اخبار اخبار فرهنگی

خَیرِی که پیکرش را هم وقف کرد

تبلیغات بنری


به گزارش خبرنگار امور حج و اوقاف مجله توژال. مرحوم حسین علی البرز وی موسس بنیاد فرهنگی البرز است که یکی از اهداف اصلی آن اعطای بورسیه تحصیلی به بهترین دانشجویان و پژوهشگران ایرانی است. وی در سال ۱۲۸۵ خورشیدی در کرج به دنیا آمد و پس از گذراندن مراحل مختلف زندگی به اهمیت تحصیل و رشد علمی پی برد. در نتیجه سرمایه خود را به ترویج علم و دانش در ایران اختصاص داد.

بنیاد فرهنگی البرز یکی از مؤسسات وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه است که از دهه 1440 توسط مرحوم حسینعلی البرز تأسیس شد و به دانشجویان و پژوهشگران ایرانی کمک مالی می کرد و نقش مؤثری در پیشرفت علمی داشت. از جامعه.

حسینعلی البرز با فعالیت های خیریه و علمی خود اثری ماندگار در تاریخ معاصر ایران بر جای گذاشت و حتی پس از درگذشت وی نیز این بنیاد به فعالیت خود ادامه داد.

البرز پیشگام وقف علمی در ایران است

به مناسبت بیست و ششم مهرماه سالروز درگذشت حسنی علی البرز، مؤسس و مؤسس «بنیاد فرهنگی البرز» به عنوان پرچمدار موقوفه علمی در دوران معاصر و متولی «البرز» جایزه، قدیمی‌ترین جایزه علمی کشور که به عنوان جایزه نوبل ایران شناخته می‌شود، یادداشتی است که وی ۶۰ سال پیش از مرحوم حسنی‌علی البرز در سال ۱۳۴۳ با عنوان «انگیزه‌ی بنیان‌گذار در تأسیس» پذیرفته است. بنیاد فرهنگی البرز».

بهترین کسی که بدنش را هم تقدیس کرد

بیست و ششمین جهیزیه ارتحال مرحوم حسینعلی البرز

مدیر عامل بنیاد فرهنگی استان البرز با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم حسینعلی البرز گفت: این نهاد مصمم است در جهت دستیابی به آرمان های موسسان خوش نام و خوش فکر خود حرکت رو به جلو و مستمر داشته باشد و در راستای ترویج علم یادگیری، سخت کوشی و آموزش با کیفیت در جامعه دانش آموز باید هر گونه اقدام مناسب را انجام دهد.

حیدر ارشدی گفت: مرحوم البرز فرزند (مرتضی البرز آشتیانی، ضیاءالدوله) یکی از خیرین آن بود که پس از مرگ، تمام مال و جان و حتی بدن خود را بنا به وصیت خود وقف رضای خدا کرد. پیشرفت علمی ایران و ایرانیان

مرحوم حسینعلی البرز مؤسس مؤسسه فرهنگی البرز است و با توجه به تنوع کار ایشان در سالهای قبل از تأسیس مؤسسه و سپس تمرکز فعالیت در این مؤسسه، با هدف تأمین الگوهای موفق نیکوکاران است و باید به عنوان چهره ماندگار موهبت علمی در جامعه مطرح شود.

شادوان حسینعلی البرز در سال 1285 در تهران در خانواده ای سرشناس به دنیا آمد. در دو سالگی مادرش را از دست داد و در هفت سالگی به مدرسه قزاقستانی که روسها در آن زمان تأسیس کرده بودند پیوست و تا قرن نوزدهم جان و مال خود را وقف پیشرفت علمی ایران و ایرانیان کرد. . آخرین نفس زندگی اش

او فارغ التحصیل مدرسه قزاقستان بود و باید به ارتش می رفت، چون حسینعلی البرز نمی خواست به ارتش بپیوندد، با موافقت پدرش تغییر رشته داد و وارد دانشکده البرز شد.

در آنجا آلبرز به لطف هوش و استعداد بالایش زبان انگلیسی را خیلی سریع یاد گرفت. در کالج البرز یکی از اساتید زبان انگلیسی که رئیس دانشکده نیز بود شخصی به نام ساموئل جردن بود که با سخت کوشی و ادبیات و رفتار و گفتار خود در زندگی البرز تأثیر بسزایی داشت. علاوه بر ادب و مهربانی، تا آنجا که البرز هنوز در یادش جاودانه است، بارها از نمونه های او یاد کرد و به یاد او کتابخانه دکتر جردن را در دانشگاه پلی تکنیک تأسیس کرد.

مرحوم البرز در سال 1304 از دانشکده البرز فارغ التحصیل شد و به عنوان مترجم با تسلط کامل به زبان انگلیسی به وزارت دارایی (دارایی جاری) پیوست. پس از مدتی به دلیل برونشیت به خوزستان منتقل شد و پزشک برایش تجویز کرد، اما مطالبات غیرقانونی خانین محل در خصوص نحوه پرداخت مالیات، وی را از خدمت در وزارت دارایی منصرف کرد و پس از مدتی به تهران بازگشت ابتدا مدتی منشی شعبه بود و در وزارت دادگستری مشغول به کار بود. فساد اداری حاکم بر مشاغل دولتی از یک سو و مشکلات معیشتی از سوی دیگر، البرز را مجبور به استعفا از کار دولتی کرد.

البرز در عمل بنیاد البرز را بدون ارث مادی از پدرش و تنها با تکیه بر توان و تعهد شخصی خود تأسیس کرد و در حالی که خود را یکی از پنجاه فعال اقتصادی 150 سال گذشته ایران معرفی کرد، توانست خلق کند. تاثیر سرمایه قابل توجهی برای خودش.

در سال 1310 به درخواست پدرش که می خواست با تنها پسرش ازدواج کند با زنی پارسا به نام فخرالزمان بن محمد حسین منجنه ازدواج کرد که حاصل این ازدواج سه دختر به نام های ودیعه، تالیا و منجه بود . آنها البته افراد خوبی هستند که در داخل و خارج از ایران تحصیلات عالیه داشتند، لذا مرحوم البرز با افتخار چندین بار از فرزندان خود یاد کردند.

البرز در سال 1342 شمسی با تأسیس و وقف بنیاد فرهنگی البرز با هدف کمک به گسترش فرهنگ کشور، تجلیل از مقام علمی برترین دانشمندان و پژوهشگران ایرانی و تشویق دانش آموزان برگزیده، نوجوانان و جوانان مستعد ایرانی با اهدای جوایز به وی. جایزه بنیاد، البرز توانست در سالهای باقیمانده از عمر خود روح بلند خود را در انجام کارهای خیر و ماندگار فراوان ارضا کند.

کارهای مرحوم البرز را می توان به دو مرحله قبل و بعد از تأسیس بنیاد فرهنگی البرز تقسیم کرد.

مهم ترین کارهای او در طول سال های 1324 تا 1341 بسیار متنوع و متعدد بود که مهمترین آنها عبارتند از: اهدای بیمارستان سیار مجهز به اتاق عمل و چشم پزشکی با مشارکت کودکان به ساکنین فعلی هلال احمر؛ از جمله کارهایی که در آن انجام شد. ایجاد سالن انتظار بیماران در بیمارستان امام خمینی فعلی. اهدای چندین ژنراتور برق به بیمارستان ها برای جلوگیری از وقفه در عملیات جراحی. اهدای کلیه تجهیزات اتاق عمل بیمارستان امیرعلم اهدای تعدادی تخت و پتو بیمارستانی به بیمارستان امام خمینی فعلی؛ اهدای تجهیزات کامل جراحی فک و صورت به دانشکده پزشکی دانشگاه تهران. اهدای پتو به زلزله زدگان لار در استان فارس کمک نقدی و اهدای پوشاک به دانش آموزان بیمار و فقیر؛ ساخت مدرسه، ذخیره و اهدای آب در سوهنک، شادآباد، تهران و غیره.

از آنجایی که بسیاری از کارهای خیریه و بشردوستانه نتوانست حس نوع دوستی البرز را قانع کند، در 6 اسفند 1342 تمام دارایی خود را با سرمایه ای معادل سرمایه تأسیس بانک خصوصی در کشور به تأسیس بنیاد فرهنگی البرز اختصاص داد.

اما پس از تأسیس بنیاد و بسته به شرایط می توان طی سال های 1345 تا 1355 کارهای خیریه ای انجام داد، از جمله: کمک به آسیب دیدگان سیل در پاکستان. کمک به گرسنگان آفریقا؛ پرداخت بورسیه تحصیلی به دانشجویان ایرانی مقیم عراق؛ پرداخت هزینه ساخت کتابخانه در مدرسه البرز فعلی و دانشگاه امیرکبیر؛ بورسیه تحصیلی دو فرزند خردسال از ابتدای تحصیلات متوسطه تا پایان دانشگاه و ….

مرحوم البرز در خاطرات خود می نویسد: پس از مشورت با اساتید دانشگاه، حقوقدانان و سه دخترم که همگی در امور فرهنگی و تربیتی صاحب نظر هستند، تصمیم گرفتم نتیجه تلاش خود را در راه گسترش فرهنگ علمی کشور وقف کنم. . تمرکز من اساساً است.

مرحوم البرز با وقف بر تمام املاک خود به این اقدام همیشگی تأسیس بنیاد فرهنگی البرز دست یافت و حتی خانه شخصی خود را فروخت و مبلغ آن را به کل دارایی بنیاد بخشید و در یکی از اتاق های ایرانشهر ساکن شد. هتل قابل ذکر است که این هتل میراث او به دخترانش در قالب جایزه ای از سوی بنیاد البرز بوده که البته دخترانی که در مدرسه همان فرد خیر بزرگ شده اند بنا به نیت پدر این هتل را به بنیاد اهدا کرده بودند. و روش.

مرحوم البرز علیرغم بیماری و ممنوعیت پزشکیان از انجام هر گونه فعالیتی، 15 سال مسئولیت مدیرعاملی بنیاد را با اشتیاق بر عهده گرفت و در عین حال تا پایان عمر خود را از دریافت محروم کرد. هر گونه حقوق، پاداش و مزایا برای اداره بنیاد، به عبارت دیگر، وی علاوه بر وقف تمام اموال خود، به دلیل حضور خود و با اراده برای تحویل جسد خود به دانشگاه علوم پزشکی تهران، خاتمه داد. چنین کرد و حتی از هدیه بدن خود غافل نشد.

مرحوم حسینعلی البرز که برای معالجه بیماری خود به کانادا سفر کرده بود، در پنجم مهرماه 1377 درگذشت و در همان مکان به خاک سپرده شد.

تبلیغات بنری