اخبار اخبار جهان

دانلود عکس/ جشن با شکوه غدیر در کشورهای مختلف

تبلیغات بنری


دانلود عکس/ جشن غدیر در کشورهای مختلف

به گزارش مجله توژال؛ شیعیان جهان در کشورهای مختلف خود این عید را به شیوه خود جشن می گیرند و هر منطقه آداب و رسوم خاص خود را در برگزاری این عید دارد که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

بازسازی واقعه غدیر

عید غدیر در ایران

مناطق مختلف ایران جشن های مخصوص به خود را در این روز دارند، اما وجه اشتراک همه آنها، یاد مقام حضرت علی (علیه السلام) و افتخار به این ولایت، دوست داشتن و الگوبرداری از آن است. در این روز شیعیان به یکدیگر می گویند: الحمدلله که ما را در زمره فقرا در نزد امیرالمؤمنین و ائمه علیهم السلام قرار داد.

سپاس خداوندی را که دین را به کمال رساند و به هدایت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام برکت داد.

این روز فرخنده و خجسته همواره با ذکر ولایت ائمه اطهار علیهم السلام و طهارت آنان و جشن آنان و شادی آنان و نوشیدنی آنان و شیرینی آنان و دیدار آنان و عید سادات همراه است. علاوه بر جشن های بزرگ در اماکن عمومی مانند مساجد و…، خانه های ایرانی نیز در این ایام خالی از جشن نیست. این عید در ایران به روز سادات معروف است و در آن روز مرسوم است که برای تبریک به استادان به دیدن آنها رفته و عید را از آنها می گیرند. مردم این عید را فرخنده می دانند و حتی برخی معتقدند در این روز باید صورت هفت سید را بوسید و به زیارت آنها رفت. ایرانیان به دلیل نسب سادات از حضرت علی (علیه السلام) آنها را جزء خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله) می دانند و در بین مردم از احترام خاصی برخوردارند. و البته در مورد پیامبر (ص) یا ائمه (علیهم السلام) و نیز علمای دین، مقاله ای وجود ندارد که غدیر خم عید را نام سروران عید خوانده باشند.

در بین ایرانیان مرسوم است که در عید غدیر مانند سایر اعیاد اسلامی و ایرانی کارهای مهم و بزرگ خود را در این ایام آغاز می کنند. مثلا اگر می خواهند به خانه جدیدی نقل مکان کنند یا کار جدیدی را شروع کنند، جشن نامزدی، مراسم عروسی و … برگزار کنند. همچنین در این روز به عنوان مثال خانواده داماد برای اقوام خود هدایایی می برند. همچنین اگر خانواده ای عزیزی را از دست بدهد و این عید اولین عید بعد از چهلمین سالگرد فوت باشد، در اکثر شهرهای ایران مرسوم است که مراسمی مانند مراسم ختم برگزار می شود و در زبان عامیانه این مراسم به این صورت است. به نام “عید” برای شخص متوفی. اقوام و دوستان نیز دیدار با این خانواده ها را در کنار عید و دیدار از سادات در اولویت قرار می دهند.

مراسم عید غدیر در افغانستان

عید غدیر در افغانستان

در افغانستان نیز مانند سایر کشورهای اسلامی، مردم با پوشیدن لباس نو به استقبال عید می روند. مسلمانان 90 درصد جمعیت افغانستان را تشکیل می دهند و حدود 25 درصد آن ها شیعه هستند. این عید در میان مردم افغانستان با سخنرانی، خواندن سرود، مداحی و حمد و ثنای خداوند تجلیل می شود. مردم افغانستان از عید قربان تا عید غدیر جشن می گیرند. همچنین در خود روز غدیر که در میان صدوهای افغان از شکوه خاصی برخوردار است، مردم به دیدار دوستان و اقوام خود می روند و میهمانی می گیرند.

همچنین در میان مردم هر شهر جشن خاصی برپا می شود به عنوان مثال، مردم کابل در این روز به زیارتگاه السخی منسوب به حضرت علی (علیه السلام) می روند. بستن پیمان برادری و برادری از دیگر رسوم مردم افغانستان در این روز است، یعنی به عنوان برادر دینی با یکدیگر پیوند می خورند. عید غدیر همه ساله در مناطق مختلف افغانستان به ویژه در کابل و مزار شریف با تمام احترام و شکوه برگزار می شود.

منقبت خوانی جشن دیگری است که در عید غدیر خم در میان افغان ها برگزار می شود. میت به صورت دایره ای دور مسجد یا محل برگزاری مراسم می نشیند، سپس فرد باتجربه چوبی را که در وسط میدان گذاشته می شود برمی دارد و پس از بوسیدن به این سمت و آن سمت می رود. در این هنگام خان محجبه اشعاری در وصف حضرت علی (علیه السلام) می سراید و در پایان هر کلیپ آن شخص یک بار چوب را به زمین می کوبد. حاضران نیز با دعا و تکبیر قاری را همراهی می کنند.

نمایی از بارگاه حضرت علی در نجف در عید غدیر خم

عید غدیر در عراق

بیش از 65 درصد از جمعیت عراق شیعه هستند. حرم حضرت علی (علیه السلام) در نجف یکی از مراکز اصلی جشن عید غدیر خم به شمار می رود و در آن روزها میزبان هزاران شیعه از عراق و دیگر کشورهاست. زیرا عراقی ها عید غدیر را تاج گذاری حضرت امیر (علیه السلام) می دانند. در این روز شهرها تزئین می شوند و نوشیدنی و شیرینی در سراسر شهر توزیع می شود. در این مراسم که در بارگاه حضرت برگزار شد، علما و وعاظ به ذکر فضایل حضرت علی (علیه السلام) پرداختند. معمولاً به مناسبت این عید، ادارات و مراکز دولتی در استان های شیعه نشین عراق از جمله نجف، کربلا، واسط و دیوانیه تعطیل هستند.

جشن عید غدیر در کراچی/پاکستان

عید غدیر در پاکستان

با توجه به جمعیت زیاد پاکستان و تعداد مسلمانان این کشور، سه عید بزرگ یعنی فطر، القربان و غدیر در این منطقه اهمیت ویژه ای دارد و جشن های ویژه ای در این اعیاد اسلامی برگزار می شود. حدود 20 درصد از جمعیت پاکستان شیعه هستند و با توجه به اهمیت عید غدیر در میان آنها، از چند روز قبل خود را برای یک جشن بزرگ آماده می کنند. از بولتن برای اطلاع رسانی به مردم از روند برگزاری جشن گرفته تا دعوت از شاعران و مداحان برای شعر خوانی و مداحی در روز عید. مراسم عید غدیر اغلب در حسینیه ها و مساجد معروف آن منطقه برگزار می شود.

جشن عید غدیر در میان شیعیان ترکیه

عید غدیر در ترکیه

حدود 20 درصد از مسلمانان ترکیه علوی هستند و در عید غدیر مراسم خاص خود را دارند که اکثراً در کشورهای دیگر نیز همین مراسم برگزار می شود. مردم در شب غدیر عید در مساجد جمع می شوند و سخنان علما را در مورد عید غدیر و فضیلت آن گوش می دهند. در این روز ترک ها گوسفندان را ذبح کرده و گوش های قربانی را بین مردم تقسیم می کنند. کنسرت غدیر در استانبول مورد توجه بسیاری از رسانه های ترکیه قرار نگرفت و تنها توسط چند رسانه خصوصی علوی پوشش داده شد.

یمن که علیرغم هفت سال جنگ ائتلاف سعودی در حمله به این کشور، به دلیل برگزاری جشن های میلیونی و جشن های ملی در مناسبت های مذهبی و فرقه ای امسال، همچنان در کانون توجه جهان اسلام و عرب قرار دارد. جشن الغدیر با حضور مردم این کشور در استان های مختلف برگزار می شود.

عبدالمالک بدرالدین الحوثی، رهبر جنبش انصارالله در یمن، دیروز در سخنرانی خود در جمع کثیری از مردم در صنعا تأیید کرد که بزرگداشت روز دولت بسیار مهم است و در واقع یک شکل است. شکرگزاری دستگاه. زیرا دین را کامل کرد و در این عید برکت داد.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال