اخبار اخبار سیاسی

دست‌یابی دانشمندان به راه حلی برای جلوگیری از اوردوز

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال. ایالات متحده از یک اپیدمی مرگبار مواد افیونی رنج می برد که می تواند تا سال 2029 میلیون ها نفر را در این کشور بکشد.

در حال حاضر، یک پیشرفت جدید در درمان های اوردوز می تواند یک استراتژی جدید برای سیستم اورژانس بهداشت عمومی ارائه دهد.

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه استنفورد و دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس انجام شد، داروی جدیدی به نام ترکیب 368 را معرفی کرد که به نظر می‌رسد به طور قابل توجهی اثرات نجات‌بخش نالوکسان را در موش‌ها افزایش می‌دهد.

نالوکسان (Naloxone) دارویی است که برای جلوگیری از عوارض داروها استفاده می شود و به ویژه در موارد مصرف بیش از حد دارو استفاده می شود.

نالوکسان، با نام تجاری نارکان، یکی از رایج ترین و موثرترین درمان های مصرف بیش از حد مواد افیونی است که امروزه بدون نسخه در ایالات متحده موجود است. همچنین یک اپیوئید است، اما به جای فعال کردن گیرنده های مغز، نخاع و سیستم عصبی محیطی، گیرنده ها را غیرفعال می کند.

اگرچه می توان از این دارو به صورت داخل بینی استفاده کرد، اما در مسدود کردن این گیرنده ها بسیار موفق است، اما آنها را فقط به مدت دو ساعت غیرفعال می کند. در همین حال، فنتانیل می تواند تا 8 ساعت در جریان خون باقی بماند.

اکنون “ترکیب 368” ممکن است راه حلی باشد که دانشمندان به دنبال آن بوده اند.

این دارو در شرایط آزمایشگاهی مهار نالوکسان از گیرنده های مواد افیونی را در سلول های انسانی 7.6 برابر افزایش داد. همچنین اتصال نالوکسان به این گیرنده ها را 10 برابر بیشتر نگه می دارد.

سوزروتا ماجومدار، متخصص بیهوشی از دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، می گوید بسیاری از افرادی که بیش از حد مواد افیونی مصرف می کنند، قبل از اینکه از خطر خارج شوند، به بیش از یک دوز نالوکسان نیاز دارند.

این مطالعه اثبات این مفهوم است که ما می‌توانیم با ترکیب آن با مولکولی که بر پاسخ‌های گیرنده‌های مواد افیونی تأثیر می‌گذارد، نالوکسان را بهتر، ماندگارتر و مؤثرتر کنیم.

پس از جست و جوی محققان برای یافتن ترکیباتی که می توانند به مکان های جایگزین در گیرنده های مواد افیونی بدن متصل شوند، ترکیب 368 در استخری از 4.5 میلیارد مولکول پیدا شد.

تیم دانشمندان با استفاده از یک میکروسکوپ الکترونی ویژه نشان دادند که این ترکیب به یک مکان گیرنده در کنار نالوکسان متصل می شود تا گیرنده مواد افیونی را تثبیت و غیرفعال کند.

نویسندگان این مطالعه به رهبری ایوان اوبراین، بیوشیمیدان در دانشگاه استنفورد، توضیح می‌دهند که ترکیب 368 در ترکیب با دوزهای پایین نالوکسان برای معکوس کردن و جلوگیری از اثرات مرگبار مورفین و فنتانیل، مانند کند شدن شدید تنفس، عمل می‌کند.

ترکیب 368 وقتی به تنهایی به موش‌های زنده‌ای که مورفین با دوز بالا دریافت می‌کردند، تأثیر معنی‌داری نداشت، اما وقتی با نالوکسان با دوز پایین ترکیب شد و به موش‌ها تزریق شد، افسردگی تنفسی ناشی از مورفین به متوسط ​​کاهش یافت.

اما وقتی صحبت از فنتانیل می شود، که 100 برابر قوی تر از مورفین است، به نظر می رسد که این دارو بسیار قوی تر عمل می کند.

نویسندگان این مطالعه به این نتیجه رسیدند که: صرف نظر از دوز تجویز شده نالوکسان، درمان با ترکیب 368 به طور قابل توجهی توانایی نالوکسان را در معکوس کردن اثرات ناشی از فنتانیل افزایش داد.

باید دید آیا این ترکیب در مورد مواد افیونی مختلط کاربرد دارد یا خیر. اخیراً دانشمندان کشف کرده اند که داروهایی که در خیابان های ایالات متحده فروخته می شود حاوی ترکیبی از فنتانیل، هروئین و یک مسکن غیرافیونی به نام زایلازین است که برای اسب ها تجویز می شود.

هنگامی که زایلازین و فنتانیل با هم استفاده می شوند، خطر مصرف بیش از حد را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند.

«ترکیب ۳۶۸» هنوز روی انسان آزمایش نشده است و باید منتظر باشیم تا نتایج آزمایشات آن بر روی انسان را ببینیم.

کاترین کیهیل، نوروفارماکولوژیست از دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس که در این مطالعه شرکت نداشت، می‌گوید: این یک پیشرفت و پیشرفت مهم در جستجوی راه‌حل‌هایی برای بحران مواد افیونی است.

این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال