اخبار اخبار اقتصادی

دلیل اصلی افزایش قیمت دلار در بازار چیست

تبلیغات بنری


دلیل اصلی افزایش قیمت دلار در بازار چیست؟

به گزارش مجله توژال؛ افزایش تنش‌های سیاسی و نظامی خاورمیانه را فراگرفته است، در حالی که اقتصاد ایران قبلاً از بحران‌های مختلف رنج برده است. این بحران ها به حدی رسید که نرخ رشد سالانه در دهه 90 به طور متوسط ​​حدود صفر درصد بود، به طوری که بسیاری آن دوره را یک دهه گمشده برای کشور توصیف کردند. اکنون اقتصاد ایران که دوران خوبی را پشت سر نگذاشته است، در بیم و امید آتش گرفتن جنگ اسرائیل در منطقه به سر می برد و هر اختلافی که بین ایران و اسرائیل رخ می دهد به سرعت آثار خود را در برخی شاخص های کلان اقتصادی به ویژه نشان می دهد. نرخ ارز

کامران نادری کارشناس حوزه پولی و بانکی با اشاره به فروش نفت ایران در ماه های گذشته به خبرآنلاین گفت: درست است که کشور ما در معرض تحریم های اقتصادی است اما در عین حال نباید فراموش کرد. که با کنار گذاشتن سیاست «فشار حداکثری» واشنگتن، این فرصت را برای اقتصاد کشورمان فراهم کرده است تا یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز بفروشد. این وضعیت در بیشتر سال‌های نخست‌وزیری وجود داشت و الان هم همین روال ادامه دارد.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) در خصوص قیمت نفت در بازارهای جهانی افزود: فروش روزانه یک و نیم میلیون بشکه نفت به چین (تنها مشتری کشورمان) به معنای درآمد سالانه است. فروش 35 میلیارد دلاری «اگر تحریم نبودیم این رقم بیشتر بود، اما تاکنون این رقم زیاد است و سیاستگذاران کشور با پمپاژ این منابع به بازار، توانسته‌اند از مبادله جلوگیری کنند.» نرخ تا حدی افزایش یافته است.»

النادری ضمن اظهار بی اطلاعی از هزینه های دور زدن ممنوعیت، خاطرنشان کرد: درآمد خالص فروش نفت را باید از مسئولان آن استعلام کرد، زیرا من هم این را می دانم. با تمام این اوصاف گفته می شود تا 10 میلیارد دلار از 35 میلیارد دلار درآمد نفتی، هزینه دور زدن تحریم ها است.

این کارشناس اقتصادی پولی و بانکی ادامه داد: البته نباید خوش بین بود و این تصور نادرست ایجاد کرد که چون نفت می فروشیم و درآمد ارزی داریم همیشه می توانیم همه شوک ها را کنترل و مدیریت کنیم. در گذشته بارها دیده‌ایم که برخی شوک‌ها آنقدر بزرگ و قوی هستند که امکان مدیریت آن‌ها توسط سیاست‌گذار از بین رفته و قیمت‌ها به‌طور فزاینده‌ای افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: این روزها پس از عملیات صدیق دو، قیمت هر دلار آمریکا همچنان بیش از 62 هزار تومان است، در اولین عملیات، پس از چند روز، هر دلار به قیمت 60 هزار تومان بازگشت تومان است، اما پس از عمل دوم، قیمت ها هنوز به سطح قبلی بازنگشته است.

ندری در مورد میزان توانایی اقتصاد برای مقاومت در برابر رکود و فشارها، پاسخ داد: شما نمی توانید پایانی برای این موضوع تصور کنید. در هر شرایطی، بالاخره اقتصادی است که در حال تزلزل است، و تولیدی که هر لحظه در حال تغییر است. آنچه در این بحران ها از دست رفته، رفاه عمومی مردم کشور و کیفیت زندگی 85 میلیون ایرانی است. در غیر این صورت، یک اقتصاد ضعیف و ناکارآمد می‌تواند به حیات خود ادامه دهد.»

به گفته وی، بحران فعلی کشور این است که برنامه های توسعه ای بزرگتر از ظرفیت های مدیریتی و حاکمیتی موجود است که منجر به اتلاف منابع نیز می شود.

وی نسبت به نزدیک شدن قیمت هر دلار در سامانه نما هشدار داد: اگرچه کاهش فاصله ارز بازار آزاد با سامانه نما به معنای کاهش رانت فعلی است، اما در عین حال می‌تواند منجر به بهبود برخی موارد شود. ” شاخص ها، نباید فراموش کرد که وقتی نرخ ارز در رژیم نیما بالا باشد، تورم مصرف کننده نیز افزایش می یابد. وی افزود: متاسفانه به نظر نمی رسد دولت چهاردهم برنامه ای برای مهار تورم یا جبران تبعات آن داشته باشد.

دلیل اصلی افزایش قیمت دلار در بازار چیست؟

کامران ندری کارشناس حوزه پولی و بانکی دلیل اصلی نوسانات قیمت ارز در بازار را چه می داند؟

ندیری هشدار داد: همان طور که گفتم پس از عملیات صدیق 1، قیمت دلار به سرعت به 60 هزار تومان (قیمت قبل از اجرای عملیات) بازگشت، اما در حال حاضر پس از عبور از صدیق 2، هر دلار همچنان بیشتر است. گرانی بیش از 62 هزار تومان به نظر من عامل اصلی این است که اسراییل به وعده صادق دو پاسخ نداد و با تاخیر در پاسخ، اقتصاد را در هاله ای از ابهام نگه داشت. /ایسکا

تبلیغات بنری