اخبار اخبار فرهنگی

جشنواره موسیقی گروه‌نوازی استان تهران پایان یافت

تبلیغات بنری


به گزارش خبرنگار موسیقی مجله «توژال»، مراسم اختتامیه اولین جشنواره موسیقی گروه استان تهران، شامگاه چهارشنبه 4 مهر 1403 با حضور علی فورزانفر مدیر کل، مهدیه حسنی معاونت هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران: عباس الصیادی مدیر عامل انجمن موسیقی استان تهران مهدی خرمنژاد دبیر اجرایی، علی تاجی پور دبیر فنی اولین جشنواره موسیقی جمعی در این فرمانداری. مصطفی النصیری این مراسم توسط نماینده مدیرکل امور هنرستان و جمعی از مسئولان، داوران جشنواره و هنرمندان در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

افتخار فعالیت در عرصه موسیقی
علی فورزانفر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نیز ضمن خیرمقدم به مهمانان و تشکر از برگزارکنندگان این جشنواره گفت: ما در اداره کل ارشاد استان تهران و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مفتخریم که کار در زمینه موسیقی

وی بیان کرد: ممکن است عده ای بر اساس استفاده نادرست از برخی فونت ها، کار در عرصه موسیقی را نادرست، ناپسند یا حرام بدانند و چه بسا در حوزه فقهی اشتباه و کمتر رعایت شده و با این امر همخوانی ندارد. نوع دیدگاه است و ما با این موضوع موافق نیستیم.

فروزانفر اضافه کرد: ما مشمول اولیایی هستیم که برای اولین بار در فقه شیعه کار در زمینه موسیقی را در مواردی مطلوب و در مواردی واجب دانستند و در بسیاری از این موارد نیز قسمت هایی تهیه نشد ساکت ماند و کمتر فرصتی برای صحبت در مورد آنها وجود داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران تصریح کرد: در مرحله اجرا و نقطه تماس با محیط فرهنگ و هنر، آموزش موسیقی در هنرستان ها، مجوز برگزاری کنسرت های مختلف و مجوز تأسیس آموزشگاه موسیقی و یک. از نمونه های بارز آن جشنواره موسیقی گروه در استان تهران است که نشانه و نقطه امیدی است.

وی گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران خواستار برگزاری جشنواره موسیقی گروهی مانند جشنواره های عادی سالانه است. پیشنهاد ما به مدیر عامل انجمن موسیقی استان تهران این است که از امروز پس از پایان اولین دوره جشنواره، اعضای شورای سیاستگذاری و دبیر هنری به دومین دوره جشنواره دعوت شوند و هدایت تشکیل جشنواره سال آینده از همین روز آغاز خواهد شد.

فرزانفر با اشاره به داوری جشنواره گروه موسیقی تهران گفت: در این جشنواره نیز اعضای هیئت داوران مانند جشنواره های شمشیر باید شرکت کنندگان را انتخاب و مقام های اول تا سوم را مشخص کنند و این بدان معنا نیست که کسانی که این جشنواره بهانه ای بود که هنرمندان جوان را جمع آوری کرده و آثار خود را ارائه دهند و همه جشنواره ها در رأس قرار داشته باشند طبق گزارش ها، داوران نهایت دقت و بی طرفی را در احکام خود انجام دادند.

حضور 623 هنرمند در جشنواره موسیقی گروه
عباس صیادی مدیرعامل جامعه موسیقی استان تهران نیز در این مراسم با اشاره به تشکیل و فعالیت این انجمن اظهار داشت: جامعه موسیقی استان تهران در اسفند ماه سال 1402 به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران. استان و انجمن موسیقی ایران با انتخاب هیئت مدیره فعالیت خود را آغاز کرد

وی گفت: در ادامه با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استانداری های استان، دفاتر انجمن موسیقی فعالیت خود را از با صدور اطلاعیه ای به مخاطبین انجمن موسیقی در شهرستان ها، تلاش شد تا از بین هنرمندان برجسته موسیقی شهرستان ها، از انتخاب مسئولین انجمن های موسیقی شهرستان ها اطمینان حاصل شود.

سیدی افزود: اردیبهشت ماه سال جاری با مساعدت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران بودجه مناسبی به جامعه موسیقی استان اختصاص یافت و با تشکیل شورای سیاستگذاری موسیقی در استان. . اولین جشنواره موسیقی در حوزه گروه و پیانو در نظر گرفته شده است. با انتخاب دبیر جشنواره؛ مهدی خرمنژاد و علی تقی پور، مشاور هنری جشنواره، این رویداد فعالیت خود را آغاز کرد و ضمن ارتباط با هنرمندان آموزشگاه های موسیقی، به تمام شهرستان های استان تهران سفر کردیم تا از هنرمندان و گروه ها برای حضور در جشنواره و تشریح اهداف آن دعوت کنیم.

جشنواره موسیقی این گروه در استان تهران به پایان رسید

وی گفت: در پایان 623 نفر در جشنواره موسیقی گروه های استان تهران شرکت کردند که استقبال از اولین جشنواره موسیقی استان تهران کم نظیر بود به طوری که 537 نفر در قالب 137 گروه حضور داشتند که از این تعداد 16 گروه گروه موسیقی ایران و 9 باند. گروه ها در بخش موسیقی جهانی به مرحله نهایی رسیدند.

الصیادی افزود: در قسمت پیانو 86 نفر شرکت کردند که 22 نفر به مرحله نهایی راه یافتند. همچنین با توجه به حساسیت داوری، شورای سیاست گذاری جشنواره بهترین و برجسته ترین اساتید موسیقی داوری در جشنواره های فجر و جوان و شناخته شده برای فعالان عرصه موسیقی را به عنوان داور جشنواره برگزید.

مدیرعامل انجمن موسیقی استان تهران تصریح کرد: امسال سعی کردیم بیشترین بودجه اختصاص یافته را به تشویق گروه های برگزیده اختصاص دهیم و حدود 2 میلیارد ریال از یک سوم مبلغ جشنواره به جوایز اختصاص یافت.

صیادی گفت: امیدواریم در سال آینده از هنرمندان شهرستان های استان تهران بیشتر بهره ببریم و برنامه های خوبی در سطح استان برگزار کنیم و امیدواریم گروه های برگزیده جشنواره موسیقی گروه تنها به جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه پیدا کنند. این استان به عنوان منتخب جشنواره تئاتر استان تهران وارد جشنواره بین المللی موسیقی فجر نیز می شود و گامی خوب، پربار و دلگرم کننده برای فعالان عرصه موسیقی خواهد بود.

معرفی برندگان
زمان خیری، داور جشنواره به نمایندگی از داوران جشنواره نوازی در استان تهران بیانیه را قرائت کرد.

در این مراسم قبل از معرفی برگزیدگان گندم بورساکی پسر بچه چهار ساله بهارستانی به عنوان کوچکترین شرکت کننده در جشنواره گروه موسیقی استان تهران تجلیل شد.

برندگان بخش پیانو
رافائل میناساکیان، گاگیک بابائیان، بافت سینه فریما، ربکا آشوگیان و سهیل صفربند داوران بخش پیانو بودند.

در بخش دوئت پیانو. کیانمیر کشاورز و سینا کلوت آنها مشترکاً مقام اول را کسب کردند و این بخش برای مقام دوم و سوم انتخاب نشد.

پیانو سولو; مقام اول؛ لوسیا مرادیان. مقام دوم؛ محمد جواد بهرامی. مقام سوم؛ آلن تاشچیان

جشنواره موسیقی این گروه در استان تهران به پایان رسید

برندگان بخش موسیقی جهانی
غلامحسن مجلسی، همایون رحیمیان و گلرز هاشمی داوران بخش موسیقی جهانی بودند.

مقام اول؛ به رهبری گروه فنا. ماهد میرشرفیاعضای گروه؛ سارا قاسمی و عرفان ویژن

مقام دوم؛ به طور مشترک؛ زیر نظر گروه زهی هنرستان دخترانه ساره آل یعقوبیاعضای گروه؛ کژال خوارزمی و موذن برحسن

زیر نظر گروه موسیقی پینار. روشا رضاییاعضای گروه؛ بنیز غفوری، انوشا رمضان زاده، منحصر به فرد، بهار مصیب نژاد، نسیم الحسینی، آیدا عزیز

مقام سوم؛ زیر نظر گروه چهارجانبه پراین. جنا عزیزماعضای گروه؛ دیانا ولی زاده، تو شاهجوی، آوا نورمحمدی

برندگان بخش موسیقی ایرانیان

مینای دندان افتاده است، سلمان سالک و خوش بگذره او فرمانروای موسیقی ایران بود.

مقام اول؛ زیر نظر گروه “سرمست”. یونس علاماعضای گروه؛ صحبت های کارمایی، یک پزشک مذهبی، محمد لخاری، بهادر زشیدیان، محمد حسن زاده و محمد رضا گودکی

جشنواره موسیقی این گروه در استان تهران به پایان رسید

مقام دوم؛ – گروه «طریفه» به سرپرستی سهراب بحیری از اعضای گروه؛ سپیده شایان راد، کامیار روشنکار، محمدجواد صلاحی نژاد و محمدرضا حسن خانی

مقام سوم مشترک؛ به رهبری گروه بادداد. امیرعلی معروفاعضای گروه؛ امن و مطمئن، الدین الموسوی، سعید مقدسی، علی محرابی، به ما نشان دهید، سهیل قدیر و هیراد قدری

زیر نظر گروه الرحد. یونس اشراقی; اعضای گروه؛ شیدا معینی، عسل شکری، محمد نصری، علی مونی و کیوان عمران

در این کنسرت از آموزشگاه های موسیقی شهرستان های استان تهران؛ از اشکان بویانیا مدیر آموزشگاه موسیقی اشکان از پرند، سعید علی اسماعیلی مدیر آموزشگاه موسیقی کسیدک از ورامین، ساسان فولادبانجیه مدیر گروه باگک از شهریار و پدرام دانشور مدیر آموزشگاه موسیقی همایون از رباط کریم تجلیل شد.

او همچنین یکی از مدیران موسسات موسیقی پسرانه است. علی رضا ایلچی و دخترانش; از پریسا زهتابیان که در روند برگزاری جشنواره همکاری داشت تجلیل شد.

اجرای پیانو لوسیا مرادیان برگزیده جشنواره در بخش پیانو توسط گروه موسیقی جهان برگزیده جشنواره؛ گروه پینار به سرپرستی روشا رضایی و گروه موسیقی ایرانی برگزیده جشنواره؛ گروه سرمست به ریاست یونس علم از دیگر بخش‌های این آیین بود.

اولین جشنواره موسیقی گروهی با هدف ایجاد فضای رقابتی و تشویق هنرمندان عرصه موسیقی با همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری جامعه موسیقی این استان در مرداد ماه جاری برگزار شد. در سال دو بخش اصلی موسیقی ایرانی و موسیقی جهانی (کلاسیک غربی) و بخش ویژه نواختن پیانو (کلاسیک غربی) در دو مرحله ارائه تجاری و بخش رقابتی منتشر شد.

تبلیغات بنری