اخبار اخبار سیاسی

دقیقه‌شمار «خودکشی» در جهان؛ هر ۱۱ دقیقه، یک نفر

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال. بر اساس گزارش انجمن خانواده درمانی ایران، 90 درصد افرادی که دست به خودکشی می زنند، سابقه اختلال روانی دارند و زمانی که فردی به دلیل افسردگی راهی برای بهبود زندگی خود نمی یابد و درد و رنج زیادی را متحمل می شود، دست به خودکشی می زند. و به خودش فکر میکنه ویرانی تنها راه فرار است.

از سوی دیگر، بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت، علت 58 تا 60 درصد از اقدام به خودکشی، اختلال افسردگی است. در جامعه افزایش می یابد که 60 درصد افراد مبتلا به افسردگی در معرض خطر خودکشی هستند.

این در حالی است که سال گذشته سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که سالانه بیش از 700 هزار نفر در سراسر جهان خودکشی می کنند، یعنی هر 11 دقیقه یک مرگ خودساخته رخ می دهد.

در مورد ایران نیز آمارها حاکی از مرگ 4000 نفر در سال است که سردار سعید منتظرالمهدی معاون فرهنگی و اجتماعی فرجه در آخرین اظهارات خود اعلام کرد که خودکشی یک رفتار مرگبار و یکی از وحشتناک ترین رفتارهای انسانی در آن است. فردی که از تعقیب عمدی جان خود و پایان دادن به زندگی خود می آید و نتیجه این اقدام ویرانگر در کشور ما مرگ سالانه بیش از 4000 نفر و صدمات شدید 10 تا 20 برابر شدیدتر است.

«تغییر روایت خودکشی»

صحبت در مورد غم و اندوه احساسات را آزاد می کند و کمک به مردم را ممکن می کند

در این رابطه، حمید یعقوبی رئیس انجمن علمی پیشگیری از خودکشی در ایران به مناسبت روز جهانی پیشگیری از خودکشی در گفت و گو با توژال. تحلیل وضعیت خودکشی در ایران و جهان و راه های پیشگیری از این اقدام.

وی ضمن اشاره به اینکه انجمن بین المللی پیشگیری از خودکشی سالانه شعاری را در 10 سپتامبر به مناسبت روز جهانی پیشگیری از خودکشی اعلام می کند، به مجله توژال گفت: با توجه به اهمیت موضوع، این انجمن از سال 2024 تا 2026 موضوع را فراخوانی می کند. “روایت.” “. “تغییر در مورد خودکشی و صحبت در مورد خودکشی.” دلیل نامگذاری این شعار برای سه سال متوالی این است که افرادی که افکار خودکشی دارند معمولا از ترس سرزنش دیگران با اطرافیان خود صحبت نمی کنند و همین امر ممکن است به قیمت خودکشی و پایان دادن به زندگی آنها تمام شود. این در حالی است که تحقیقات نشان می دهد که صحبت در مورد غم نه تنها احساسات را کاهش می دهد، بلکه پتانسیل کمک به افراد را نیز ارائه می دهد.

وی ادامه داد: صحبت به این صورت باعث آرامش فرد و تسکین درد او می شود و اطرافیان متوجه افکار خودکشی او می شوند. متأسفانه صحبت از خودکشی در جوامع مختلف دشوار است.

“خودکشی” و صحبت در مورد آن ممنوع است

الیعقوبی صحبت در مورد خودکشی را نوعی تابو توصیف کرد و گفت: مردم به طور کلی بیشتر به عزت جسمانی اهمیت می دهند تا شکوه روحی. شکوه ذهنی از نظر مردم مساوی است با شکایت و ناله و سستی. از سوی دیگر، گفت و گو و بیان آمار و حتی گفت و گوی بین خانواده ها نوعی «تابو» در بین مدیران و مسئولان کشورهاست، به این معنا که اگر جوانی در خانواده ای دست به خودکشی بزند، خانواده و نزدیکان آن را اعلام می کنند. یکی دیگر از دلایل مرگ او.

وی تصریح کرد: خودکشی دلایل مختلفی دارد که بخشی از آن به مسائل اجتماعی و اقتصادی برمی گردد، برخی از آن ها به دلیل مسائل جهانی، تعاملات و نوع نگاه مردم به زندگی و به دنبال آن کاهش تاب آوری افراد است. برخی از آنها به دلیل مسائل جهانی، تعاملات و نوع نگاه افراد به زندگی و به دنبال آن کاهش تاب آوری افراد و برخی به دلیل علل خودکشی است. که ناشی از کمالیسم در جامعه ایران است

رئیس انجمن علمی پیشگیری از خودکشی در ایران با بیان اینکه خودکشی در همه کشورها «تابو» تلقی می‌شود، گفت: آمار خودکشی در دنیا همیشه دست کم گرفته می‌شود تعداد اعلام شد زیرا خانواده ها نیز دوست ندارند دلیل مرگ یکی از عزیزان را اعلام کنند.

روند خودکشی در جهان کاهش یافته است

60 درصد افرادی که دست به خودکشی می زنند زیر 50 سال سن دارند

به گفته وی، بر اساس آمارهای جهانی از هر 100 هزار نفر در جهان 9 نفر خودکشی می کنند، یعنی در 20 سال گذشته از هر 100 هزار نفر 13 نفر، یعنی به طور متوسط ​​نرخ خودکشی در جهان رو به کاهش است. . به طور کلی میزان خودکشی در ایران کمتر از میانگین جهانی است.

یعقوبی از نظر میانگین سنی با اشاره به آمارهای جهانی اعلام کرد: 60 درصد از کسانی که بر اثر خودکشی جان خود را از دست می دهند زیر 50 سال هستند که این رقم در ایران بیشتر است. وی ادامه داد: در ایران طبق آخرین آمار رسمی منتشر شده. در حال حاضر از هر 100 هزار نفر 7 نفر دست به خودکشی می زنند و بر اساس آخرین آمار، خودکشی باعث مرگ و میر مردان بیشتر از زنان می شود.

چند درصد از خودکشی ها منجر به مرگ می شود؟

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد از موارد خودکشی منجر به مرگ می شود؟ وی بیان کرد: طبق آمار بین المللی معمولا 5 درصد اقدام به خودکشی منجر به مرگ می شود و به ازای هر مورد خودکشی 20 اقدام به خودکشی رخ می دهد. یعنی میزان خودکشی 20 برابر مرگ و میر است و خوشبختانه بسیاری از آنها نجات پیدا کردند. از سوی دیگر، یک عامل خطر قوی برای پیش‌بینی خودکشی، سابقه قبلی خودکشی است، زیرا اگر فردی یک بار خودکشی کرده باشد، احتمال خودکشی مجدد بیشتر از فردی است که هرگز خودکشی نکرده است. در این راستا، سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت در کشورهای مختلف به شدت توصیه می‌کنند که افرادی که «اقدام به خودکشی کرده‌اند و زنده مانده‌اند» پیگیری شود.

رئیس جامعه علمی پیشگیری از خودکشی در بخشی دیگر از سخنان خود به تشریح اقدامات نهادهای مختلف برای کاهش خودکشی پرداخت و گفت: وزارت بهداشت برنامه ملی پیشگیری از خودکشی را با 6 راهکار تدوین و به وزارت بهداشت ابلاغ کرد. دانشگاه های علوم پزشکی برای اجرای آن به نتیجه ای عمل نکردند، زیرا آمارها حاکی از افزایش موارد خودکشی در کشور است.

توصیه به «پزشکیان» برای کاهش پیشگیری از خودکشی

یعقوبی از اجرای برنامه های پیشگیری از خودکشی در ایران انتقاد کرد و گفت: خودکشی یک پدیده چندوجهی و چند عاملی در ایران است. خودکشی جنبه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارد و وزارت اقتصاد، وزارت نفت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت رفاه، وزارت صمت، وزارت امور خارجه، نهادهای فرهنگی و دیگران با آن مبارزه می کنند. ما باید با هم کار کنیم. در این میان با توجه به شرایط کنونی کشور باید گفت که اگر دکتر مشیدیان بتواند با این فرمان پیش برود و با تامین سرمایه اجتماعی دولت ایران و اعتماد در سطح بین الملل، موجب پیشرفت خواهد شد. برای سرمایه گذاری و اقتصاد در ایران می توان تا دو سه سال آینده میزان خودکشی را در ایران کاهش داد که خوش بینانه است.

نقشه راه مبارزه با خودکشی؛ ایجاد اداره اجتماعی در دولت و تلاش جدی برای اجرای برنامه ملی

وی در همین راستا نقشه راه کنترل خودکشی در کشور را ارائه کرد و افزود: ابتدا باید طی چند سال میزان خودکشی تثبیت شود تا در سال های آینده شاهد کاهش آن باشیم. سپس در سطح ملی، وزارتخانه ها باید بر اساس کاهش عوامل خطر، مأموریت خود را مشخص کنند و مسئولان به جای رفع مشکل، به فکر راه حل باشند. همچنین در این راستا رئیس جمهور باید با تعیین معاون اجتماعی بر کار کلیه نهادهای مسئول در حوزه آسیب های اجتماعی در ایران نظارت داشته باشد. در این صورت معاونت می تواند با تدوین برنامه ملی پیشگیری از خودکشی موضوع را به طور جدی در دستور کار نهادی قرار دهد.

الیعقوبی با اشاره به اینکه در نظریه های مدرن خودکشی بر وابستگی اجتماعی تاکید شده است، تنهایی را یکی از عوامل خودکشی دانست و بر افزایش روابط اجتماعی و خانوادگی بین خانواده ها تاکید کرد.

نشانه های خودکشی

وی در ادامه به تشریح نشانه های خودکشی در افراد پرداخت و افزود: هرکس قصد خودکشی دارد مستقیم یا غیرمستقیم این موضوع را اعلام می کند. نشانه های خودکشی به چهار دسته تقسیم می شوند: نشانه های کلامی مستقیم، نشانه های کلامی غیرمستقیم، نشانه های موقعیتی و نشانه های رفتاری. شخص از طریق سیگنال های کلامی مستقیم هدف خود را بیان می کند که می خواهد خود را بکشد. در این حالت معمولاً اطرافیان یک ایده دارند، چنین افرادی به دنبال جلب توجه هستند. در حالی که این باور نادرست است. در سیگنال‌های کلامی غیرمستقیم، که معمولاً تشخیص آنها دشوار است، فرد از عباراتی مانند «دیگر لازم نیست نگران من باشید» استفاده می‌کند. در علائم موقعیتی، افراد ممکن است در وضعیتی مانند ورشکستگی اقتصادی نیز قرار داشته باشند که فرد را وادار به خودکشی می کند.

رئیس انجمن علمی پیشگیری از خودکشی ایران با اشاره به علائم رفتاری گفت: افرادی که قصد خودکشی دارند رفتارشان بوی خودکشی می دهد. مانند جوانی که وصیت نامه خود را می نویسد یا وصیت نامه خود را بازنویسی می کند یا دارایی های زندگی خود را می بخشد. ناگهان مذهبی یا غیر مذهبی می شوید.

الیعقوبی با بیان اینکه می توان از خودکشی پیشگیری کرد، تاکید کرد: در صورت مشاهده یکی از علائم ذکر شده در اطرافیان، باید از تکنیک بتا (بپرس، تشویق و اشاره) استفاده شود، به این معنا که اگر فرد این علائم را در کسی که دارد، اقوام یا دوستان شما باید ابتدا با آن شخص صحبت کنند و از او بخواهید که ناراحتی خود را بیان کند و وقتی دیدید که فرد واقعاً قصد خودکشی دارد، او را تشویق کنید که از دیگران کمک بگیرد و به روانپزشک ارجاع دهد. اگر مطمئن هستید که فرد برنامه ای برای خودکشی دارد اما علاقه ای به صحبت با کسی یا کمک گرفتن از کسی ندارد، می توانید با سامانه اورژانس اجتماعی 123 تماس بگیرید.

سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران وی همچنین با اشاره به اینکه خودکشی منحصر به ایران نیست، به مجله توژال گفت: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت در سال گذشته حدود 700 هزار خودکشی در جهان رخ داده است که البته میزان خودکشی در ایران بسیار کمتر از سال گذشته است. در جهان و در سایر کشورها این نرخ به طور کلی در حال افزایش است.

این عضو شورای موسس انجمن علمی پیشگیری از خودکشی در ایران با اشاره به اینکه خودکشی یک پدیده جهانی است، وضعیت اختلالات روانی در ایران و تاثیر آن بر میزان خودکشی را مورد بحث و بررسی قرار داد و توضیح داد: بحران ها همیشه منجر به تشدید شرایط روانی می شود. اختلالات و اعتیاد، و هر چه بیشتر طول بکشد، چنین عواقبی بیشتر است. ایران طی چند سال گذشته دچار بحران‌های مختلفی از جمله سیل، بحران اقتصادی، ویروس کرونا و غیره بوده است و این ممکن است یکی از مواردی باشد که بر گرایش مردم به خودکشی تأثیر می‌گذارد.

موسویچلک در این خصوص ضمن انتقاد از نبود برنامه جامع پیشگیری از خودکشی که بر اساس آن همه سازمان ها پای کار بیایند و وظایف، گروه هدف، روند اجرا و شاخص های ارزیابی مشخص باشد، گفت: اگرچه در چند سال گذشته سال‌ها طرحی به نام «بتا» در وزارت بهداشت وجود داشت که او نوشت، اما با رفتن مسئولان تحت الشعاع قرار گرفت. اما به طور کلی فقدان برنامه نباید جامعه را از پیشگیری از خودکشی منصرف کند. به طور کلی اقدامات متعددی در سطح جامعه باید برای پیشگیری از خودکشی در نظر گرفته شود که شامل آموزش مهارت های زندگی، مداخله در بحران، تاب آوری، خودمراقبتی و غیره می شود.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ادامه داد: دوره های آموزشی ارائه شده در حوزه پیشگیری باید متناسب با عموم، محیط هر منطقه، شرایط فرهنگی و خرده فرهنگ ها، جذاب، متنوع و متناسب با محیط هر منطقه باشد. مستمر، پایدار و جامع. علاوه بر اقدامات پیشگیرانه، باید مهارت های شاد زیستن، مسئولیت پذیری و مشارکت را افزایش داد.

موسویچلاک در پایان به معرفی سامانه های تلفنی اورژانس اجتماعی، مشاوره و خدمات روانشناختی به دانش آموزان و والدین در راستای مبارزه با خودکشی پرداخت و افزود: خطوط تلفن 123 و 1570 از جمله سامانه های تلفنی است که مردم در صورت بروز مشکل یا موقعیت مشکوک می توانند با آنها تماس بگیرند. بهش میگن خودکشی

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال