اخبار اخبار اقتصادی

دور زدن قوانین اجاره/ افغان‌ها با ترفند جدید به بازار آمده‌اند

تبلیغات بنری


دور زدن قوانین اجاره/ افغان ها با ترفندی جدید وارد بازار شدند

به گزارش مجله توژال؛ بر اساس آمارهای غیررسمی، حدود 6 تا 7 میلیون اتباع خارجی به ویژه افغانستانی در ایران زندگی می کنند که به نظر می رسد نیمی از آنها در تهران باشند.

علی رضا فخری، استاندار تهران چندی پیش گفته بود که ۵۰ درصد از شهروندان کشور در استانداری تهران سکونت دارند که می تواند آسیب های اجتماعی و اقتصادی زیادی را به ساکنان این منطقه وارد کند.

فرشید ایلاتی، کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با خبرنگار تابناک، درباره سکونت اتباع خارجی به ویژه افغانستانی ها گفت: طبق قانون املاک و نظام مسکن که مصوب سال 1393 بود، قرار بود اطلاعات مالکیت ثبت شود. و ذخیره شده، اطلاعات مالکان و استفاده کنندگان از ملک و همچنین اطلاعات مسکن برای افراد در این سامانه است، اما متاسفانه الزامات این قانون آنطور که باید اجرا نمی شود.

وی افزود: بارها دیده‌ایم که فردی که ملکی را اجاره می‌کند فقط با قولنامه و بدون ثبت اطلاعات مسکونی افراد در این سامانه اقدام به معامله کرده است. در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا اگر افراد اطلاعات مسکونی و حتی اطلاعات مربوط به اجاره ملک خود را ثبت نکنند، جرم و مجازات قانونی برای افراد محسوب می شود.

اجاره خانه به افغان ها باید جرم انگاری شود

این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه اقامت اتباع خارجی به ویژه افغانستانی ها در تهران می تواند تبعات اجتماعی زیادی داشته باشد، ادامه داد: در هیچ کجای قانون اقامت اتباع بیگانه بدون ثبت اطلاعات اقامتی آنها وجود نداشت که باید جرم انگاری شود. این زمینه

به گفته ایلاتی، متاسفانه در بسیاری از ساختمان ها افغان ها کارگری می کنند. این در حالی است که نه اطلاعات دقیقی از ورود قانونی یا غیر قانونی آنها به کشور وجود دارد و نه آمار دقیقی از اینکه چه کسانی و با چه شدتی از املاک کشور استفاده می کنند که باید وضعیت اقامت اتباع خارجی به ویژه افغان ها را مشخص کند. در صورت وقوع درگیری یا جنایت، اطلاعات مربوط به این افراد باید در دسترس باشد.

دور زدن قوانین اجاره/ افغان ها با ترفندی جدید وارد بازار شدند

چه باید کرد؟

گشتی در مناطق جنوبی یا حومه تهران برای مقابله با سیل ساکنان افغانستانی کافی است. این سکونتگاه ها شامل اراضی و مناطق شهری است که البته محدود به پایتخت نیست. در این روش قراردادهای اجاره نیز در نظر گرفته شده است که اغلب آنها به صورت غیرقانونی در کشور وجود دارند و گاهاً دارای اسناد هویتی معتبر نیستند، از سوی دیگر، قوانین ایران اجازه معاملات مستقیم با اتباع غیرمجاز افغانستان را نمی دهد با این شخص

این رویه که کاملاً بر اساس ضعف ها و نقص های قانونی ساخته شده است، وجود اتباع غیرمجاز را تسهیل می کند و بر مشکلات این موجودیت می افزاید. از سوی دیگر، اگر تصمیم بر این است که بازگشت افغان های غیرمجاز از ایران در اولویت قرار گیرد، اصلاح این قوانین و تقویت نظارت بر نهادهای نظارتی باید همزمان صورت گیرد تا اثربخشی کامل آن مشاهده شود. ما با شما تماس گرفتیم

تبلیغات بنری