اخبار اخبار جهان

دانلود عکس جذاب از پروژه‌ جدید ناسا/ سحابی‌ها را به خانه ببرید!

تبلیغات بنری


دانلود تصویر جذاب پروژه جدید ناسا / سحابی ها را به خانه ببرید!

به گزارش سایت توژال، این پروژه شامل بقایای ستارگانی است که در انفجارهای عظیم ابرنواخترها و ابرهای متراکم گاز و غبار کیهانی که در آن ستارگان به طور فعال شکل می گیرند، نابود شده اند. یک فیلتر واقعیت افزوده برای بزرگداشت بیست و پنجمین سالگرد چاندرا، تلسکوپ فضایی پرتو ایکس شاخص ناسا که در 23 ژوئیه 1999 پرتاب شد، به اینستاگرام اضافه شده است.

به گزارش اسپیس، برای استفاده از تجربه اینستاگرام چاندرا، باید اکانت «NASAChandraXray» را جستجو کنید. Effects Options را انتخاب کرده و موردی را که می خواهید انتخاب کنید. سپس، می توانید افکت را در دوربین خود ذخیره کرده و از آن استفاده کنید، یا می توانید دکمه Try it را برای دسترسی فوری انتخاب کنید.

کیمبرلی آرکاند، دانشمند نوظهور فناوری و تصویربرداری در مرکز اشعه ایکس چاندرا، در بیانیه‌ای گفت: «ما هیجان‌زده هستیم که داده‌های جهان را به این روش به زمین بیاوریم». دسترسی افراد به داده های کیهانی در تلفن هایشان و از طریق واقعیت افزوده، اکتشافات شگفت انگیز چاندرا را به معنای واقعی کلمه در دسترس شما قرار می دهد.

چه اجرام آسمانی را می توانید به زمین بیاورید؟

تجربه اینستاگرام با استفاده از مدل های سه بعدی ایجاد شده از داده های چاندرا و مشاهدات سایر تلسکوپ ها ایجاد شده است. کمی مدل‌سازی ریاضی نیز برای در نظر گرفتن این خدایان کیهانی ضروری بود.

چنین مدل‌سازی سه‌بعدی اشیاء، که معمولاً به عنوان تصاویر دو بعدی در نظر گرفته می‌شوند، تنها در سال‌های اخیر به لطف ابزارها و روش‌های جدید امکان‌پذیر شده است. این منجر به انفجاری در پیچیدگی مدل های سه بعدی داده محور اجرام آسمانی دوردست شده است.

دانلود تصویر جذاب پروژه جدید ناسا / سحابی ها را به خانه ببرید!

همانطور که این فناوری شکوفا می شود، فرصت های موجود از طریق واقعیت مجازی افزوده برای مخاطبان نیز افزایش می یابد. این برنامه آن آزمایش ها را فراتر از منظومه شمسی گسترش می دهد و این مفهوم نوآورانه را در اعماق فضا اعمال می کند.

در ادامه با تعدادی از این اجرام آسمانی آشنا خواهیم شد.

تپ اختر Vela به صورت یک جفت کمان بنفش خیره کننده با نوار ضعیفی که از مرکز آنها عبور می کند دیده می شود. زمانی که تصویر این جرم آسمانی ثبت شد، در فاصله 1000 سال نوری از ما قرار داشت و در واقع یک ستاره نوترونی در حال شکل گیری در هنگام فروپاشی یک ستاره پرجرم دیده شد.

اگرچه این ستاره نوترونی تنها حدود 12 مایل (20 کیلومتر) عرض دارد، اما جرم آن تقریباً دو برابر خورشید است. این بدان معناست که مواد موجود در آن به قدری متراکم است که یک قاشق غذاخوری از آن بیش از یک میلیارد تن وزن دارد. از قله اورست نیز سنگین تر است.

تپ اختر بادبان چنان سریع می چرخد ​​که 11 دور در ثانیه کامل می شود. این به این معنی است که سریعتر از پره های هلیکوپتر می چرخد ​​و با این کار، جت ها را با حدود 70 درصد سرعت نور از قطب های خود خارج می کند. این پرتوها که تقریباً یک سال نوری تولید می کنند، در سراسر جهان پخش می شوند.

دانلود تصویر جذاب پروژه جدید ناسا / سحابی ها را به خانه ببرید!

تولد یک ستاره نوترونی مانند ستاره ای که در هسته یک تپ اختر ستاره ای یافت می شود با یک انفجار کیهانی عظیم به نام ابرنواختر همراه است که با فروپاشی هسته، یک ستاره پرجرم فرو می ریزد.

آزمایش جدید ناسا در اینستاگرام به کاربران این فرصت را می دهد که یکی از برجسته ترین نمونه های مرگ ستاره ها را کشف کنند.

بقایای ابرنواختر Tycho نامی است که به بقایای ابرنواختری که در فاصله 8000 تا 10000 سال نوری از زمین به نظر می رسد داده شده است. این ابرنواختر اولین بار در سال 1572 مشاهده شد و به نام یکی از کاشفان آن، ستاره شناس دانمارکی به نام تیکو براهه نامگذاری شد. اعتقاد بر این است که این ابرنواختر نوع Ia است که کمی با انفجارهایی که تولد یک ستاره نوترونی را مشخص می کند متفاوت است.

ابرنواخترهای نوع I زمانی اتفاق می‌افتند که بقایای ستاره‌ای به نام کوتوله‌های سفید، مواد را از یک ستاره همراه دور می‌کنند. این ماده روی کوتوله سفید جمع می شود تا اینکه باعث انفجار هسته ای می شود که بقیه ستاره را کاملاً از بین می برد.

دانلود تصویر جذاب پروژه جدید ناسا / سحابی ها را به خانه ببرید!

آزمایش اینستاگرام همچنین بقایای یک ستاره مرده دیگر را نشان می دهد. سحابی مارپیچ یک ابر در حال گسترش از مواد ستاره ای است که در فاصله 650 سال نوری از ما در صورت فلکی دلو قرار دارد.

سحابی مارپیچی نمونه‌ای از سحابی سیاره‌ای است، پوسته‌ای در حال انبساط از گاز و غبار که زمانی لایه‌های بیرونی یک ستاره در حال مرگ بود. در قلب این موضوع که به صورت حباب بنفش در تصویر چاندرا مشخص شده است، یک هسته ستاره ای وجود دارد.

سحابی چشم گربه نیز یک سحابی سیاره ای است، اگرچه در فاصله 3262 سال نوری از زمین در صورت فلکی دراکو قرار دارد.

این سحابی سیاره‌ای را می‌توان با جزئیات بسیار عالی مشاهده کرد، مارپیچ‌های پیچ‌خورده از غبار و گاز را آشکار می‌کند و پوشش‌هایی را که زمانی ماده ستاره‌ای بوده، در حال گسترش است.

این برنامه همچنین حاوی داده های کیهانی است که از طریق فرآیندی به نام “صوت سازی” به صدا تبدیل شده است.

این اولین باری نیست که ناسا برای ایجاد یک آزمایش فضایی با اینستاگرام همکاری می کند. کاربران پلتفرم رسانه های اجتماعی قبلاً قادر به کشف عملکرد درونی کنترل ماموریت ناسا، سفر به مدار پایین زمین با ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) و حرکت در مریخ با مریخ نورد استقامت بوده اند.

آزمایش های چاندرا در اینستاگرام راه دیگری برای به اشتراک گذاشتن این داده های کیهانی با مردم است.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال