اخبار اخبار فرهنگی

دمشق چگونه نجات یافت؟

تبلیغات بنری


به گزارش توژال، فرهنگ مقاومت و مبارزه در برابر هجمه ها و اشغالگری های استکبار جهانی در منطقه غرب آسیا با پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه با تأسیس حزب الله لبنان در منطقه شکل گرفت که در خدمت آن بود. به عنوان موتور محرکه پیروزی انقلاب اسلامی. خط مقدم جنگ علیه صهیونیسم جهانی.

سه دهه از شکل گیری این جنبش مقاومت اسلامی می گذرد از ابتدای دهه نود، سوریه به عنوان یکی از مهم ترین کشورهای محور مقاومت، در معرض تهاجم گروه های تکفیری و تروریستی مانند داعش قرار گرفته است. که توسط قدرت های غربی حمایت می شوند. و متحدان منطقه ای آنها.

حقیقت این است که هدف اولیه محور شرارت غرب به رهبری آمریکا تضعیف محور مقاومت اسلامی با تجزیه سوریه به عنوان یکی از مهمترین اقدامات برای رسیدن به این هدف شوم بود.

در این میان جمهوری اسلامی ایران به عنوان رهبر محور مقاومت اسلامی در منطقه متوجه این نیت شوم دشمن شد و به همین دلیل وارد این درگیری در سوریه شد و با مقابله با آن سعی در خنثی کردن آن داشت.

به مناسبت گرامیداشت «روز مقاومت اسلامی» به برخی از اقدامات و ابتکارات ایران و رهبران دلیر آن همچون حاج قاسم سلیمانی و حاج حسین الحمدانی و لشکرکشی‌های آنان علیه تکفیری‌ها و سلفی‌ها اشاره می‌کنیم. جلوگیری از سقوط دمشق:

نگاه جمهوری اسلامی ایران به بحران سوریه بر این اساس استوار بود که جبهه ضد سوریه با بهره برداری از موج موسوم به بهار عربی و برافروختن جنگی گسترده در صدد براندازی نظام این کشور است. و رژیمی را جایگزین آن کنید که همسو با سیاست های غرب است و مهمتر از همه خارج از جنبش مقاومت است. به همین دلیل ایران بر اساس تصمیماتی که در بالاترین سطوح کشور گرفته شد، با حضور سپاه پاسداران و تمرکز نیروی قدس، برای دفاع از بشار اسد و مبارزه با جبهه گسترده ارتش، وارد این نبرد شد. نیروهای رژیم تروریسم

تشکیل کانون هماهنگی حضرت زینب(س).

اولین اقدام ایران پس از حضور میدانی در غوطه شرقی، ایجاد کمپ بود. قرارگاه به عنوان ستاد فرماندهی، هماهنگی و هدایت امور رزمی، اطلاعاتی و عملیاتی منطقه را با حضور نیروهای مختلف بر عهده داشت. به همین منظور در اردیبهشت 1392 قرارگاه حضرت زینب (سلام الله علیها) در جنوب دمشق تشکیل شد که ابتدا حاج حیدر و سپس سردار رحیم اقدم (ابوالحسین) رهبری آن را بر عهده داشتند.

چگونه دمشق را نجات دادی؟سردار اقدم در کنار حاج قاسم سلیمانی

در مرحله بعد کار شناسایی و جمع آوری اطلاعات از وضعیت منطقه و آرایش نیروهای مسلح آغاز شد و همزمان کار سازماندهی نیروهای داخلی و خارجی شکل گرفت.

بسیج نیروهای مردمی در قالب طرح دفاع ملی

نیروهای محلی شامل ارتش سوریه است که هرگونه عملیات میدانی را با هماهنگی کل ارتش و تیم های حاضر در منطقه انجام می دهد. تشکیل نیروهای مردمی موسوم به نیروی دفاع ملی (قوط الذفان الوطنی) از دیگر اقداماتی بود که با تلاش شهید حسین الحمدانی انجام شد. فرمانده سپاه پاسداران ایران در سوریه در آن زمان مشغول بسیج، سازماندهی و آموزش نیروهای داوطلب سوری بود.

به گفته سردار جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بیش از 50 هزار سوری در استان های مختلف در قالب نیروهای دفاع ملی یا بسیج سوریه سازماندهی شده اند که در کنار ارتش علیه نظام فعالیت می کنند. . آنها حملات وقیحانه کشورهای منطقه ای و خارجی را متوقف کرده اند

سازماندهی نیروهای مقاومت خارجی

در زمینه نیروهای خارجی، مهم ترین نیروهای شرکت کننده در عملیات های اطراف دمشق، حزب الله، فاطمیون افغان، حیدریون عراق و زینبیون پاکستانی بودند که توسط سپاه قدس سازماندهی شده بودند. این نیروها در عملیات های مختلف نقش عمده ای داشتند و شهدای زیادی در راه دفاع از حرم دادند.

جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اقدامات مستشاری و پشتیبانی نظامی، در مقابله با عملیات روانی دشمن در سوریه فعالیت‌های عمده‌ای انجام داده است. به ویژه در سال های اولیه بحران که هجوم تبلیغاتی رسانه های متخاصم به اوج خود رسید و رژیم بارها در آستانه فروپاشی قرار گرفت.

مهمترین دستاورد ایران به ویژه شخص شهید سرلشکر حاج قاسم سلیمانی در این میدان سخت، بالا بردن روحیه مردم سوریه به ویژه مسئولان نظام بود. بدین ترتیب اعتماد به نفس خود را بازیافتند و توانستند در مقابل موج روانی نظامی دشمن مقاومت کنند.

طراحی عملیات آزادسازی اولویت دار در غوطه شرقی

در نهایت در مرحله پایانی عملیات هوشمند برای آزادسازی و ایمن سازی منطقه طراحی و اجرا شد که در ادامه به مهمترین آنها می پردازیم.

به همین منظور مناطق مختلف درگیری تقسیم شد و البته اطراف دمشق و به ویژه غوطه شرقی که مناطق اصلی آن به تصرف گروه های تروریستی از جمله ارتش اسلام و جبهه النصره درآمده بود، از اولویت ویژه ای برخوردار بود.

دلیل این اولویت، نزدیکی غوطه شرقی به دمشق و ضعف پایتخت است. خطوط ارتباطی به ویژه جاده فرودگاه دمشق در این منطقه قرار دارد و به دلیل حضور تروریست ها ناامن شده است. این امر برای ایران اهمیت راهبردی داشت که ساده ترین و سریع ترین راه ارتباطی با سوریه در فرودگاه و پروازها محسوب می شود.

بر این اساس، از ابتدا پاکسازی و برقراری امنیت جاده فرودگاه بین‌المللی دمشق در دستور کار ایران قرار گرفت و با همکاری ارتش کشور، عملیات در اواخر سال 1390 یعنی چند ماه پس از بحران آغاز شد.

نفوذ تروریست ها عمدتاً از منطقه عدرا بود که ارتش سوریه با کمک سپاه پاسداران ایران و حزب الله با نصب دوربین های حرارتی تحرکات آنها را کنترل و با نصب کمین های انفجاری حملات شدیدی را به سمت آنها انجام داد.

یگان‌های عملیاتی شامل گارد ریاست‌جمهوری، لشکر چهارم و یگان‌هایی از هوانوردی ارتش سوریه به‌علاوه نیروهای مقاومت مانند حزب‌الله، فاطمیون و حیدریون بودند.

عملیات برای آزادسازی مجاورت فرودگاه و مناطق غوطه شرقی در سال 2013 ادامه یافت و در آوریل 2013 عملیات غوطه از السیکه تا شبعا و مناطقی که شامل الصقریه، میدا، النشابیه، مرج الل بود آغاز شد. -فرودگاه نظامی سلطان، نولا و دیرالدریه. الاصافیر، حرستا و شبعا آزاد شدند. سرانجام در مرحله آخر ملیحه آزاد شد و آن را به آخرین مقر تروریست ها در نزدیکی جاده فرودگاه و بزرگراه زینبیه تبدیل کرد.

پل زدن بر سد دشمن با نگاه راهبردی حاج قاسم

نکته دیگری که از دید تیزبین سپاه قدس و سردار فهیم آن شهید قاسم سلیمانی دور نمانده بود که مانع وسیعی است که از شرق و جنوب از طریق عراق و اردن در دست تروریست ها بود. در مقابل تروریست ها تحرکات نیروها و انتقال سلاح و مهمات. بستن این مانع طرحی راهبردی و کلان برای تضعیف و محاصره گروه های مسلح تلقی می شد که در عملیات های اولیه در مناطقی مانند العتیبه در شرق دمشق با موفقیت اجرا شد.

ضرورت دفاع از حرم حضرت زینب (سلام الله علیها)

موضوع دیگری که در نگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران نسبت به دمشق، غوطه شرقی و غربی به طور خاص مطرح شد، وجود حرم حضرت زینب (سلام الله علیها) در جنوب دمشق است که در معرض حملات و تهدیدهای تروریستی قرار گرفت. . گروه ها از ابتدای بحران.

این امامزاده چندین بار مورد حمله خمپاره و بمب گذاران انتحاری قرار گرفت که منجر به آسیب دیدن برخی از قسمت های حرم شد. یکی از این حملات در 28 ژوئیه 2012 رخ داد که طی آن انس الرومانی، رئیس امور اداری حرم به شهادت رسید و تعدادی دیگر مجروح شدند.

از این رو، حفظ و دفاع از حرم زینبیه به عنوان نماد و حرم مقدس شیعیان، از دیگر دلایلی بود که حضور و حمایت رژیم سوریه به ویژه در اطراف دمشق را به یک ضرورت در نگاه راهبردی این کشور تبدیل کرد. جمهوری اسلامی. از ایران. از این رو عنوان مدافعان حرم وارد ادبیات مقاومت شد.

خنثی سازی طرح سقوط دمشق توسط آمریکایی ها و اسرائیلی ها

سردار فلاح زاده; معاون هماهنگ کننده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که فرمانده میدانی در سوریه بود در خاطرات خود گفت:

وقتی دشمن از مرکز، یعنی سقوط دمشق ناامید شد، به سمت جنوب رفت. آمریکایی ها با کمک اسرائیلی ها قصد داشتند عملیاتی به شکل H انجام دهند تا جنبش و شهرها را یکی یکی از دو طرف تصرف کنند و تا دمشق پیشروی کنند و به نیروهای النصره و حامیان تروریست بپیوندند. همین امر باعث سقوط این گروه در غوطه شرقی و غربی و دمشق شد

حزب الله و قرارگاه سیده زینب در جنوب به کمک ارتش رفتند و مشغول دفاع و جلوگیری از سقوط بیشتر شهرهای استان های درعا، قنیطره و سویدا بودند، اما این کافی نبود. آنها باید به گروه های تروریستی حمله می کردند و آنها را مجبور به عقب نشینی می کردند.

از این رو قبل از عملیات در زمستان 1393 به همراه حاج قاسم با چند نفر از رهبران حزب الله و بچه هایمان به جنوب رفتیم و به جایی رسیدیم که دو طرف آن تپه هایی بود.

حاج قاسم گفت: این بلندی ها را می بینی؟ ارتفاعات در این سمت مانند ارتفاعات الرکابیه و ارتفاعات آن طرف مانند ارتفاعات علی جرحید (مرتبط با عملیات فتح المبین) باقی می مانند. الحاج گفت: اگر از این ارتفاعات جنوبی به آن ارتفاعات برسند، دمشق سقوط می کند! ما باید این ارتفاعات را بگیریم و دشمن را دفع کنیم. الحج تدبیری اندیشید که طی دو عملیات تهاجمی، دشمن برای همیشه عقب رانده و متوقف شود.

منبع:

شهیدی، فرزان، غوطه شرقی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، تهران 1402، ص 127، 128، 129، 137، 139، 140.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال