اخبار اخبار سیاسی

دهه آینده متعلق به بریکس است؛ حرکت بر مدار مستقل از تحریم‌ها

تبلیغات بنری


سوتلانا فرومینا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار توژال در مسکو بر اهمیت شانزدهمین نشست سران بریکس در کازان تاکید کرد و افزود: در این زمینه تجارت متقابل بین کشورهای عضو برجام می تواند افزایش چشمگیری داشته باشد.
وی افزود: همکاری در گروه بریکس به دنبال راه‌اندازی ابتکاراتی در زمینه ایجاد زیرساخت جدید پرداخت‌های فرامرزی منطبق با نیازهای شرکت‌کنندگان است و رقابت در بازار مالی بین‌المللی نیز افزایش می‌یابد.

تضمین روابط مالی منصفانه بین کشورهای عضو
این بانوی اقتصادی گفت: طرح توسعه پیشنهادی نظام پرداخت در کشورهای بریکس که بر پرداخت با ارزهای ملی تاکید دارد، راهکاری مطمئن و غیرسیاسی است که به کشورها اجازه می دهد بدون توجه به تحریم ها و تصمیمات یکجانبه کشورهای غربی، مبادلات مالی انجام دهند. .
وی تصریح کرد: طرح های پیشنهادی مبتنی بر فناوری پیشرفته و جامعی است که می تواند روابط مالی عادلانه بین کشورها را تضمین کند.

نقش بریکس در اقتصاد جهانی در حال افزایش است
فرمینا با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران، مصر، امارات، اتیوپی و پادشاهی عربستان سعودی از ابتدای سال 2024 (دی ماه 1402) به گروه بریکس پیوسته اند، گفت: گسترش دامنه جغرافیایی این گروه. تأثیر آن بر اقتصاد جهانی – هم از نظر تولید ناخالص داخلی و هم از نظر حجم تجارت – افزایش خواهد یافت.
وی افزود: متوسط ​​نرخ رشد اقتصادی کشورهای عضو بریکس در سه ماهه دوم سال 2024 با وجود افزایش شوک های کلان اقتصادی 3.1 درصد و رشد اقتصادی کشورهای پیشرو مانند هند 6.7 درصد، چین 4.7 درصد و روسیه است. 4.1 درصد است.
این استاد روس با اشاره به رویکرد مسکو به تجارت گفت: روسیه به تنهایی حجم مبادلات تجاری با کشورهای بریکس را در سال 2023 به 294 میلیارد دلار رسانده که نسبت به سال قبل از آن 2.5 برابر رشد نشان می دهد.

نقش بریکس در اقتصاد جهانی در حال افزایش است
رئیس گروه عملیات جدید و بازارهای مالی جهانی دانشگاه اقتصادی پلخانوف روسیه گفت: با توجه به روند تجارت فرامرزی در جهان که به سمت بازارهای کشورهای در حال توسعه سوق پیدا کرده است، نقش برجام در اقتصاد جهانی در حال افزایش است.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس انتظارات بانک مرکزی روسیه، تجارت داخلی بین اقتصادهای در حال توسعه تا سال 2032 از 26 به 32 درصد خواهد رسید.

روندهای رشد متفاوت برای کشورهای بریکس و اروپا
فرومینا ادامه داد: عکس این موضوع را می توان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا مشاهده کرد که نرخ رشد اقتصادی آنها در سه ماهه دوم سال 2024 اندکی از 0.6 درصد فراتر رفت که بسیار کمتر از میانگین جهانی است.

اقتصاددان روسی: دهه آینده متعلق به گروه BRICS است. حرکت در مداری مستقل از تحریم ها

وی افزود: بر اساس گزارش مرکز آمار اتحادیه اروپا (یورواستات)، تجارت جهانی کالاهای این اتحادیه در سال 2023 کاهش چشمگیری داشت و کشورهای عضو این اتحادیه مجدداً بر بازار داخلی متمرکز شدند.
به گفته وی، در سال 2023، بیشترین سهم صادرات کالاهای اتحادیه اروپا به کشورهای خارج از حوزه یورو به آلمان خواهد رسید که اقتصاد آن در حال رکود است.

بریکس برتری خود را در دهه آینده نشان خواهد داد
این اقتصاددان روسی معتقد است گروه بریکس در دهه آینده با اجرای طرح های نوآورانه خود برتری خود را نشان خواهد داد.
وی خاطرنشان کرد: بر خلاف کشورهای اتحادیه اروپا، حجم مبادلات تجاری بین کشورهای بریکس رو به افزایش است. بر اساس گزارش های بنیاد تحقیقات کنگره روسیه، روند تجارت نه تنها در بین اعضای بریکس، بلکه در خارج از آنها نیز رو به افزایش است.
وی تصریح کرد: بریکس بر بازار جهانی منابع طبیعی نیز مسلط است و بیش از 40 درصد تولید نفت جهانی و حدود 25 درصد صادرات جهانی مواد اولیه را تامین می کند.

ادامه مطلب

روسیه به عنوان رئیس دوره ای بریکس در سال 2024 حدود 250 رویداد را در این چارچوب برنامه ریزی کرده است. مهمترین رویداد، اجلاس بریکس است که از اول تا سوم نوامبر 1403 در کازان روسیه برگزار می شود.
جمهوری اسلامی ایران که از ابتدای سال 2024 به بریکس پیوسته است، برای اولین بار رسماً به عنوان عضو در اجلاس سران این گروه شرکت خواهد کرد.

بر اساس اعلام مدیرکل روابط عمومی دفتر جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان، جناب رئیس جمهور جهت شرکت و سخنرانی در کار، روز سه شنبه 11 آبان 1403 هجری شمسی عازم روسیه خواهند شد. شانزدهمین نشست کشورهای بریکس و بریکس پلاس. قله
وی افزود: رئیس جمهور علاوه بر سخنرانی در اجلاس بریکس، دیدارهای دوجانبه ای با برخی از روسای جمهور شرکت کننده در این اجلاس از جمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و شی جین پینگ رئیس جمهور چین خواهد داشت.
عباسی تایید کرد که دکتر در برخی از جلسات دیگر این اجلاس نیز سخنرانی خواهد کرد.

درباره BRICS
گروه اقتصادهای نوظهور در سال 2006 در حاشیه شصت و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک تاسیس شد. در آن زمان، وزرای خارجه روسیه، برزیل، چین و وزیر دفاع هند نشست ویژه جداگانه ای برای توافق بر سر توسعه همکاری های متنوع در چارچوب چهارگانه برگزار کردند.
اولین اجلاس سران این گروه در سال 2009 در یکاترینبورگ روسیه برگزار شد، زمانی که آنها در بیانیه مشترک نهایی توافق کردند که گفت و گو و همکاری منسجم، فعال، عمل گرایانه، باز و شفاف نه تنها به نفع کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور است، بلکه به توسعه کشورهای در حال توسعه نیز کمک می کند. کشورها و بازارهای نوظهور ایجاد نظم جهانی هماهنگ که صلح پایدار و مشترک را تضمین می کند.
در آن زمان از این گروه به عنوان BRIC (متشکل از حروف اول نام برزیل، روسیه، هند و چین) یاد می شد.
با الحاق جمهوری آفریقای جنوبی در سال 2011، حرف “S” (حرف اول نام آفریقای جنوبی) به کلمه “Brick” اضافه شد.
در اجلاس بریکس که در تابستان 1402 در آفریقای جنوبی برگزار شد، رئیس جمهور سیریل رامافوزا اعلام کرد که اعضای این گروه (متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) تصمیم به پیوستن به آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران و عربستان سعودی. عربستان سعودی و امارات متحده عربی باید به عضویت کامل بریکس دعوت شوند.
سپس رئیس جمهور جدید آرژانتین اعلام کرد که کشورش به این گروه نخواهد پیوست. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه که کشورش ریاست دوره ای گروه بریکس را بر عهده دارد، در پاسخ به سوالی در این باره گفت: ما دعوت نامه آرژانتین را لغو نمی کنیم، این دعوت همچنان باقی است. ما خواهیم دید که توسعه بیشتر برجام چگونه پیش می رود و همکاران آرژانتینی ما در مورد این موضوع چه نتیجه ای خواهند گرفت.
در میان اعضای جدید، مشارکت عربستان سعودی در رویدادهای بریکس حداقل بوده است. به گفته کنستانتین کاساچف، سناتور ارشد شورای فدراسیون روسیه، ریاض همچنان در حال بررسی مشارکت در گروه بریکس است.

دستیار سیاست خارجی ریاست جمهوری روسیه با اشاره به نشست بریکس در کازان گفت: مسکو به موضع خود در خصوص گسترش گروه بریکس در چارچوب کشورهای شریک (نه اعضای جدید) پایبند است و این موضوع در حال بررسی است. ” ترتیب قله بعدی می افتد
یوری اوشاکوف در نشست خبری افزود: ما معتقدیم فرمول کشور شریک در شرایط فعلی بسیار مناسب است.
پیشتر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به درخواست بیش از 30 کشور برای عضویت یا همکاری نزدیک با گروه بریکس، اعلام کرده بود که در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو این گروه تصمیم گرفته شد از پذیرش اعضای جدید خودداری شود. به این گروه
به گفته سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه، BRICS اکنون در حال توسعه استانداردهای یک دسته جدید – کشورهای شریک است. انتظار می رود این استانداردها به همراه فهرستی از کشورهایی که می توانند به این استانداردها تبدیل شوند، برای تصویب توسط رهبران بریکس در اجلاس کازان در اکتبر 2024 ارائه شود.

تبلیغات بنری