اخبار اخبار جهان

دانلود عکس/ قدیمی‌ترین مساجد جهان

تبلیغات بنری


از مسجد جامع و مسجد النبی در عربستان سعودی تا مسجد بزرگ شیان در آسیا، کاوش در قدیمی‌ترین مساجد جهان، بینش‌های ارزشمندی را در مورد آثار تاریخی و فرهنگی جوامع اولیه اسلامی ارائه می‌دهد. این سازه های مقدس گواهی بر روحیه پایدار فداکاری و نوآوری در میان مسلمانان سراسر جهان است. این مساجد به‌عنوان یادآوری زنده از ریشه‌های دین، الهام بخش دانشمندان و مؤمنان برای قدردانی از میراث غنی اسلام و تأثیر ماندگار آن در صحنه جهانی هستند.

قدیمی ترین مساجد آفریقا

آفریقا تعدادی از باشکوه ترین و قدیمی ترین مساجد جهان را دارد و لیست زیر قدیمی ترین مساجد آفریقا را معرفی می کند:

مسجد الصحابه

مسجد الصحابه در شهر Miswa در اریتره واقع شده است. قدمت این مسجد به اوایل قرن هفتم باز می گردد و گمان می رود اولین مسجد و قدیمی ترین مکان عبادت اسلامی در آفریقا باشد. گفته می شود که مسجد صحابه توسط اصحاب پیامبر اسلام (ص) ساخته شده است که برای فرار از آزار و اذیت مردم حجاز، شهر مکه فعلی در عربستان سعودی به این مکان آمده اند. پس از اولین بیعت با عقبه. مساحت مسجد صحابه 3100 متر مربع است و دارای معماری ساده و کلاسیک است که شامل چهار فواره زیبا، یک محراب و یک گنبد کوچک است.

قدیمی ترین مساجد جهان

مسجد عقبه

مسجد عقبه واقع در قیروان تونس تحت حمایت رهبر عرب عقبه بن نافع ساخته شده است. این مسجد که به زیبایی معروف است، الگویی برجسته در بین مساجد جهان به شمار می رود. سبک معماری به کار رفته در ساخت آن تأثیر عمده ای بر طراحی بسیاری از مساجد بعدی داشته است. این مسجد در طول تاریخ خود به عنوان مرکز مرکزی علمای مسلمان بوده است.

قدیمی ترین مساجد جهان

قدیمی ترین مساجد اروپا

مساجد در اروپا که قدمتشان به قرن‌ها قبل برمی‌گردد، مکان‌های عبادت و نمادهای مهم تبادل فرهنگی و نبوغ معماری در زیر هستند، دو تا از قدیمی‌ترین مساجد اروپا هستند.

مسجد بزرگ قرطبه یا مزکیتا

مسجد کوردوبا یا Mezquita نام دیگر کلیسای مسجد کوردوبا است و یکی از قدیمی ترین مساجد است که در اندلس یا در منطقه جنوبی اسپانیا در اروپا قرار دارد. این مسجد در ابتدا یک کلیسا بود، قبل از اینکه در سال 784 بعد از میلاد به مسجد تبدیل شود و عبادتگاه مشترک مسیحیان و مسلمانان است. امروزه Mezquita یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در اسپانیا است.

قدیمی ترین مساجد جهان

مسجد سانتا ماریا د لا آلمودنا

مسجد سانتا ماریا د لا آلمودنا در مادرید یکی از مهم ترین مساجد اسپانیا است. این مسجد که در اصل یک کلیسای جامع کاتولیک بوده، بازمانده دوران حکومت اسلامی در شبه جزیره ایبری است و هر ساله با معماری منحصر به فردش گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. ساخت این مسجد در قرن دهم میلادی به دستور عبدالرحمن سوم، خلیفه اموی اندلس آغاز شد و در ابتدا به عنوان مسجد اصلی شهر مادرید مورد استفاده قرار گرفت. مسیحیان این مسجد را به کلیسا تبدیل کردند و نام آن را به سانتا ماریا د لا آلمودنا تغییر دادند. در طول قرن ها این کلیسا چندین بار بازسازی و مرمت شد و سرانجام در قرن نوزدهم به شکل امروزی درآمد. این مسجد در میان مساجد اسپانیا به سبک معماری نئوکلاسیک ساخته شده و دارای گنبدی بزرگ و باشکوه است. دیوارها و سقف مسجد با نقاشی های دیواری، مجسمه ها و شیشه های رنگی تزئین شده است. محراب مسجد از سنگ مرمر ساخته شده و با نقوش مذهبی تزئین شده است.

قدیمی ترین مساجد جهان

قدیمی ترین مساجد آسیا

در این بخش تعدادی از قدیمی ترین مساجد آسیا را معرفی می کنیم.

هند خانه بیش از 300000 مسجد است. در حالی که از بیشتر این مساجد به عنوان عبادتگاه یا مراکز مذهبی یاد می شود، معماری باشکوه آن نشان دهنده قدرت و نفوذ اسلام است. در زیر لیستی از قدیمی ترین مساجد هند را مشاهده می کنید:

مساجد هند؛ مسجد شرمان جمعه

مسجد چرامان جمعه که توسط مالک دینار (ره) در سال 629 میلادی ساخته شد، اولین مسجد تاریخ در هند بود. این مسجد به منظور گرامیداشت یاد و خاطره جانشین نجیب چرا، شاه چرامان پرومال ساخته شده است. با الهام از معماری سنتی کرالا، مسجد چرامان جمعه دارای چراغ های آویز زیبا و سالن ها و راهروهای مدرن است. این مسجد در منطقه Thrissur در جاده Paravar-Kodangalur، کرالا واقع شده است.

قدیمی ترین مساجد جهان

مسجد بالایی جمعه بالی

مسجد Palaye Juma Pali که به نام مسجد قدیمی جمعه نیز شناخته می شود، در کیلاکاری، تامیل نادو، هند واقع شده است. این مسجد بین سالهای 628 تا 630 میلادی توسط بازرگانان و بازرگانان یمنی به دستور بازن بن ساسان پس از مسلمان شدن وی ساخته شد. اگرچه مسجد معماری معبد مانندی دارد، اما در دیوارها و ستون‌ها اثری از شرک (بت‌ها) دیده نمی‌شود. مسجد پالای جمعه پالی یک بار در قرن یازدهم و سپس در قرن هفدهم بازسازی شد.

مساجد چینی؛ مسجد هواشنگ، چین

مسجد هوآشنگ، واقع در گوانگژو، که به مسجد سفید نیز معروف است، با بیش از 1300 سال قدمت، یکی از قدیمی ترین مساجد چین است. بر اساس نسخه های خطی یافت شده در مسجد، این بنا توسط سعد بن ابی وقاص (نخستین مسلمان وارد چین) ساخته شده است. مسجد هوآشنگ که به نام مسجد فانوس دریایی یا مسجد جامع کانتون نیز شناخته می شود، دارای یک مناره سفید به ارتفاع 36 متر است که به سمت آسمان بلند شده است. این مسجد مدفن برخی از مهمترین علمای اسلامی و مسلمانان آن زمان است. این شهر در جاده خلیج جیفانگ، نزدیک ایستگاه مترو پارک یاشو در چین واقع شده است. معماری مسجد آمیخته ای از سبک عربی و چینی است. بازدید از این مسجد حتی اگر برای مدت کوتاهی در گوانگژو هستید ضروری است!

قدیمی ترین مساجد جهان

مسجد بزرگ شیان

مسجد بزرگ شیان که در سال 742 پس از میلاد ساخته شده است، یکی از قدیمی ترین مساجد آسیا است که محل عبادت بیش از 60000 مسلمان در چین است. وجه تمایز مسجد بزرگ شیان این است که بر خلاف مساجد دیگر، مناره و گنبد ندارد. معماری مسجد نشان دهنده سبک بتکده چینی (سبک معماری چین باستان) است و دیوارها حاوی کتیبه های زیبای عربی است.

قدیمی ترین مساجد جهان

مسجد الفرج در ایران

قدیمی‌ترین مسجد ایران، مسجد فرج با قدمتی ۱۴۰۰ ساله و اثری از دوران ساسانیان است و در روستایی به همین نام در جنوب شرقی شهر یزد و در مسیر جاده منتهی به بافاق قرار دارد. این بنا در بافت قدیمی روستا و در ضلع جنوب شرقی میدان کوچکی به نام حسینیه واقع شده است.

قدیمی ترین مساجد جهان

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال