کسری بودجه و صادرات بر رشد اقتصادی ایران، اقدامات انجام شده طی سه سال گذشته با هدف کاهش بدهی خارجی گامی در جهت رشد اقتصادی تلقی می شود.
در پایان سال 1400 هجری قمری مصادف با فعالیت دولت سیزدهم، بدهی خارجی دولت بالغ بر 8 میلیارد و 675 میلیون دلار بود که این دولت توانست 467 میلیون دلار از این بدهی را پرداخت کند. البته باید گفت که این آغاز بود و در سال 1401 هجری قمری دولت سیزدهم توانست 2 میلیارد و 393 میلیون دلار دیگر از بدهی به کشورهای خارجی را بپردازد. این بالاترین میزان بازپرداخت بدهی در ده سال گذشته بود.
* تاثیر منفی بدهی بر رشد اقتصادی
مطالعات اقتصادی تایید می کند که بدهی خارجی و کسری بودجه تاثیر منفی بر رشد اقتصادی ایران دارد. اگرچه برخی کارشناسان می گویند کشورهای توسعه یافته بدهی خارجی بالایی دارند، اما از آنجایی که این کشورها تراز تجاری مثبت بالایی نیز دارند، این بدهی تاثیر منفی بر اقتصاد آنها ندارد، اما اقتصاد ایران به دلیل تراز تجاری منفی در صورت مواجه شدن با آن، کاهش خواهد یافت. و همچنین با بدهی های بلندمدت اقتصادی مواجه خواهد شد.
با توجه به اقدامات انجام شده طی سه سال گذشته و کاهش بدهی خارجی، بانک جهانی در سال جاری پیش بینی تداوم رشد اقتصادی بیش از 3.5 درصد برای سال 1403 در کشورمان را دارد. با توجه به فعالیت های مثبت دولت سیزدهم، امروز دولت چهاردهم کشور را با حداقل بدهی خارجی اداره می کند، بنابراین دست دولت جدید برای تخصیص ارزهای صادراتی و تنظیم بازار داخلی و همچنین تخصیص ارز برای نوسازی صنعت باز است. این سیاست مرهون خدمات دولت سیزدهم است که با افزایش درآمد ارزی کشور بدهی ها را تسویه کرد. این بدهی های خارجی کشور در دولت قبل شامل وام های اخذ شده از بانک های خصوصی خارجی و موسسات مالی بین المللی مانند بانک جهانی و صندوق بین المللی پول است.
* کاهش سهم بدهی دولت 13 درصد از پایه پولی
سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد پیش از این نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی ایران را 29 درصد اعلام کرده بود و گفت: در بسیاری از کشورها نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی بسیار بالاست به طوری که این نسبت به 47 درصد می رسد. “. در کشورهای همسایه مانند قطر 43 درصد، امارات 38 درصد، ترکیه 32 درصد و پادشاهی عربستان سعودی 30 درصد.
پایه پولی به دارایی های خارجی، بدهی های دولت به بانک ها و غیره مرتبط است. سهم بدهی دولت سیزدهم کمی بیش از 3 درصد از پایه پولی است، در حالی که نسبت بدهی به وجه نقد در ایالات متحده 69 درصد، در ایتالیا بیش از 100 درصد و در ژاپن 76 درصد است. نسبت بدهی خارجی الجزایر به تولید ناخالص داخلی این کشور 1.5 درصد است که کمترین رقم در منطقه است و پس از آن ایران با نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی 3.1 درصد در رتبه دوم قرار دارد. ترکمنستان با نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی 5.2 درصد در رتبه سوم منطقه قرار دارد.
در عین حال، بحرین به عنوان بدهکارترین کشور منطقه شناخته می شود. نسبت کل بدهی خارجی بحرین به تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2022 به 197.1 درصد خواهد رسید که بیش از هر کشور دیگری در منطقه است.
* بدهی ایران کمتر از متوسط بدهی کشورهای منطقه است
میانگین بدهی کشورهای منطقه به تولید ناخالص داخلی در سال گذشته حدود 47.3 درصد برآورد شده است. بدهی ایران در مقایسه با میانگین منطقه 15 بسیار ناچیز است. کشورهایی مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر، عراق و قطر از نظر بدهی خارجی بسیار از ایران عقب هستند. بر اساس این گزارش، با روی کار آمدن دولت سیزدهم، بدهی خارجی ایران به میزان قابل توجهی کاهش یافت. در سال 2020 نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی به 5.1 درصد رسید. این رقم در سال اول دولت سیزدهم به 3.1 درصد رسید. بدهی خارجی ایران در سال 2022 نسبت به سال 2020 40 درصد کاهش داشته است.
متوسط نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی در دوره 20 ساله 2000 تا 2019، 5.5 درصد بوده است. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که بدهی خارجی ایران در سال جاری کاهش یافته و به 2.9 درصد تولید ناخالص داخلی برسد.
این رقم نشان می دهد که 3 درصد از پایه پولی کشور، بدهی دولت به بانک مرکزی است. از این حیث عمده مطالبات بانک مرکزی ایران از بانک ها است و بدهی دولت به بانک مرکزی بسیار کاهش یافته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که بدهی خارجی بالا در بلندمدت تأثیر منفی بر رشد اقتصادی دارد. تا دولت سیزدهم ارتباط ایران با تمام بانک ها و مؤسسات توسعه ای دنیا قطع بود، زیرا قبلاً وام های کلان گرفته شده بود. از سوی دیگر جریمه هایی وجود داشت که ادامه بازپرداخت این تسهیلات را به چالش تبدیل کرد. در دولت سیزدهم در گام اول مطالبات این نهادها از جمله بدهی به بانک توسعه اسلامی تسویه شد.
* سیزدهمین سیاست متفاوت دولت در قبال کشورهای تورم زا
با افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی، سیاست های پولی در داخل و در راستای سیاست های مالی اجرا می شود و در نتیجه عملکرد سیاست های پولی مختل شده و از اهداف تعیین شده خارج می شود. این وضعیت می تواند پیامدهای منفی برای محیط اقتصاد کلان داشته باشد. بنابراین، بررسی پیامدهای کلان اقتصادی بدهی دولت به بانک مرکزی در ایران نشان می دهد که افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی تأثیر بسزایی بر نسبت کل تقاضای سرمایه گذاری دارد و همچنین نسبت کل تقاضا برای سرمایه گذاری سطح عمومی قیمت ها در هشت سال دولت یازدهم و دوازدهم. همچنین در بلندمدت حدود 10 درصد از تغییرات سطح عمومی قیمت ها و حدود 10 درصد از تغییرات تولید ناخالص داخلی به ازای هر نیروی کار به بدهی دولت مرتبط است. این نتایج نشان می دهد که تئوری مالی سطح قیمت ها در اقتصاد ایران موثر است.
کشورهای در حال توسعه از آنجایی که منابع محدودی دارند، برای جبران کسری بودجه به وام های خارجی وابسته هستند، اما اگر از سرمایه استقراضی به نحو مطلوب استفاده نشود، توسعه اقتصادی محقق نخواهد شد. به این ترتیب تنها کشورهایی با برنامه توسعه مناسب قادر خواهند بود از این منابع حداکثر استفاده را ببرند. کارشناسان معتقدند اگر کشوری از اعتبارات استقراضی خود در راستای سرمایه گذاری های مولد استفاده کند می تواند بدهی های خود را به موقع بازپرداخت کند اما در دولت یازدهم و دوازدهم از این اعتبارات خارجی برای اجرای پروژه ها استفاده نشد.
بسیاری از کشورهای در حال توسعه از بدهی های خارجی زیادی رنج می برند و به همین دلیل با نرخ تورم بالایی روبرو هستند. از سوی دیگر، بسیاری از تحلیلگران در این کشورها نگران هستند که حجم بالای استقراض منجر به کاهش رشد اقتصادی شود. وقتی حجم استقراض خارجی افزایش مییابد، سرمایهگذاران انتظار دارند که دولت در آینده نرخهای مالیاتی را برای پرداخت بدهی خارجی خود افزایش دهد که این امر باعث کاهش سرمایهگذاری خارجی و در نتیجه کاهش رشد اقتصادی میشود. در دهه گذشته، مهمترین اقدامی که منجر به کاهش سرمایهگذاری خارجی در ایران شد، افزایش بدهی دولت و تحریمهای محدودکننده بود. در سه سال گذشته روند جذب سرمایهگذاری خارجی بهتر شده است، زیرا گزارش موسسات مالی نشان میدهد که تحریمهای غرب علیه ایران بیاثر شده است. از سوی دیگر دولت سیزدهم توانست بدهی های خارجی را کاهش دهد.
khabarfarsi به نقل از توژال